Skorstensgaard er dit autoværksted til service & bilreparation

Få tilbud hurtigt

Vi reparerer alle bilmærker. Få et tilbud her, på blot 2 klik

I denne artikel har vi samlet en række af de spørgsmål om bremseskiver og bremseklodser, som vi ofte får fra kunder. Finder du ikke svar på dit spørgsmål, er du naturligvis altid velkommen til at kontakte os, enten på dit lokale værksted eller på vores Facebookside.

 

Hvor lang tid holder bremseskiver?

Det er meget afhængig af, hvor meget og hvordan din bil kører. En god tommelfingerregel er, at bremseskivers holdbarhed er cirka 100.000 kilometer, plus/minus 20.000 kilometer. Hvis du har tendens til frisk kørsel, og har mange korte og hurtige nedbremsninger, kan du opleve, at bremseskiverne på din bil skal skiftes oftere. Omvendt kan du, hvis du ikke kører meget, opleve, at skiverne ruster før de for alvor er slidt

 

Hvornår skal bremseskiver skiftes?

Når bremseskiver er slidt, udgør de en risiko for din og andres sikkerhed, og så skal de naturligvis skiftes. Du gør dig selv en tjeneste ved løbende at holde øje med om dine bremseskiver er slidte. Typisk vil slidte skiver afgive en skurrende lyd, når bilen bremser. Dette sker fordi belægningen på skiven er slidt væk. Hvis du gentagende gange kan høre, at det skurrer når du bremser bilen under kørsel, er det et godt tegn på, at et er ved at være tid til at få skiftet skiverne. Det er dog også en god ide, at du visuelt holder øje med dine bremseskiver

 

Kan man selv tjekke for slid/problemer?

Ja, og det er en god ide, at du ikke kun lytter efter om bremserne skurrer, men også holder øje med skiverne ind i mellem. En god, sund bremseskive har en blank ståloverflade. Hvis du kan se riller og mærker yderst på skiven, der hvor bremseklodserne presser ind på skiven, er det ved at være tid til at skifte. Det samme gælder, hvis overfladen på skiven er misfarvet, og stålet ikke længere er gråt, men mere lilla. Det er et tegn på, at bremseskiverne har været overophedede. Så bør de også skiftes.

 

Hvornår skifter man bremseklodser

Slidte bremseklodser udgør en lige så stor sikkerhedsrisiko som slidte skiver. Oftest har bremseklodser levetid der matcher skiverne, hvilket er én af grundene til, at du bør udskifte bremseklodser, når du alligevel skifter bremseskiver. En anden grund er, at når du alligevel har hjulet af, og bremserne skilt ad, så kan du lige så godt skifte din bils bremseklodser samtidigt. Selvom der stadig skulle være lidt liv i bremseklodserne, vil det snart være tid til en udskiftning, og så skal du over arbejdet en gang til.

Hvis du får skiftet bremseklodser og skiver på et værksted, vil besparelsen ved at lade klodserne sidde længere, hurtigt blive slugt af udgiften til at afmontere dæk en ekstra gang.

 

 

Hvorfor ryster min bil når jeg bremser?

Hvis bilen ryster ved nedbremsning, kan det være et tegn på, at dine bremseskiver er skæve, eller at skiverne har skader fra fx rust eller stenslag. Bremseskiverne på din bil kan blive skæve, hvis hjulets nav er skævt eller der sidder rust på selve navet.

 

Hvorfor trækker bilen til den ene side, når jeg bremser?

Hvis du oplever, at din bil ligesom trækker til den ene side, når du bremser ned, er der en stor sandsynlighed for, at bilens bremsekaliber sidder fast. Bremsekaliberen styrer bremseklodsernes tryk på bremseskiven. Andre tegn på at bremsekaliberen sidder fast kan være, at du skal bruge længere tid om at bremse ned, og der kan lugte brændt når du har bremset.

 

Hvordan undgår jeg at bremsekaliber sidder fast?

Vær god ved dine bremser. Kør på en måde, så du ikke behøver mange hurtige og korte opbremsninger. Brug den korrekte bremsevæske og -smørelse og sørg for at udskifte bremseskiver og -klodser rettidigt.

 

Hvad kan du selv gøre for at sikre bremseskiver og -klodser?

Når du skifter til sommer- og vinterdæk skal du ved samme lejlighed gå bilens bremseskiver og -klodser igennem. Hvis du får skiftet dæk på dit værksted, så bed dem om at gøre det. Det er ikke alle værksteder der gør det af sig selv, heller ikke når bilen er til service.

Gør dig selv den tjeneste at kigge til bremseskiverne jævnligt, fx når du gør dig umage med at rense bilens fælge. Du kan se bremseskiven inde bag hjulet, og vær særligt opmærksom på skivens farve og overflade. Som tidligere nævnt skal overfladen være hel og glat og have den klassiske stålfarve. Hvis skiven ser ud til at være lilla, er det tegn på, at skiven har været overophedet.

Vær altid opmærksom på, hvordan bilen føles når du bremser. Flg. tegn kan være et signal om at det er tid til at skifte bremseskiver eller klodser:

  • Det giver en skurrende lyd når bilen bremser.
  • Det ryster når bilen bremser.
  • Ved opbremsning føles det som om at bilen trækker til den ene side.
  • Du skal træde hårdere på bremsen
  • Det lugter brændt ved opbremsning.

Husk på at sunde og velfungerende bremser er en af de vigtigste faktorer for din og dine medtrafikanters sikkerhed i trafikken.

 

Få et tilbud på bremseeftersyn

 Få et tilbud her