Skorstensgaard er dit autoværksted til service & bilreparation

Syn for sagen - fotodokumentation

For at hjælpe til en bedre forståelse og indsigt i det værkstedsarbejde vi udfører på din bil, tager vi billeder og video af de fejl og mangler, vi finder undervejs mens din bil er på værksted. Ved hjælp af billeder kan vi bedre forklare og visualisere for dig, hvori manglen består, og du kan være mere tryg idet du selv får syn for sagen.

Samtidig bidrager fotodokumentationen som bevis for, at vores værksted har identificeret bilens fejl og mangler, og har foreslået reparation rettidigt.

Sådan foregår fotodokumentation i praksis

  1. Når bilen er på værksted identificerer mekanikeren eventuelle fejl og mangler der er på bilen, og tager billeder af dem via en intern værksteds app.
  2. Billeder/ video kan vi sende på mail til dig sammen med en pris på udbedring. Vi går aldrig i gang med en reparation uden din forudgående accept.
  3. Ved afhentning af bilen gennemgår vi faktura, og de tilhørende billeder såfremt det er relevant* for, at visualisere de mangler, der enten er repareret, eller foreslåes repareret i nærmeste fremtid.

*Der kan i nogle tilfælde opstå situationer hvor der ikke er taget billeder af den pågældende bil, det gør vi naturligvis alt for at undgå

Intern app håndterer foto og video

Fotodokumentationen håndteres via af en værkstedsapp tilgængelig for mekanikerne på Skorstensgaards værksteder.

I appen kan mekanikeren tage billeder og/eller video (ved hjælp af sin mobiltelefon) af de fejl og mangler der opdages mens bilen er til service. Værkføreren kan fra appen sende billeder på mail til kunden med en eventuel beskrivelse af fejlen. Appen er udviklet internt og er kun tilgængelig på Skorstensgaard værksteder og altså ikke for kunden.

Proceduren er din sikkerhed for, at informationen om, at de dele vi foreslår kan udskiftes, er pålidelig og professionel.

 

Herunder kan du se eksempler på billeder fra fotodokumentation

Nedslidte dæk

Vi ser her et nedslidt dæk. Dækket er slidt på indersiden af dækket, hvilket kan tyde på, at bilen trænger til en sporing ved hjælp af 4-hjulsudmåling. Eventuelt skal styretøjet rettes til så bilen ikke slider skævt.

Man kan se dækket er slidt skævt fordi, mønsteret er væk indenfor den røde cirkel, hvorimod dækket helt til højre stadig har en del mere mønsterdybde.

Hvis dækket modsat var slidt på ydersiden, kan der være andre årsager end, at styretøjet slider skævt. Her kan det være måden bilen bruges på, for eksempel ved ofte og mange skarpe sving på asfalt, ved eksempelvis bykørsel og på parkeringsplads.

Mør multitilrem

En multirem er den der driver din generator og aircondition pumpe og på mange biler også servostyringspumpen. Remmen på billedet er gammel og mør. Det kan man se fordi, der er revner i den, og der er faldet gummiflager af remmen.

En rem der ser sådan ud vil højst sandsynligt betyde, at bilen hyler fra remmen (oftest om morgen når der den er fugtig), og på sigt vil remmen springe så man mister servostyringen og bilen bliver virkelig tung at dreje. Vi vil foreslå, at denne rem skiftes. Allerede så snart remmen begynder at vise små revner, er den udskiftningsklar.

Det er forskelligt fra bil til bil hvor meget en ny multirem koster, men det er ikke en dyr post.

Slidt bremseklods og rust på skiven

På billedet til højre ser vi en bremseskive med slid og rust, samt en slidt bremseklods.

Hvis værkstedet vurderer at bremserne ikke ville kunne køre til næste service, vil vi tage kontakt til kunden og give et estimat for hvor mange kilometers levetid der er tilbage på bremserne.

Eks: "vi forventer der er 15.000 km tilbage på bremserne, vil du skifte dem nu eller vente og komme ind senere på året" Herefter kan kunden selv afgøre om de skal skiftes nu eller vente til de er helt nedslidte.