Elbil bliver opladet med stik

Hybrid- og elteknologien er stadig ny for mange mennesker. Mange er stadig direkte modstandere af teknologien, fordi en rigtig bil er en brændstofbil. Men markedet er blevet så varieret, at der stort set findes en el- eller hybridbil til alle. 

De fleste mennesker tror, at elbiler er en helt ny og moderne teknologi. Det skyldes måske at der tales meget om miljøvenlig transport, elbiler og hybridbiler i dagens verden. Faktisk er teknologien bag elbilen over 130 år gammel, og er cirka ligeså gammel som den almindelig kendte forbrændingsdrevne bil.

 

Den fantastiske historie om elbilen

Allerede i 1881 kørte et elektrisk fartøj rundt i Paris’ gader med 12 kilometer i timen. Det langsomtkørende "fartøj" blev ført af franskmanden Gustave Trouvé. Elbilen forsvandt dog næsten totalt efter den elektriske selvstarter blev opfundet i 1911. Det betød nemlig at forbrændingsmotoren blev meget lettere at starte. I 1987 kom den danske Ellert på gaderne, men den lille bil blev aldrig den store succes, som konceptet kunne have fortjent. Ellerten produceres dog fortsat i Tyskland - det kan man læse lidt mere om her.

 

Kender du forskel på hybrid og el?

I dag har næsten alle de store bilmærker elbiler eller hybridbiler på programmet, men kender du forskel på en hybridbil og en elbil?
Renault Zoe, Nissan Leaf og ikke mindst de forskellige Tesla-modeller er nok de mest udbredte lige nu, al den stund, at de har været på markedet i nogle år - men efterhånden er stort set samtlige producenter hoppet med på strøm-vognen. Og mange bilfabrikker er også leveringsdygtige i de særlige hybridbiler, som ligger et sted midt mellem en ren elbil og en konventionelt drevet bil.

 

Bruger både brændstof og elektricitet

Forskellen på hybridbiler og elbiler er, at en elbil har brug for opladning for at kunne køre. Endnu har man ikke formået at få en elbil til at køre længere på en opladning end 500 kilometer under de mest optimale forhold - og det gælder udelukkende de elbils-udgaver, som kører længst. Hybridbilen, altså en helt ren hybrid, bruger både brændstof og el.

 

Kan ikke lades op med et kabel

Typisk startes bilen og sættes i gang med elmotoren, hvorefter brændstofmotoren tager over. Batteriet i hybridbilen kan ikke lades op med kabel, men lades op når bilen bremser eller ved hjælp af forbrændingsmotoren. Der er dog (mindst) tre forskellige hybridbilstyper, med forskellige egenskaber og betegnelser, som godt kan forvirre en kende, når du står ude ved forhandleren.

 

De forskellige typer af hybridbiler

Som nævnt tales der generelt om tre forskellige typer af hybridbiler. De har forskellige egenskaber og forskellig måde at lade batteriet op på.

Mildhybrid: Den vil ofte være betegnet MHEV, som står for Mild Hybrid Electric Vehicle.
Mildhybriden kører mest på benzin eller diesel og det er kun i korte perioder elmotoren kobles til. Denne type hybridbil kan ikke køre på strøm alene og derfor vil den umiddelbart føles som en almindelig bil.
Den er kendetegnet ved at forbrændingsmotoren kan slukkes ved lave hastigheder eller når den holder stille.
En stor startermotor og batteri, starter så forbrændingsmotoren igen, ved behov og batteriet lades så op, når der kobles ud eller bremses.

Hybrid: Den vil ofte være betegnet HEV, som står for Hybrid Electric Vehicle.
Her er der tale om det man kan kalde en fuldblodshybrid, altså en helt ren hybridbil. Det vil sige, at den ikke skal oplades og selv skifter mellem at køre på brændstof og el. Batteriet lades op, når bilen bremser og når forbrændingsmotoren starter.
Så snart der er strøm nok på batteriet, kører bilen på el. Især Toyota har været banebrydende inden for denne genre - og har blandt andet Toyota Prius i sit sortiment.

Plugin-hybrid: Også betegnet PHEV, som står for Plugin Hybrid Electric Vehicle.
Plugin-hybriden kan oplades fra en stander eller fra en stikkontakt. Den kan køre på ren el over kortere distancer og herefter fungere som hybrid, med en kombination af el og brændstof.
Den kan typisk køre mellem 20-60 kilometer på ren el. Den lader også sig selv op, ved nedbremsning og når brændstofmotoren er tændt.

 

Passer en hybrid eller elbil til mig?

Som tidligere skrevet, så findes der en el- eller hybridbil, til næsten alle behov. Hvilken type der passer til dig, afhænger meget af dit kørselsbehov.

Elbilen (EV):
En ren Elbil vil typisk kunne dække dit kørselsbehov, hvis du kører meget bykørsel og ikke alt for lange distancer. Samtidig skal du have mulighed for at oplade bilen, hvilket typisk tager 6-8 timer, alt efter batteriets størrelse.

Hybridbilen (HEV)
En ren hybridbil vil typisk passe til dig, hvis du har meget bykørsel. På landevej og motorvej er det ikke alle Hybridbiler der kan køre på El, når du kommer op i hastighed. Her vil den så bruge brændstof i stedet.

Plugin-hybridbilen (PHEV):
En Plugin-hybrid er perfekt til dig hvis du har under 50 km. til arbejde, da det betyder at du ofte vil kunne køre hele vejen på el.
Samtidig vil du på længere ture have brændstof motoren til at køre mens batteriet lader op.

Mildhybridbilen (MHEV):
En mildhybrid bil, passer til de fleste, da man faktisk ikke mærker man kører i en hybridbil. Det er typisk funktionen med at bilen går ud,når du holder ved et lyskryds, som du kan mærke i mildhybrid. Som sagt kører den primært på brændstof.

