Bil kører i regnvejr med sommerdæk

Når foråret banker på og temperaturen stiger, er det tid til at skifte til sommerdæk. Men hvorfor skal du skifte til sommerdæk? Hvad skal du være opmærksom på, hvis du skal montere brugte sommerdæk? Og hvordan finder du det helt rigtige dæk, hvis det er tid til at montere nogle nye sommerdæk med alufælge?

Få svarene her i artiklen og få fif, tips og tricks til selv at skifte dine sommerhjul.

 

Hvornår skifter du til sommerdæk?

Man skifter til sommerdæk så snart den gennemsnitlige dagstemperatur er over 7 grader varme. På spørgsmålet: “Hvornår skal jeg skifte til sommerdæk?” kan man af og til få svaret: “ omkring påske” eller “midt i marts”. Men faktum er, at i Danmark kan vi ikke sætte en præcis dato på. Det er meget mere reelt at se på temperaturerne. Så når du skal til at gøre haven forårsklar er det, som tommelfingerregel, også tid til at montere sommerdæk på bilen.

Allerede fra 7-8 graders varme virker sommerhjul bedre end vinterhjul, bremselængden er mindre med sommerhjul, og det er dæksliddet også.

 

Derfor skal du skifte til sommerdæk

Der er flere gode grunde til ikke at køre med vinterdæk om sommeren. Det kan være direkte farligt og faktisk kan det også være dyrere end at skifte til sommerdæk.

Op mod hver 5. dansker kører med vinterdæk hele året, og det på trods af at der i hvert fald er tre rigtig gode grunde til at skifte:

  1. Sikkerheden: Sommerdækket gør det lettere at styre bilen i en nødsituation. Den helt store forskel på sommerdæk og vinterdæk er, at gummiblandingerne er forskellige. Den gummiblanding som dæk til sommerkørsel er lavet af, egner sig særdeles godt til en sommervarm vej og kan bedre holde vejgrebet ved en nødopbremsning, hvorved bremselængden mindskes væsentligt i forhold til dæk beregnet til vinterkørsel.

    Bremselængden i en nødsituation kan nedsættes med 4 meter, når du bremser fra 80 km/t til stop, med et sommerdæk fremfor et vinterdæk.Et sommerdæk er utrolig godt til at dræne vand væk, så vejgrebet forbedres på regnvåde veje, hvor vinterdækket er bedre til at gribe fat i sne og is. Det betyder at med sommerdæk står bilen bedre fast, så risikoen for akvaplaning mindskes.

  2. Pengepungen: Kører du videre med vinterdæk om sommeren, slides dækket væsentligt hurtigere, da gummiblandingen bliver blødere på vinterdækket, når temperaturen stiger. I samme åndedrag skal du dog også vide, at sommerdæk slides hurtigere om vinteren. Alt i alt betyder det, at du skal skifte dæk oftere, hvis ikke du skifter dæk efter årstiden.

    Benzinøkonomien forringes også, når du kører med vinterdæk om sommeren. Simpelthen fordi bilen skal arbejde hårdere for at ophæve rullemodstanden i det noget blødere vinterdæk.

  3. Lovgivningen: I Danmark findes der ingen regler for brug af sommerdæk, udover at mønsterdybden skal være mindst 1,6 mm. Det er dog vigtigt at du ved, at denne mønsterdybde slet ikke er nok til at sikre bilens vejgreb, hvis du kører 110 km/t på en motorvej med slidte hjulspor i silende regn. Vær desuden opmærksom på, at der i andre lande er en noget strengere lovgivning i forhold til regler for sommerdæk.

 

Brugte sommerdæk - pas på!

Slidte eller forkert opbevarede dæk kan være livsfarlige at køre på. Men dermed ikke sagt at du skal skifte dæk hvert år. Det er ikke nødvendigt. Du skal bare sørge for at være opmærksom på dækkenes tilstand og det er ikke så svært.

  1. Kontroller dæktrykket: I mange biler finder du en dæktrykstabel, hvori du ser, hvad trykket skal være i dækkene henholdsvis foran og bagpå. Skemaet finder du ofte i tankdækslet eller i karmen på førerdøren. Du skal se på dækket og finde dets størrelse. Herefter vælger du belastning.

