Batterilampe lyser i bilens instrumentbræt

Bilbatteriet bruges ikke længere kun til at starte bilen med. I nutidens biler er næsten alle funktioner strømkrævende, og det stiller voldsomme krav til bilens strømforsyning, herunder batteriet. Her får du alt, hvad der er værd at vide om dit bilbatteri, så du kan minimere risikoen for startproblemer.

Din bils batteri er altafgørende for at din bil kan starte, men efterhånden som de nye biler bliver mere og mere elektroniske, så stiger presset på bilens batteri. Nogle biler har sågar flere batterier for at kunne drive al den ekstra elektronik. For selv om vi ikke tænker over det, så er vores biler efterhånden en form for computere, og hvis ikke der er strøm nok, kan det forårsage, at de elektroniske systemer ikke kan “tale” sammen og dermed ikke fungere.

I langt de fleste biler er det stadig et 12v batteri der benyttes, men har bilen en masse ekstraudstyr, kan det være nødvendigt med et større eller flere bilbatterier.

 

Ekstraudstyr til bilen belaster autobatteriet

Køber du en moderne bil, er der stort set ikke grænser for, hvad du kan få af ekstraudstyr og elektronik til bilen. Sædevarme, navigationsanlæg, kørecomputer, indbygget dvd, stort anlæg, el bagrude og meget mere. Alt dette er elektronik, der bruger strøm, mens bilen lader på batteriet. Derfor aflades autobatteriet, samtidig med at det lades, når bilen kører. I vintermånederne bruges sædevarmen og el bagrude mere end i de varme sommermåneder. Det betyder at belastningen er større på bilbatteriet i vintermånederne, hvor også kulden er en belastning.

 

Bilbatterier dør om vinteren

Vinteren og frostvejr er hård ved al elektronik i bilen, og det gælder naturligvis også bilens batteri. Faktisk kan batteriet miste op mod 40% af sin kapacitet, når temperaturen rammer frysepunktet.

Har du et batteri i din bil, der er 3-5 år gammel, så er risikoen for at batteriet giver op væsentligt forøget når frosten rammer. Når bilen skal startes om morgenen efter en kold vinternat, skal den bruge ekstra meget strøm til at starte en motor som er kold og har kold motorolie med nedsat smøreevne. Dette samtidig med at batteriets kapacitet er udfordret. Det betyder at bilen herefter skal lade strøm op på batteriet igen, samtidig med at der stadig bruges strøm til varmeblæseren, sædevarmen, lys, radio og el bagrude m.m.

 

Book tid til udskiftning af bilbatteri her

 

Bilen vil ikke starte - hvad gør du?

Har du oplevet at bilen ikke vil starte? Måske efter den allerførste nattefrost?

Mekanikere yder starthjælp på bilens batteri

 

Det er ikke alene frustrerende, faktisk kan det også kræve en tur på værksted, hvis du er så heldig at have en bil med en masse elektronik, der har manglet strøm hele natten, og nu ikke kan “tale” sammen med alle de elektroniske sensorer og følere rundt omkring i bilen. I et sådan tilfælde er det rart at have et abonnement på vejhjælp, så du kan få starthjælp eller til at komme på værksted.

Faktisk er næsten hver tredje vejhjælpsassistance i vintermånederne relateret til problemer med bilens batteri. Husk at korte køreture, eller længere tids stilstand, betyder, at batteriet ikke får ladet nok strøm på til at kunne starte en kold motor, og da der selv ved stilstand forbruges en lille smule strøm til vedligeholdelse af systemerne, risikerer man at batteriet løber tør.

 

Hvordan får jeg starthjælp?

Det er frustrerende med en bil der ikke vil starte, og det kan være en helt fantastisk lettelse, når din hjælpsomme nabo tilbyder at hjælpe med startkabler.

Der er dog god grund til at tænke sig om, inden du takker ja til hjælpen. Biler der er fremstillet efter 2009 er som computere, og den mindste kortslutning kan få store konsekvenser for de mange styrebokse, der er i bilen. Her er det altså ikke et spørgsmål om, hvorvidt du selv kan få stød, men mere den risiko der er for både naboens bil og din egen.

Har du styr på, hvad der er plus og minus, eller hvilken rækkefølge kablerne skal sættes på batteriet i? Hvis ikke du er sikker på dette, så ring efter vejhjælp eller få fat i dit værksted.

Det kan vise sig at spare dig for tusindvis af kroner.
Sætter du startkablerne på i forkert rækkefølge, kan du, i værste tilfælde, kortslutte motorstyringsboksen, hvilket hurtigt kan koste 10-15.000 kr. at få repareret.

 

Sådan sætter du startkabler til dit batteri

Hvis du vil bruge startkabler til at starte din bil, når bilbatteriet er fladt, så anbefaler Skorstensgaard, at du bruger startkabler, der enten kan tilsluttes den givende bils strømudtag/cigarstik, så bilens sikring er din sikkerhed mod kortslutning. Alternativt kan du vælge at købe startkabler med en indbygget sikring.

For at udføre starthjælpen korrekt anbefales det, at du orienterer dig i bilens instruktionsbog og ellers er dette den anbefalede rækkefølge: 

  • Sluk begge biler og tag nøglerne ud, så alt strøm er afbrudt.

  • Sæt først det røde kabel (pluskabel) på pluspolen på det døde batteri. Herefter sættes den anden ende til det strømgivende batteris pluspol.

