Vi har åbent på alle værksteder

Få et tilbud her

Vi reparerer alle bilmærker. Se hvor meget du kan spare!

Instrumentbrættet i din bil indeholder mange forskellige advarselslamper. Det kan blive en overordentlig omkostningsfuld affære at overse eller ignorere en advarselslampe. Det kan nemlig være en alvorlig fejl på motoren. Det kan også være en mindre fejl, men det bør tjekkes af fagfolk. Her kan du læse, hvad du skal være opmærksom på og hvad du evt. selv kan gøre.

Advarselslampen viser, at der er en fejl

De fleste bilister ved godt, at når en lampe i instrumentbrættet lyser, så er der et eller andet galt med bilen. Advarselslampen viser også, hvilket system i bilen, den har registreret en fejl. Det er forskelligt, hvordan man bør handle, når en advarselslampe lyser op.

To spørgsmål stiller sig:

  • Skal du stoppe helt?
  • Kan bilen køre videre?

Under alle omstændigheder, så kræver de fleste lamper, at du reagerer på dem, og ikke blot overser dem, fordi pengepungen måske først er fuld igen i næste måned.
Det er dog ikke nødvendigvis en omkostningstung fejl at få udbedret, men det kan det dog hurtigt blive, hvis ikke fejlen tages alvorligt. Så hvordan skelner du mellem fejlene?

Rød eller gul advarselslampe - Det betyder farven

Advarselslamper kan lyse i enten rød eller gul/orange. Der er også et par grønne og en enkelt blå (fjernlys). Begynder en rød lampe at lyse i bilens instrumentbræt, bør du derfor holde ind til siden og slukke motoren med det samme. Denne farve betyder nemlig, at fejlen er alvorlig og direkte kan skade bilen, hvis du fortsætter. Der er derfor sjældent ret meget, du selv kan gøre, ud over at ringe til vejhjælpen og få din bil transporteret til nærmeste autoværksted.

.
Rød lampe – Stands bilen!

En rød advarselslampe indikerer, at der er tale om en alvorlig fejl, og du kan derfor ikke gøre ret meget selv. Der er dog to undtagelser til denne regel. Det drejer sig om olielampen og kølevæskelampen. Begge er røde lamper og du skal reagere omgående, da de rapporterer en alvorlig motorfejl, som kan ødelægge motoren. Men her kan forberedelse redde dig fra at ringe til vejhjælpen.

.
Gul lampe – Kræver handling!

En gul lampe indikerer ofte en mindre alvorlig fejl, men ikke desto mindre en fejl. Tages der ikke aktion på denne, kan det føre til flere og større fejl, hvis ikke den rettes. Sagt på en anden måde: Du kan godt køre videre, men det anbefales at søge værksted snarest muligt. Du kan dog i nogle tilfælde gøre noget ved fejlene selv.

.
Grøn lampe – Kræver ikke handling

De grønne lamper er typisk ufarlige og informative lamper, som du ikke behøver at reagere på. Nogle lamper kan lyse i både rød og gul/orange alt efter, hvor alvorlig fejlen er. Får du en gul eller rød lampe, så skal du reagere straks for lidt lige som med lyskurver, så betyder rød STOP og gul GIV AGT!

 

Tal med en mekaniker? - find afdeling her

 

Hvad betyder bilens advarselslamper?

 

Kølervæske

Denne lampe gør dig opmærkesom på at motortemperaturen er for høj. Det er en rød lampe og du skal derfor stoppe bilen med det samme. Du kan selv tjekke om der er kølevæske nok på motoren, da det kan være en grund til lampen tænder.

Olielampe

Olielampen kan vises for flere fejl. Alle er alvorlige og du skal stoppe bilen med det samme. De to typiske fejl er at motoren mangler olie eller at olietrykket er for lavt. Du kan selv kontrollere oliestanden efter ca. 10 min. med motoren slukket. Træk oliepinden op, tør den af og sæt den ned igen. Træk pinden op igen og se om oliestanden er mellem “min” og “maks.” Er der for lidt på kan du fylde olie på og se om lampen slukker, ellers tilkald vejhjælp.