  2. Kontroller mønsterdybden: Du kontrollerer mønsterdybden på dit dæk enten ved at stikke en lineal ned mellem mønstret og aflæse højden, bruge en skydelære, eller ved at stikke en 20 krone ned mellem lamellerne. Bruger du 20 kronen og dækker mønstret teksten rundt i kanten, så er der ca. 3 mm mønster, hvilket er den anbefalede minimumsdybde. Der skal derfor gerne være mere mønster på.
    Husk at skal du sydpå i sommerferien, så kan en tur på 1000 km hurtigt slide et i forvejen slidt dæk ned til under mindstemålet. Skift derfor dækket i tide og kontroller det umiddelbart inden din ferie.

  3. Kontroller gummiet: Det lyder måske kompliceret, men faktisk skal du bare kigge grundigt på dækkets sider.
    Se efter om gummiet krakelerer eller ser pænt og spændstigt ud. Krakelerer gummioverfladen er det på høje tid at skifte dækket ud.

 

Sådan finder du de rigtige dæk

Er det blevet tid til at få monteret nye sommerdæk på dine alufælge, kan det virke uoverskueligt at sætte sig ind i alle de informationer, der er tilgængelige på internettet omkring emnet. Men ikke desto mindre kan det ofte godt betale sig at bruge lidt tid på at undersøge de forskellige dækmærker. For ligesom der er forskel på biler, så er der også forskel på den måde din nabo og du kører på, hvilket kan betyde, at I slider dækkene forskelligt.

De forskellige dækmærker og modeller har forskellige egenskaber og nogle udmærker sig med én egenskab, mens andre udmærker sig med en anden. For eksempel har nogle dæk den egenskab, at de udskyder grænsen for akvaplaning, og i langt bedre grad kan holde fat i vejgrebet gennem store vandpytter eller voldsom regn. Det er en fordel, hvis du kører friskt i alt slags vejr. Andre dæk har andre egenskaber, som gør at de står enormt godt fast på tør vej, andre igen er meget støjsvage osv.

Faktum er at uanset om du f.eks. vælger Continental sommerdæk, Michelin sommerdæk eller Hankook sommerdæk, så er der god fornuft i at se sig for.

 

Find hjælp i sommerdæk test

Et sted hvor du kan finde nyttig information om, hvilke dæk der er de bedste sommerdæk, er i forskellige sommerdæk tests. FDM laver hvert år deres helt egen og uvildige test af sommerdæk. Her testes mange og forskellige dæk for både holdbarhed, sikkerhed, støj og meget mere.

Videoen herunder finder du på FDMs hjemmeside, hvor FDM selv forklarer om deres test af sommerdæk.

Sommerdæktest 2018 fra FDM.

Bemærk f.eks. at holdbarheden kan variere med op til 19.000 km. Det er rigtig meget, og kan vise sig hurtigt at tjene et dyrere dæk hjem.

 

Er et dyrere dæk altid bedre end et billigt?

Det korte svar er nej. Et dyrt dæk er ikke altid bedre end et billigt.

Når du vælger sommerdæk, så er du på en eller anden måde ofte nødt til at gå på kompromis med et eller andet. Dæk der er rigtig gode til at køre gennem vand, har et ekstra groft mønster, hvorfor dækstøjen kan være højere end for et dæk der står rigtig godt fast på tør vej. Men dækket der står godt fast, kan have en større rullemodstand og dermed et større brændstofforbrug.

Når du skal læse en dæktest med henblik på at finde det dæk, der passer bedst til dig, så er det absolut vigtigste, udover at dækket selvfølgelig rent størrelsesmæssigt passer til bilen, at du tænker over, hvilke egenskaber der er vigtig for dig.

Få hjælp til at finde det bedste dæk - rådgivningen er gratis. Resultatet af FDM sommerdæk test 2018 er, at det bedste sommerdæk er et Falken Sincera SN832 Ecorun i kategorien 14” og et Michelin Primacy 3 i kategorien 16”.

 

Nye sommerdæk, montering og afbalancering

Skorstensgaard mekaniker tjekker hjul fra bilen

Når du har fundet de nye og perfekte sommerdæk til dig og din bil, så skal dækkene monteres på dine fælge. Bestiller du både alufælge og sommerdæk online, så kommer hjulene som oftest færdigmonteret, og så er det blot at få udskiftet de komplette hjul. Men har du ikke brug for at bestille nye fælge, kommer de nye dæk separat, og skal så monteres på dine fælge.

