Skorstensgaard er dit autoværksted til service & bilreparation

op til 40% billigere end mærkeværkstederne

Instrumentbrættet i din bil indeholder mange forskellige advarselslamper. Det kan blive en overordentlig omkostningsfuld affære at overse eller ignorere en advarselslampe. Det kan nemlig være en alvorlig fejl på motoren. Det kan også være en mindre fejl, men det bør tjekkes af fagfolk. Her kan du læse, hvad du skal være opmærksom på og hvad du evt. selv kan gøre.

Advarselslampen viser, at der er en fejl

De fleste bilister ved godt, at når en lampe i instrumentbrættet lyser, så er der et eller andet galt med bilen.

Advarselslampen viser også, hvilket system i bilen, den har registreret en fejl.

Det er forskelligt, hvordan man bør handle, når en advarselslampe lyser op.

To spørgsmål stiller sig:

  • Skal du stoppe helt?
  • Kan bilen køre videre?

Under alle omstændigheder, så kræver de fleste lamper, at du reagerer på dem, og ikke blot overser dem, fordi pengepungen måske først er fuld igen i næste måned.

Det er dog ikke nødvendigvis en omkostningstung fejl at få udbedret, men det kan det dog hurtigt blive, hvis ikke fejlen tages alvorligt.

Så hvordan skelner du mellem fejlene?

Få tilbud på fejlkodeudlæsning

Rød eller gul advarselslampe - Det betyder farven

Advarselslamper kan lyse i enten rød eller gul/orange. Der er også et par grønne og en enkelt blå (fjernlys).

De grønne lamper er typisk ufarlige og informative lamper, som du ikke behøver at reagere på.

Nogle lamper kan lyse i både rød og gul/orange alt efter, hvor alvorlig fejlen er.

Får du en gul eller rød lampe, så skal du reagere straks for lidt lige som med lyskurver, så betyder rød STOP og gul GIV AGT!

Begynder en rød lampe at lyse i bilens instrumentbræt, bør du derfor holde ind til siden og slukke motoren med det samme. Denne farve betyder nemlig, at fejlen er alvorlig og direkte kan skade bilen, hvis du fortsætter. Der er derfor sjældent ret meget, du selv kan gøre, ud over at ringe til vejhjælpen og få din bil transporteret til nærmeste autoværksted.

Se hvordan du får gratis vejhjælp med Skorstensgaard

En gul lampe indikerer ofte en mindre alvorlig fejl, men ikke desto mindre en fejl. Tages der ikke aktion på denne, kan det føre til flere og større fejl, hvis ikke den rettes. Sagt på en anden måde: Du kan godt køre videre, men det anbefales at søge værksted snarest muligt.

Du kan dog i nogle tilfælde gøre noget ved fejlene selv.

Det kan du selv gøre ved en lysende advarselslampe

En rød advarselslampe indikerer, at der er tale om en alvorlig fejl, og du kan derfor ikke gøre ret meget selv.

Der er dog to undtagelser til denne regel.

Det drejer sig om olielampen og kølevæskelampen.

Begge er røde lamper og du skal reagere omgående, da de rapporterer en alvorlig motorfejl, som kan ødelægge motoren.

Men her kan forberedelse redde dig fra at ringe til vejhjælpen.

Når olielampen lyser

Olielampen fortæller om en motorfejl, men kan skyldes, at der mangler olie i motoren eller at olietrykket er for lavt.

Derfor kan du selv tjekke oliestanden og evt. efterfylde med olie.

Slukker lampen efter påfyldning af olie, så kan du blot køre videre.

Husk dog at svinge forbi værkstedet og få kontrolleret, om olien er blevet brugt eller om der er en lækage et sted.

Når kølevæskelampen lyser

Kølevæskelampen eller motortemperaturlampen, fortæller dig, at motorens temperatur er for høj.

Det kan eksempelvis skyldes mangel på kølevæske, og dette kan du selv kontrollere.

Vær opmærksom på, at du ALDRIG må åbne kølevæskebeholderen, når motoren er varm.

Væsken er nemlig under tryk og kogende varm og den kan derfor “eksplodere” op i hovedet på dig, når du skruer proppen af.

Derfor skal du vente mindst 10-15 minutter, før du åbner beholderen. Men inden da kan du udefra tjekke standen på kølevæsken. Niveauet bør være mellem indikatorerne for minimum og maksimum.

Øvrige lamper, hvor du selv kan gøre noget, er eksempelvis:

Håndbremselampen er faktisk også rød. Lyser den fra du starter med at køre, så forsøg at slække håndbremsen. Hjælper det ikke, er der en anden fejl på bremsesystemet, som du skal have undersøgt med det samme.

Glødelampen ses kun i dieselbiler. Den fortæller dig, at du ikke må starte bilen før den slukker, og er derfor ikke decideret en advarselslampe.

Dæktrykslampen lyser, når bilens dæktryk bliver for lavt. Her skal du hurtigst muligt køre ind og få kontrolleret dæktrykket.

Hvad gør værkstedet?

Når en advarselslampe lyser, så registrerer bilens computer en fejlkode.

Den kan fortælle værkstedet, hvilken sensor i bilen, der har registreret fejlen og hvad der er registreret.

Værkstedet kan så, med det rette testudstyr, udlæse fejlkoden og finde frem til den præcise fejl.

Fejlkoder i bilen udlæses via OBD stikketDenne procedure kaldes en fejlkodeudlæsning.

Det er altså ikke en reparation af fejlen, men en fejlfinding.

Herefter kan værkstedet i langt de fleste tilfælde stille en diagnose og komme med en pris på udbedring.

I nogle tilfælde er fejlen ikke alvorlig, men fejlkoden bør alligevel udlæses og systemet nulstilles, eller fejlen slettes, da motorstyringen kan køre i nødprogram, hvorved både forbrug af brændstof og forurening kan være forhøjet, uden du kan mærke det på bilen.

Men hvad sker der så, hvis du vælger at overse advarselslampen?

Farligt at overse advarselslampen

Ud over at det er farligt at overse en advarselslampe, så kan det også blive meget dyrt i sidste ende.

I tilfælde af at du vælger at overse en rød fejllampe, risikerer du, at hele motoren går i stykker og skal udskiftes.

Gule fejllamper kan være mindre fejl, men kan også resultere i store og omkostningstunge fejl, da det kan have ødelæggende virkning på andre systemer, hvis et system kører i nødprogram.

Derfor er det vigtigt at søge værksted, også med en gul fejllampe.

Uanset advarselslampens farve, så gælder det, at hvis du vælger at overse en fejllampe og bilen tager omfattende skade, som følge heraf, så dækker bilens garanti ikke længere.

Så har man nemlig været selvforskyldt i skaden og det dækker garantien ikke.

Resultatet kan være en uoverskueligt høj værkstedsregning, som måske kunne have været på en brøkdel af prisen, hvis man havde fået kigget på fejlen med det samme.

Orienter dig i bilens manual

En advarselslampe kan have flere betydninger og det er derfor altid en god idé at orientere sig i bilens instruktionsbog. Her er alle advarselslamper beskrevet. Også dem der er helt specifikke for lige netop din bil. Eksempelvis kan problemer med toppakningen få kølervæske/temperatur-lampen og motorlampen til at lyse, afhængigt af skadens omfang.

Er du i tvivl kan du altid ringe og spørge værkstedet, hvordan du skal forholde dig til en given advarselslampe.

Book tid til fejlkodeudlæsning