Batterilampe

Denne lampe kaldes også for ladelampen. Den viser at der er problemer med strømforsyningen. Det kan både være generatoren og batteriet. Under alle omstændigheder er det nødvendigt at lægge vejen forbi et værksted, der kan finde ud af hvori fejlen består, da fejlen kan berøve resten af det elektroniske sikkerhedssystem for strøm.

Bremsesystem

Lampen viser der er fejl på bremsesystemet. Den er rød og du bør stoppe med det samme. Betydningen kan variere fra bil til bil, men kan betyde for lidt bremsevæske, slidt bremsebelægning eller at håndbremsen er trukket. Kig i din bils instruktionsbog hvad den præcise betydning er i din bil. Kør ikke videre, men tilkald vejhjælp.

Håndbremselampe

Afhængig af bilmærke kan det være denne eller ovenstående lampe, der viser at håndbremsen er trukket. Har du løsnet håndbremsen men lyser lampen stadig kan det være at bremsen hænger, enten pga. slid eller manglende bremsevæske. Få altid undersøgt bilen, hvis ikke det hjælper at løsne håndbremsen.

Motorlampe

Denne lampe fortæller at der er en fejl på motoren. Den kan lyse både gult og rødt. Lyser den gult, bør du køre på et værksted med det samme, så fejlen kan udlæses og findes. Lyser den derimod rød, skal du omgående holde ind til siden, slukke bilen og tilkalde vejhjælp.

ABS-Lampe

ABS-lampen fortæller dig at der er noget galt med ABS-systemet. Den er gul/orange, da man i langt de fleste tilfælde godt kan køre videre i bilen. Fejlen bør dog undersøges, da man ikke kan være sikker på ABS-bremsen virker i en nødsituation. Lampen kan også lyse, hvis der er fejl på ESP systemet. Det anbefales at lade et værksted finde fejlen hurtigst muligt.

Dæktryk

Denne lampe advarer dig om at dæktrykket er for lavt og at du bør kontrollere det snarest muligt. Da det er en gul lampe kan du køre videre men vær opmærksom på at bilen kan reagere anderledes end du er vant til, hvis et eller flere dæk mangler luft.

ESP-Lampe

ESP-lampen lyser op, når det er vådt eller glat og bilens dæk mangler vejgreb. Derfor kan den blinke heftigt. Du behøver ikke standse bilen, men lampen er en advarsel om at du bør køre forsigtigt.

Diesel forvarmer

Denne lampe kaldes også for en glødelampe. Den vises når der sættes tænding på en dieselbil og betyder at gløderørene opvarmes. Det er vigtigt at du ikke starter motoren før denne lampe slukker, det tager op til 4-6 sekunder. Herefter startes bilen og du kan køre afsted.

 

Rød eller gul advarselslampe - Det betyder farven

Advarselslamper kan lyse i enten rød eller gul/orange. Der er også et par grønne og en enkelt blå (fjernlys).

De grønne lamper er typisk ufarlige og informative lamper, som du ikke behøver at reagere på. Nogle lamper kan lyse i både rød og gul/orange alt efter, hvor alvorlig fejlen er.
Får du en gul eller rød lampe, så skal du reagere straks for lidt lige som med lyskurver, så betyder rød STOP og gul GIV AGT!

Begynder en rød lampe at lyse i bilens instrumentbræt, bør du derfor holde ind til siden og slukke motoren med det samme. Denne farve betyder nemlig, at fejlen er alvorlig og direkte kan skade bilen, hvis du fortsætter. Der er derfor sjældent ret meget, du selv kan gøre, ud over at ringe til vejhjælpen og få din bil transporteret til nærmeste autoværksted.

En gul lampe indikerer ofte en mindre alvorlig fejl, men ikke desto mindre en fejl. Tages der ikke aktion på denne, kan det føre til flere og større fejl, hvis ikke den rettes. Sagt på en anden måde: Du kan godt køre videre, men det anbefales at søge værksted snarest muligt. Du kan dog i nogle tilfælde gøre noget ved fejlene selv.

En rød advarselslampe indikerer, at der er tale om en alvorlig fejl, og du kan derfor ikke gøre ret meget selv. Der er dog to undtagelser til denne regel. Det drejer sig om olielampen og kølevæskelampen. Begge er røde lamper og du skal reagere omgående, da de rapporterer en alvorlig motorfejl, som kan ødelægge motoren. Men her kan forberedelse redde dig fra at ringe til vejhjælpen.

