Brrrrr….. Ingen varme i bilen: Hvad kan der være galt?
Det kan være en virkelig kold fornøjelse at skulle køre i bil, hvis der ikke er varme i bilen, og parkacoat og Faster Annes strikkede luffer og tophue er ikke en optimal løsning i længden.
Denne artikel giver dig mulighed for at troubleshoote og eventuelt selv løse problemet, inden du farer afsted til værkstedet for at få det ordnet. Som du nok ved, så luner sparede penge så dejligt.
Varmen i bilen virker ikke!
Du har måske prøvet det: Du sætter dig bag rattet en frostkold morgen, skutter dig og tænder for bilen. Du fyrer helt op for varmen og retter blæseren mod forruden, så du snart kan se noget, og du venter tålmodigt på, at varmen begynder at brede sig – både i bilen og i kroppen…. Og du venter… Og veeeenter…. Og der sker bare ikke noget, og du må indse, at varmen i bilen ikke virker.
Hvad kan årsagen være?
Her får du den trinvise guide til at gennemgå, hvad årsagen kan være til, at der ikke er varme i bilen. Det bedste er, at du gennemgår trinene, når motoren er helt kold. Så hvis du allerede har siddet og bandet i 20 minutter over, at varmen i kabinen udebliver, så er motoren allerede varm.
Inden du for alvor kan gå i gang, kan du overveje, om du har oplevet andre symptomer fra din bil, som evt. kan indikere, at bilens termostat er defekt. Det kunne for eksempel være, at bilens motor bliver ekstra varm, eller omvendt at den generelt er koldere end den plejer. Læg mærke til den lille temperaturmåler i instrumentbrættet. Det kan også være, at motoren opfører sig anderledes, end den plejer.
Kommer der luft gennem blæseren?
En anden ting, du kan lægge mærke til, inden du går i gang med en større omgang, er, om der overhovedet kommer luft gennem blæserne. Hvis der kommer luft, men kun kold luft, vil det i mange tilfælde være termostaten, den er gal med eller en fejl i køleren. Hvis der slet ikke kommer luft, kan det være en defekt blæser eller en slange der er tilstoppet eller hoppet af systemet.
Hvorfor er der ingen varme i bilen?
- Start bilen med kold motor
Åben motorhjelmen og sørg for at sikre den godt, så du ikke får den i nakken. Du har ikke brug for flere udfordringer lige nu. - Tjek om der er kølervæske på bilen
Det lyder muligvis skævt, at manglende kølervæske kan forårsage manglende varme, men bilens køler sørger for både afkøling og opvarmning. - Kontroller termostaten
Tjek at den er lukket ved at føle på den øverste køleslange. Den må ikke blive varm før kølevandet er over 80 grader. Det kan variere lidt afhængigt af model. - Hvis den bliver gradvis varm er termostat defekt
En termostat skal, hvis den fungerer korrekt, blive langsomt varmere, hvorefter den ved cirka 80 grader stiger markant i temperaturen. - Tjek spjæld og radiator
Hvis der stadig ikke kommer varme i bilen, skal spjælde og radiator i varmesystemet kontrolleres.
Pas godt på dit klimaanlæg og aircondition
Det er vigtigt, at du løbende passer og vedligeholder bilens klimaanlæg eller aircondition. Det er avancerede tekniske systemer, som for at fungere optimalt, skal tilses og have lidt opmærksomhed.
Her er nogle nemme ting, du selv kan gøre for at holde bilens varmesystem så sundt og velfungerende som muligt, og dermed minimere risikoen for, at du pludselig finder dig i en situation med ingen varme i kabinen.
- Sørg altid for, at der er kølervæske på. Det svinder ind over tid, og kan betyde, at systemet ikke fungerer korrekt.
- På meget varme dage bør du slukke for klimaanlægget cirka 10-15 minutter, før du slukker for bilen.
- Brug anlægget jævnligt. Når det danske vejr på den sædvanlige grå, halvlunkne vejrmasse, som nogle gange med få undtagelser, kan vare det meste af året, er det nemt at glemme at bruge anlægget, fordi der ikke rigtigt er behov for det. Men hvis det står stille for længe, kan pakninger og stempler blive utætte og sætte sig fast. Hvis anlægget ikke bruges over længere tid, får kompressoren ikke den nødvendige smørelse, og kan også gå i stykker, og det kan blive en dyr omgang.
- Brug eventuelt en Aircondition Rens. Det er en spray, du sprøjter ind i systemet, og som fjerner de bakterier og svampesporer, der kan give dårlig lugt i bilen.
Få anlægget serviceret
Det er en god ide at bestille service til dit klimaanlæg eller aircondition - gerne hvert andet år. Det koster ikke en herregård, og ikke alene får du et system, der altid fungerer, som det skal, men du minimerer også risikoen for, at du overser begyndende problemer, som i sidste ende kan komme til at koste dig alt for mange penge.
Få et komplet A/C-service fra kun 1095 kroner