  • Sæt det sorte kabel (minuskabel) på det strømgivende batteris minuspol. Herefter forbindes den anden ende til det dertil hørende stelpunkt, eller et andet sted, hvor der er en god og sikker stelforbindelse på den modtagende bil.

  • Start motoren på den givende bil og herefter startes den modtagende bils motor efter ca. 1 minut.

  • Når den modtagende bil kan startes, fjerner du først det sorte kabel fra modtager bilen og herefter fra den givende bil. Udfør samme procedure for det røde kabel, først fra modtagerbil og derefter fra giverbilen.

  • Kør en god lang tur, gerne på mere end 30 minutter.

Vi anbefaler, at du får kontrolleret om batteriet muligvis skal udskiftes for at undgå samme problem dagen efter.

 

Levetid på dit bilbatteri

Dit bilbatteri holder ikke evigt, så langt kan de fleste være med. Faktisk er der stor forskel på, hvor lang tid de forskellige mærker holder.

Generelt kan det siges, at batterier på mellem 3-5 år vil begynde at vise tegn på slitage, hvorfor det kan være fornuftigt at få dit bilbatteri kontrolleret jævnligt, hvis det er i denne alder. Det kan godt betale sig at købe et godt mærkebatteri, da de ofte holder meget længere end de billige mærker.

Har du f.eks. en bil med start/stop funktion, er det vigtigt, at batteriet er egnet til at understøtte dette. Ligeledes er der forskel på, hvor længe et bilbatteri holder, alt efter hvilken bil det sidder i. Det skyldes at der er stor forskel på, hvor meget udstyr der er i bilen og hvilket kørselsmønster du har. Hos Skorstensgaard anbefaler vi Varta og Bosch batterier, som er kendetegnet ved høj kvalitet og god kapacitetudnyttelse i batteriet. Du kan læse mere om Bosch bilbatteri her og Varta bilbatteri her.

 

Forlæng levetiden på bilbatteriet

Du kan selv gøre meget for at forlænge levetiden på bilens batteri, men uanset hvad du gør, så kan du ikke forhindre, at bilen ikke vil starte, hvis bilbatteriet er for slidt. I det tilfælde bør du overveje at udskifte bilbatteriet.

For at forlænge levetiden kan du gøre følgende:

  • Kør en tur på 30-45 minutters varighed med jævne mellemrum. F.eks. 1 gang om måneden.

  • I de kolde måneder kan det være en god idé at sætte en lader på batteriet. Dette vedligeholder batteriet, og for visse mærker kan laderen ligeledes fortælle dig om dit batteris sundhedstilstand.

  • Kontroller jævnligt batteriet for ir ved polerne og rens evt. dette af. Smør evt. med vaseline, som beskytter mod ny ir.

 

Hvilken bilbatterilader skal man vælge?

Der er mange forskellige modeller af ladere på markedet, og de kan alle sørge for at lade dit bilbatteri op, såfremt det ikke er for slidt. Forskellen på dem er de funktioner der tilbydes. Nogle kan bruges til både biler, motorcykler, både og knallerter, andre kan via Bluetooth sende oplysninger om bilens batteri til din smartphone og meget andet.

Den mest populære oplader på markedet er en Ctek-lader. Den fås i forskellige prisklasser og med forskellige funktioner. Uanset hvilken lader du vælger, så kan du trygt bruge den uden at være bange for at kortslutte bilens elektronik, da der i laderne er indbygget en sikring, som forhindrer kortslutning. Følg dog altid instruktionerne til den pågældende lader.

 

Kan jeg selv udskifte bilens batteri?

Hvorvidt man selv kan udskifte bilens batteri afhænger af, hvor kompliceret elektronikken i bilen er. På nogle biler skal der blot indtastes en radiokode ved batteriskift, men andre skal der testudstyr til for at få bilen til at fungere efter batteriudskiftning. Hvis du vælger selv at udskifte bilbatteriet, er det meget vigtigt, at du ved hvordan man gør det og er helt sikker på, at det er det rette batteri, du har fået fat i. Spørg altid værkstedet til råds, hvis du er i tvivl, om du kan udskifte selv.

Et nyt batteri er normalt ladet ca. 75% op, så bilen kan startes med det strøm, der er på batteriet. Det er dog ofte nødvendigt at køre en god lang tur, så der kommer noget strøm på batteriet, inden du slukker bilen igen. Der kan også monteres en lader på batteriet. Husk at det gamle bilbatteri skal afleveres på genbrugsstationen og er kemiaffald.

 

Gode råd vedrørende bilbatterier

Alt i alt er der følgende råd omkring bilens batteri:

  1. Kontroller jævnligt dit bilbatteri, da det bliver slidt med alderen.

  2. Frost reducerer batteriets kapacitet og belaster batteriet yderligere.

  3. Start af bilen i frostvejr er hårdt ved bilbatteriet, så vent med at starte blæser, sædevarme og radio, til motoren har fået lidt varme.

  4. Korte køreture dræner langsomt batteriet, hvorfor du bør køre en lang tur med jævne mellemrum.

  5. Sæt evt. en lader på batteriet om natten, når det er frostvejr.

  6. Køb et bilbatteri i høj kvalitet, da det holder længere.

  7. Ved brug af startkabler skal disse bruges korrekt, da det ellers kan koste mange penge at få repareret bilen.

Og husk at alverdens indsatser ikke kan redde et gammelt og slidt batteri. Nogle gange er den bedste løsning simpelthen at skifte batteri på din bil.

Få tilbud på batteriskift her