 

Fordele og ulemper ved hybrid, plug-in hybrid og elbil

Det er lettest at samle fordele og ulemper i et skema, så det får du her:

fordele og ulemper ved el og hybridbiler skema

Hvordan oplader jeg min hybrid

Hvis det er en mildhybrid (MHEV) eller en Ren hybrid (HEV) du har, kan de ikke oplades. De oplades som sagt ved nedbremsning og af brændstofmotoren. En plugin-hybrid (PHEV) kan den lades med et dertil egnet kabel, helst via en ladestation, som kan opstilles på din bopæl. I nødsituationer kan den også lades via en helt almindelig stikkontakt. Du kan lade den op på offentlige pladser med ladestationer. Det kræver naturligvis at du har kablet med, hvilket anbefales. Ulempen ved at have kablet med er, at det fylder en del i det i forvejen ikke så store bagagerum.

 

 

Hvor kan jeg oplade min elbil?

En elbil kan oplades både via en ladestation opstillet på din bopæl eller via offentlige ladestationer. Du kan ofte få et kabel med, der muliggør at du kan nød oplade bilen via en stikkontakt. Opladningstiden er dog væsentlig længere med sådan et kabel, der populært kaldes et "mormorkabel". Med en elbil er du afhængig af at kunne lade din bil, da den ellers ikke kan køre. Den kan typisk lades op på mellem 6 til 8 timer, men enkelte ladere er ekstra kraftfulde og kan lade en del strøm på bilen i løbet af en times tid.

 

Hvordan bruger jeg en offentlig ladestation?

Typisk tegner man et abonnement, for at kunne bruge de offentlig tilgængelige ladestationer.
I skrivende stund findes der tre operatører på det danske marked:

Priserne for et abonnement er typisk billigere for plugin-hybridbilerne end for elbilerne. Læs mere om de enkelte abonnementer på de respektive hjemmesider. Du kan naturligvis tanke strøm på de fleste ladestandere med kontantbetaling, altså uden at have et abonnement, så du er ikke bundet til at tanke ved en bestemt udbyder.

 

Ladestander hjemme hos dig selv

Du kan naturligvis også få en ladestander sat op hjemme hos dig selv, så du kan lade bilen mens du er hjemme. Her er det blot din almindelige elaftale der bruges til opladning. Ladestanderne kan du typisk købe samtidig med bilen eller købe fra en anden udbyder på markedet.

 

Jeg skal til udlandet, hvordan lader jeg min bil?

For at finde frem til ladestationer i udlandet, kan du, i de fleste lande, downloade en app, der giver et overblik over, hvor på rejsen du kan lade din elbil eller plugin hybrid.
Når du kører over grænsen til Tyskland og det øvrige Europa, er der mange flere udbydere end der er i Danmark og det er langt fra alle, der tilbyder at du kan betale kontant ved ladestationen.
Derfor kan det være en god idé at planlægge ruten, så du kan benytte den samme operatør mest muligt og tegne et abonnement til denne.

 

Service og batteri på el- og hybridbil

Udgiften til service på en elbil er ofte noget mindre end til en almindelig bil. Simpelthen fordi der ikke er olie der skal skiftes eller tandrem, kilerem og lignende der skal skiftes med jævnemellemrum.
Bremserne kan dog have brug for ekstra eftersyn, da de bruges mindre, da bilen motorbremser.
Ligeledes skal batteripakken jævnligt testes, for at opretholde garanti på batteripakken.

 

Kræver samme form for vedligeholdelse

På en hybridbil, uanset om det er en plugin-hybrid eller en ren hybrid, vil service være nogenlunde det samme som på en almindelig bil.
Dette skyldes at brændstofmotoren kræver samme behandling og vedligeholdelse som en almindelig bil.
Det er dog ikke alle værksteder der må udføre service på din hybridbil, da værkstedet skal have uddannelse i at arbejde med højspænding og hybridteknologi.
 
 

Hvordan er garantien på el- og hybridbiler?

Garantien er som udgangspunkt det samme som almindelige biler.
Dog tilbyder de fleste producenter en længere garanti på batteripakken.
Som udgangspunkt er garantien stadig 2 år, og følger ligeledes de samme vilkår, som du kender det fra en brændstofbil. Men producenten kan altså vælge at tilbyde en længere garanti.

 

Afgifter på el og hybridbiler stiger

Elbiler, der koster under 400.000 kroner, skal ikke betale registreringsafgift i 2020.
Efter 2020 indfases registreringsafgiften for disse elbiler, så de gradvist skal betale mere i registreringsafgift frem til 2023, hvor registreringsafgiften er fuldt indfaset. 
I 2020 er bundfradraget på 40.000 kroner - og det er dette bundfradrag, der i praksis betyder, at der ikke skal betales registreringsafgift på elbiler, som koster op til 400.000 kroner.

 

Fra 20 til 100 procent på fire år

Registreringsafgiften indfases i de kommende år således, at den hedder 20 procent af satsen til og med 2020. Derefter 65 procent af satsen i 2021, 90 procent af satsen i 2022 og derefter 100 procent af satsen i 2023 og fremefter.
Afgiften på plugin-hybridbiler indfases på samme måde, så registreringsafgiften for langt de fleste plugin-hybrider på det danske marked vil være lav de næste to år.
En ren hybridbil, som ikke kan oplades eksternt, bliver fortsat beskattet som en benzin- eller dieselbil. Det betyder, at der skal betales registreringsafgift efter samme model som almindelige benzin- eller dieselbiler.

Skorstensgaard ønsker dig god tur og står naturligvis altid til rådighed for hjælp og rådgivning omkring din bil.