Dette kan ikke gøres med håndkraft, men kræver det rette udstyr, da dækket krænges ned over fælgkanten med højt tryk, for derefter at blive pumpet hårdt op, for at få dækkanten ud til fælgkanten og lukke tæt. Der skal altid skiftes ventiler, når der skiftes dæk. Det sker da der sidder nogle gummipakninger i ventilen, som mørner over tid.

Afbalancering af hjulene er en absolut nødvendighed, da de nye dæk ikke nødvendigvis er præcis som de gamle. Afbalanceringen foregår ved, at der bliver sat nogle små lodder på fælgen på udmålte steder. Udmålingen foretages af en maskine, som spinner hjulet rundt og finder frem til ubalancen. Igen er dette ikke noget, man kan gøre uden det rigtige værktøj.

Oplever du at rattet ryster ved bestemte hastigheder, oftest omkring 80 km/t og igen ved ca. 100 km/t, så kan det være tid til at få afbalanceret dine hjul. Hvis du ikke får hjulene afbalanceret kan vibrationerne og rystelserne skade øvrige komponenter i bilens hjulophæng.

 

Få gratis tilbud på sommerdæk

 

Regler for sommerdæk

Der er forskellige regler for sommerdæk i udlandet. Få overblik over reglerne

I Danmark er der ikke regler eller love, som dikterer at du SKAL skifte mellem vinter- og sommerhjul. Der er dog en lovgivning, som siger at dækmønstret minimum skal være på 1,6 mm. Både dækfabrikanter, importører og FDM anbefaler dog en minimumsdybde på 3-4 mm. Når dine hjul er helt nye er der typisk 8 mm mønster på.

Hvis du bliver stoppet af politiet, og du har nedslidte dæk er bødetaksten i 2018 på kr. 1.000,- pr. dæk. Selvom der i Danmark ikke er nogen yderligere lovgivning omkring sommerhjul, så er der i vores nabolande en noget strammere lovgivning. Primært handler denne lovgivning om, hvornår du skal køre på vinterhjul, men der er enkelte undtagelser.

Vi har samlet et overblik i ovenstående tabel. 

 

Tips og tricks til hjulskifte derhjemme

Du kan sagtens selv skifte dine hjul på bilen hjemme i indkørslen. Det kræver blot få vigtige stykker værktøj, samt at du har komplette hjul stående. Det anbefales altid at få en faguddannet mekaniker til at skifte dine hjul, men vil du gøre det selv og er du det mindste i tvivl om dine dæk kan klare en sæson mere, så spørg en mekaniker eller et dækcenter til råds.

 

Det skal du bruge til at skifte hjul

  1. En donkraft.

  2. En momentnøgle med en passende størrelse top.

  3. Gerne lidt kobberfedt eller noget lignende.

 

Sådan skifter du til sommerhjul

  1. Løsn hjulboltene en anelse inden du løfter bilen, dette gøres ved at skrue mod uret.

  2. Placer donkraften under de dertil tilpassede løftepunkter under bilen, typisk lige bagved fordækket eller foran bagdækket.

  3. Løft stille og roligt bilen op, så den lige slipper jorden med det pågældende hjul.

  4. Løsn derefter alle hjulbolte på det pågældende hjul og stil dem på et rent underlag.

  5. Smør gevindet på boltene med lidt kobberfedt eller keramisk spray. Det er ikke nødvendigt med ret meget, da det fordeler sig, når bolten skrues i.

  6. Sæt sommerhjulet på og sørg for at bolthullerne passer ud for hullerne på hjulnavet. Er der forskel på dækkenes slitage, så benyt de hjul med det bedste og dybeste mønster som baghjul. Derved mindskes risikoen for at bagenden skrider ud ved f.eks. opbremsning i vådt føre.

  7. Skru hjulboltene i med løs hånd.

  8. Spænd nu hjulboltene med din momentnøgle, de skal spændes med ca. 110 NM, og det er vigtigt, at dette gøres diagonalt. Altså må du ikke blot spænde boltene i urets retning.

  9. Sænk forsigtigt bilen ned igen og kontroller at alle bolte er spændt korrekt.

  10. Mærk vinterhjulene med den position de har siddet på. På den måde kan et unormalt slid identificeres, ligesom du kan bytte hjulene diagonalt efter 10-12.000 km. Mærkningen kunne være således (sidebetegnelse er som hvis du sidder i førersædet):

    • VF = venstre forhjul
    • VB= Venstre baghjul
    • HB= Højre baghjul
    • HF= Højre forhjul