Udluftningsanlæg i bilen

Har Du også svært ved at holde styr på myter og fakta om aircondition og klimaanlæg? Er du ikke helt sikker på hvilke forskelle og ligheder der er på de forskellige typer af køleanlæg til bilen. Her finder du et overblik over de væsentligste forskelle og ligheder på aircondition og klimaanlæg. Find ud af hvilke udsagn der er myter og hvilke der er fakta.

 

Aircondition anlæg, aircon, a/c-anlæg, semi-eller-fuldautomatisk klimaanlæg?

Kært barn har mange navne, men faktum er at alle ovenstående betegnelser, kendetegner behageligt ekstraudstyr, der er i stand til at køle kabinen ned, når det er varmt. Et airconditionanlæg også kaldet A/C-anlæg eller aircon, er et system der under tryk og ved hjælp af en kompressor, sørger for at køle luften ned før den kommer ind i kabinen. Ved denne proces udtørres luften. Således opretholdes et behageligt indeklima, uanset temperaturen udenfor bilen. Dette gælder uanset om man har et airconditionanlæg eller et klimaanlæg.

Læs også: Pollenfilter - derfor er det vigtigt at skifte jævnligt

 

Book tid til service af aircondition her

Book tid

 

Hvad er så forskellen på aircondition og klimaanlæg?

Jo, forskellen skal til dels findes i hvordan anlæggene betjenes og hvor mange sensorer og følere der styrer anlægget. Det er sådan at i en bil med et fuldautomatisk klimaanlæg, er din kabine udstyret med en masse følere og sensorer, der hele tiden informerer systemet om temperaturen forskellige steder i kabinen. Temperaturen indstilles til et givent niveau og systemet sørger selv for at holde temperaturen på dette niveau.

Et airconditionanlæg er derimod ofte kun udstyret med en knap, som tænder og slukker for anlægget og dermed har systemet ikke en masse sensorer i kabinen. Styrken af kulde styres sammen med varmemængden i det normale luftsystem. Ofte foregår dette på manuelle drejeknapper, uden angivelse af præcis temperatur, men blot en angivelse af kold og varm.

 

Man bliver da syg af aircondition og klimaanlæg!

Forkølelse ved aircondition

Nej, det gør man ikke nødvendigvis. Der er nemlig nogle ting man kan være opmærksomme på, som minimerer risikoen for at blive syg. Først skal der igen skelnes mellem klimaanlæg og aircondition. Da klimaanlægget som tidligere nævnt selv sørger for at holde den ønskede temperatur, så kører kølefunktionen ikke hele tiden, hvorved man undgår at kabinen bliver en fryser, med forkølelse og andet til følge.

Airconditionanlægget køler derimod konstant så længe man har det slået til. På den måde kan man opleve at man lige pludselig sidder i en meget kold kabine, der måske er 10 grader køligere end udenfor kabinen. Dette kan medføre forkølelse og andre kulderelaterede sygdomme. Samtidig dannes der en del kondens på anlægget, når bilen slukkes. Og i dette trives bakterier særdeles godt. Bakterierne bliver så ved næste gangs brug af anlægget, spredt rundt i kabinen.

Risikoen for at blive syg er dermed størst i en bil med aircondition. Uanset hvilket anlæg bilen har, så betyder et køleanlæg at luften under nedkølingen udtørres. Den tørre luft i kabinen er med til at udtørre kroppens slimhinder og kan ved lang tids brug betyde at man har lettere ved at tage imod bakterier, da slimhinderne er udtørret og irriteret.

 

Hvad kan man så gøre ved det?

Den første og absolut vigtigste ting man kan gøre for at undgår bakterier i anlægget, er at få renset og serviceret sit anlæg jævnligt. Man kan selv kontrollere sit anlæg med et elektronisk stegetermometer, for om det køler som det skal. Anlægget kan renses med en speciel rensebeholder, som bl.a. kan købes hos Skorstensgaard. Herved renses og desinficeres hele luftsystemet og man kan dermed komme dårlig lugt til livs og fjerne størstedelen af bakterierne.

Det er fornuftigt at sørge for at varmejusteringen ikke er helt nede i det blå felt, men derimod skal det være en behagelig kulde der kommer ind i bilen. Sørg for ikke at have det så koldt i kabinen at det føles som en mur af varme når du stiger ud, Kroppen kan nemlig ikke finde ud af dette hurtige temperaturskift og man øger derved risikoen for at blive syg. Spørg dit værksted til råds, hvis du er i tvivl, om du kan rense anlægget selv.

 

Få tilbud på service af aircondition her

Få tilbud

 

Hvorfor er det så vigtigt at vedligeholde aircondition og klimaanlægget?

Uden at blive alt for teknisk, så er både aircondition og Klimaanlæg bygget op som et lukket system. På trods af dette taber stort set alle anlæg lidt væske i løbet af et år. Hvis mængden af kølemiddel bliver for lav, begynder anlægget at slide på den olie der smører de små O-ringe der holder systemet tæt. Når olien slides, slides der også mere på anlægget, hvilket kan give nogle dyre reparationer.

Derfor er det vigtigt at få lavet et airconditioneftersyn 1 gang om året og et airconditionservice hvert andet år, på den måde holder man sit anlæg i topform. Ved et eftersyn, også kaldet airconditionkontrol, kontrolleres anlægget for utætheder og køleevnen kontrolleres. Eftersynet kan typisk udføres i forbindelse med bilens almindelige serviceeftersyn. 

Airconditionservice er mere omfattende og her tilsluttes specielt udstyr, der tømmer resterende væske af anlægget, trykprøver det og fylder det med kølevæske, ny olie og et sporemiddel, der hjælper til at finde utætheder.

 

Hvad er så konklusionen?

Aircondition og klimaanlæg er ikke det samme, men krav til vedligeholdelse og servicering er ens. Klimaanlægget er mere avanceret end airconditionanlægget.

Man bliver ikke nødvendigvis syg af at bruge et airconditionanlæg, men risikoen er tilstede, hvis ikke man bruger anlægget korrekt. Begge anlæg udtørrer luften i bilens kabine og den tørre luft kan udtørre kroppens slimhinder og give irritationer og tørre øjne.

Man kan selv gøre noget for at vedligeholde anlægget. Sørg for at styre temperaturen i kabinen, så kabinen ikke forvandles til en fryser. Professionel vedligeholdelse og servicering er nødvendig med jævne mellemrum.

Skorstensgaard ønsker dig en behagelig sommer.

Kilde: Fdm.dk, Skorstensgaard.dk