Det samlede danske bilsalg var i 2010 på 174.504 styk. Siden dengang er tallene stukket helt af - og sidste år blev der således sendt hele 265.022 køretøjer ud på de danske veje - altså en fremgang på 66 procent. Volkswagen har været det bedst sælgende mærke i de seneste ni år - og siden 2010 er der blevet solgt imponerende 283.305 biler med VW-logoet i front.
For nylig kunne vi slå fast - med god assistance fra DBI - De Danske Bilimportører - at 2019 blev et godt år hvad angår bilsalget.
265.022 køretøjer blev der rullet ud fra de danske bilforretninger i løbet af de 12 måneder, hvis vi kigger på alle biltyper - og det er det næstbedste nogensinde, kun overgået af 2016-salget, der endte på 265.491 styk. Koncentrerer vi os alene på salget af personbiler, så landede det på 225.594 eksemplarer - og dét tal er det højeste antal for et kalenderår nogensinde.
Ford har haft en enkelt førsteplads
Bestselleren blev - som vi også har omtalt - Nissan Qashqai foran Citroën C3 og Peugeot 208. Men det bedst sælgende bilmærke, det endte hos Volkswagen, der da også står som frontfigur over snart sagt hele linjen.
Ud af de seneste ti års bilsalg i Danmark, har Volkswagen ligget i spids de seneste ni år.
I 2010 var det faktisk Ford, som lå nummer et, mens Peugeot også dengang indtog andenpladsen. Samlet set ligger Volkswagen derfor også nummer et med et samlet salg på 283.305 køretøjer - og her tælles både busser, varevogne, campere og lastbiler med. Og personbiler, naturligvis.
Langt over en halv million køretøjer
Volkswagens salg svarer faktisk til, at der hver eneste time siden 1. januar 2010 er blevet solgt 3,2 folkevogn i timen - dag ud og dag ind. Vælger vi at invitere de andre mærker fra Volkswagen-koncernen ind i varmen - Audi, Seat, Skoda, Porsche og MAN - så ender det samlede salg i 526.879 enheder. Peugeot er solgt i 204.933 styk over de ti år mens Ford ikke har sprunget 200.000-grænsen. Her er antallet på 195.142 køretøjer. Det er dog nok til at distancere sig betragteligt fra henholdsvis Toyota på fjerde- og Citroën på femtepladsen. De har solgt henholdsvis 168.341 og 145.640 styk.
Et fald fra tinderne til nummer 69
Opgørelsen over de ti års bilsalg i Danmark viser også, at der bliver rykket frem og tilbage på hitlisten for de forskellige bilproducenter. Mest udtalt er naturligvis det General Motors-ejede Chevrolet, som tilbage i 2010 og 2011 lå på en lun tiendeplads blandt de bedst sælgende bilmærker herhjemme. Faktisk lå Chevrolet de år foran både Skoda, Nissan, Mercedes-Benz og KIA - men det stoppede brat i 2014, da bilmærket blev trukket væk fra Europa, og dermed også Danmark.
I 2019 blev der solgt to Chevrolet-modeller - og mærket indtager dermed en 69. plads..
Opel, Suzuki og Fiat har haft nedgang
Fiat er et andet klassisk bilmærke, som har haft det svært de senere år. I 2010 indtog Fiat en pæn syvendeplads, og i 2012 kunne italienerne notere sig en plads som nummer otte. I dag er der lidt langt mellem snapsene, og aktuelt endte 2019 med et salg på 3760 køretøjer, hvilket gav Fiat en plads som nummer 19.
Opel og Suzuki er to andre bilmærker, der har haft bedre tider, end de har lige i disse år. De to ligger henholdsvis nummer 13 og 14 i dag - men har i løbet af perioden været oppe som henholdsvis nummer seks og otte.
Premium-mærker i markant højdespring
Der er heldigvis også højdespringere i tabellen. De tre tyske premiummærker fra Audi, BMW og Mercedes-Benz har bevæget sig op på listen.
I 2010 solgte de tre mærker samlet set 12.776 modeller. Det tal var i 2019 steget til 36.943 styk - altså meget tæt på en tredobling.Også Renault er blevet fast inventar i top ti - en placering, som det franske mærke end i var i nærheden af tilbage i 2010. Det samme gælder Renaults søstermærke - japanske Nissan - der de seneste tre år har indtaget en plads som nummer ti.
Luksusbiler kan tælles på få hænder
Der er dog også bilmærker, som mere eller mindre konstant ligger i bunden af hitlisterne - og det er naturligvis nogle af de lidt mere pebrede køretøjer, der her er tale om.
Et eksempel er Bentley, som i 2019 havde et salg på fem eksemplarer - og som samlet set over den tiårige periode er blevet solgt i 28 styk. Markant mere end Rolls Royce, der fra 2010 til 2019 blot er solgt i et enkelt eksemplar. I øvrigt samme salgstal som McLaren.
Ferrari har solgt 69 modeller over de ti år - mens Lamborghini har måtte nøjes med at lange 13 biler over disken.
(Kilde: Bilstatistik/De Danske Bilimportører)