Se hvordan du får gratis vejhjælp med Skorstensgaard

 

Når olielampen lyser

Olielampen fortæller om en motorfejl, men kan skyldes, at der mangler olie i motoren eller at olietrykket er for lavt. Derfor kan du selv tjekke oliestanden og evt. efterfylde med olie. Slukker lampen efter påfyldning af olie, så kan du blot køre videre. Husk dog at svinge forbi værkstedet og få kontrolleret, om olien er blevet brugt eller om der er en lækage et sted.

 

Når kølevæskelampen lyser

Kølevæskelampen eller motortemperaturlampen, fortæller dig, at motorens temperatur er for høj. Det kan eksempelvis skyldes mangel på kølevæske, og dette kan du selv kontrollere. Vær opmærksom på, at du ALDRIG må åbne kølevæskebeholderen, når motoren er varm. Væsken er nemlig under tryk og kogende varm og den kan derfor “eksplodere” op i hovedet på dig, når du skruer proppen af. Derfor skal du vente mindst 10-15 minutter, før du åbner beholderen. Men inden da kan du udefra tjekke standen på kølevæsken. Niveauet bør være mellem indikatorerne for minimum og maksimum.

Håndbremselampen er faktisk også rød. Lyser den fra du starter med at køre, så forsøg at slække håndbremsen. Hjælper det ikke, er der en anden fejl på bremsesystemet, som du skal have undersøgt med det samme.

Glødelampen ses kun i dieselbiler. Den fortæller dig, at du ikke må starte bilen før den slukker, og er derfor ikke decideret en advarselslampe.

Dæktrykslampen
lyser, når bilens dæktryk bliver for lavt. Her skal du hurtigst muligt køre ind og få kontrolleret dæktrykket.

 

Hvad gør værkstedet?

Når en advarselslampe lyser, så registrerer bilens computer en fejlkode. Den kan fortælle værkstedet, hvilken sensor i bilen, der har registreret fejlen og hvad der er registreret. Værkstedet kan så, med det rette testudstyr, udlæse fejlkoden og finde frem til den præcise fejl. Denne procedure kaldes en fejlkodeudlæsning. Det er altså ikke en reparation af fejlen, men en fejlfinding. Herefter kan værkstedet i langt de fleste tilfælde stille en diagnose og komme med en pris på udbedring.

I nogle tilfælde er fejlen ikke alvorlig, men fejlkoden bør alligevel udlæses og systemet nulstilles, eller fejlen slettes, da motorstyringen kan køre i nødprogram, hvorved både forbrug af brændstof og forurening kan være forhøjet, uden du kan mærke det på bilen. Men hvad sker der så, hvis du vælger at overse advarselslampen?

 

Farligt at overse advarselslampen

Ud over at det er farligt at overse en advarselslampe, så kan det også blive meget dyrt i sidste ende. I tilfælde af at du vælger at overse en rød fejllampe, risikerer du, at hele motoren går i stykker og skal udskiftes.

Gule fejllamper kan være mindre fejl, men kan også resultere i store og omkostningstunge fejl, da det kan have ødelæggende virkning på andre systemer, hvis et system kører i nødprogram. Derfor er det vigtigt at søge værksted, også med en gul fejllampe.

Uanset advarselslampens farve, så gælder det, at hvis du vælger at overse en fejllampe og bilen tager omfattende skade, som følge heraf, så dækker bilens garanti ikke længere. Så har man nemlig været selvforskyldt i skaden og det dækker garantien ikke.

Resultatet kan være en uoverskueligt høj værkstedsregning, som måske kunne have været på en brøkdel af prisen, hvis man havde fået kigget på fejlen med det samme.

 

Orienter dig i bilens manual

En advarselslampe kan have flere betydninger og det er derfor altid en god idé at orientere sig i bilens instruktionsbog. Her er alle advarselslamper beskrevet. Også dem der er helt specifikke for lige netop din bil. Eksempelvis kan problemer med toppakningen få kølervæske/temperatur-lampen og motorlampen til at lyse, afhængigt af skadens omfang.

Er du i tvivl kan du altid ringe og spørge værkstedet, hvordan du skal forholde dig til en given advarselslampe.

Book tid til fejlkodeudlæsning her