Bremsespor fra bilen på vejen

Det kommer næppe som en overraskelse for dig, at jo hurtigere du kører, jo længere tid vil det tage for dig at bringe bilen til et fuldt stop. Denne artikel handler om bremselængde, og hvilke faktorer der spiller ind i forhold til, hvor lang tid og hvor meget plads du skal bruge, for at kunne bremse din bil helt.

 

Definition af bremselængde

Begrebet bremselængde defineres som den distance du tilbagelægger fra du træder på bremsen til bilen står helt stille. Bremselængden skal ikke forveksles med standselængden, der er den samlede distance bilen bevæger sig fra du registrerer at du skal bremse.

 

Vi taler derfor om reaktionslængde, bremselængde og standselængde:  

  1. Reaktionslængde: Fra du registrerer at du skal bremse til du har flyttet foden til bremsen.
  2. Bremselængden: Fra du træder på bremsen til bilen holder stille.
  3. Standselængden: Reaktionslængden plus bremselængden.

Det betyder altså, at standselængden har en væsentligt større menneskelig faktor end bremselængden, der primært afhænger af fire faktorer: Hastighed, bremser, dæk og underlag.

 

Beregning af bremselængde

Der findes en bremselængde formel, hvor du kan udregne bremselængden afhængigt af din hastighed. Formlen tager ikke højde for hverken dine dæk eller underlaget. Udregning af bremselængde: 0,004 x hastighed² (Hastighed angives som kilometer i timen) Hvis du kører 100 kilometer i timen, er din bremselængde 40 meter. Som udgangspunkt. Så skal du indregne din bils bremseevne, dækkenes tilstand og vejens underlag.

 

Bremseevne og bremselængde

Bremseevnen afhænger primært af bremsernes tilstand, men bilens teknologi spiller også ind. Det tyske ADAC har testet bremseevne og bremselængden i en lang række biler, ved en hastighed på 100 kilometer i timen. Porsche 911 Carrera havde en bremselængde på 31,3 m, hvorimod en Citroën Jumper varevogn havde en bremselængde på 47,8. Det vil sige, at hvis du stod på vejen, lige dér, hvor Porschen nåede at holde stille, så ville du – hvis det var varevognen der kørte – blive ramt med 55 km/t.

Så selvom du bruger en bremselængde formel til udregning af bremselængde, så vil den altid kun være et cirkatal.

 

Hvad siger færdselsloven om bremselængde?

Lovkravet til bilens driftbremse – altså bilens fodbremse - afhænger af køretøjsklassen. Grundreglen er, at din bil skal kunne skabe en deceleration på mindst 3 meter pr. s2, svarende til 30% af den samlede vægt af bilen. Derudover må der maksimalt være en bremselængde på 14 meter og aktivering af bremsen må kræve et tryk på mere end 70 kg.

 

Bremselængde i forhold til sommerdæk og vinterdæk?

Dine dæk spiller en afgørende rolle i forhold til bilens bremselængde. Særligt når det kommer til spørgsmålet omkring brugen af de rigtige dæk til årstiden.

 

Sommerhjul på bilen


Bremselængde sommerdæk

Bruger du sommerdæk om vinteren, risikerer du at din bremselængde fordobles.

En bil, der kører med 50 kilometer i timen på en glat vintervej, har en bremselængde på 29,5 meter. Vel at mærke hvis bilen har nyere vinterdæk. Hvis bilen kører på sommerdæk, er bremselængden hele 52,2 meter. Det er ikke kun når der er tale om is og sne, men også bare regnvåde veje.

Hvis du kører på sneglatte veje med sommerdæk, øges din bremselængde med op til 44% i forhold til vinterdæk. Kører du alene på regnvåde veje i køligt vejr – under 5 grader – med sommerdæk, forøges din bremselængde med op til 30%

Det ”Magiske Skel” mellem hvornår du skal køre med vinterdæk og sommerdæk er når temperaturen ligger på 7 grader. Er den gennemsnitlige temperatur over 7 grader, har du den bedste bremselængde med sommerdæk. Er den gennemsnitlige temperatur under 7 grader, har du den bedste bremselængde med vinterdæk.

 Vinterhjul på bilen


Bremselængde med vinterdæk

Vinterdæk er skabt til at stå bedre fast, når underlaget er koldt og glat. Derfor vil din bremselængde med vinterdæk altid være kortere, når vejene er kolde.

Derudover kan du reducere din bremselængde om vinteren ved at bremse således:

  • Kobl ud inden du træder på bremsen
  • Sørg for at kørselsretningen er lige ud.
  • Træd på bremsen i 1-2 sekunder og let så foden fra bremsen
  • Sørg igen for at kørselsretningen er ligeud og tryk igen på bremsen 1-2 sekunder
  • Styr bilen med rolige bevægelser og gentag de korte opbremsninger.

Denne måde at bremse på forhindrer udskridning og forkorter bremselængden, da du ved et langt, hårdt tryk på bremsen i højere grad risikerer, at bilen glider, og du mister herredømmet.

Hvis du kører med vinterdæk om sommeren øger du også din bremselængde. Det skyldes at vinterdæk er mere bløde, for at kunne stå bedre fast i det kolde vejr. Men når vejret er varmt og vejene er tørre, vil det bløde gummi betyde, at bilen reagerer anderledes, både når du styrer og når du bremser.