Forhåndsfavoritten holdt hele vejen hen over målstregen, da en god snes danske motorjournalister onsdag aften kåret Årets Bil i Danmark 2020. Øren tilfaldt Tesla Model 3, der blot er den anden elbil i kåringens historie.
Onsdag den 27. november 2019 blev det sidst på aftenen afsløret, hvilken bilmodel der er kåret til Årets Bil i Danmark 2020.Og netop den bil, som på forhånd var udråbt til favorit, lykkedes i at holde hele vejen hen over målstregen.Det blev nemlig den amerikanske elbil, Tesla Model 3, der vandt kåringen. Det er anden gang i historien, at en elbil vinder Årets Bil-kåringen.
Sejren er helt perfekt
På en flot andenplads kom Peugeot 208, mens BMW 3-serie levede op til modelnavnet og blev nummer tre. KIA XCeed blev nummer fire og BMW 1-serie nummer fem.Ifølge flere af de motorjournalister, der qua deres medlemskab af Motorjournalisternes Klub Danmark (MKD) måtte stemme ved kåringen, handler Tesla-sejren om, at elbilerne er fremtiden.- I min bog er Tesla Model 3 den helt rigtige Årets Bil. Vel er rækkevidden alligevel ikke helt så lang som amerikanerne siger, men det ændrer ikke ved, at el er fremtiden og nu også i nogen grad nutidens teknik. Derfor er det perfekt, at vi i juryen giver el-teknikken en hjælpende hånd, udtaler Flemming Haslund, der - ud over at være mangeårigt jurymedlem i MKD - er chefredaktør på Motor-Magasinet.
Er blot den anden elbil i historien
Tesla Model 3 er nummer 52 i rækken af Årets Bil i Danmark-vindere, men det er kun anden gang, at det er en elbil, der vinder.Tidligere har Opel Ampera vundet, men ellers har motorjournalisterne haft svært ved at vende tommelfingeren op over for de elektrisk drevne modeller.Den endelige stemmefordeling blev således: 1. Tesla Model 3 166 stemmer2. Peugeot 208 131 stemmer3. BMW 3-serien 116 stemmer4. Kia Xceed 105 stemmer5. BMW 1-serien 82 stemmer
Flere priser blev delt ud
Der blev også delt tre andre priser ud ved arrangementet, der løb af stabelen i FDM's hovedkvarter i Lyngby. Innovationsprisen gik til Hyundai Nexo, der vandt for sin brint-teknologi. Køreglædeprisen gik til Toyota GR Supra, der vandt, fordi den er sjov og hurtig og slet og ret fed at køre. Designprisen gik til Suzuki Jimny, fordi den beviser, at design ikke nødvendigvis handler om smukke linjer, men også om design, der giver glæde.
FAKTA: Årets Bil i Danmark gennem tiderne:
1969: Ford Capri1970: Fiat 1281971: Citroën GS1972: Fiat 1271973: Audi 801974: Fiat 1261975: Volkswagen Golf1976: Simca 1307/13081977: Ford Fiesta1978: Alfa Romeo Guilietta
1979: Fiat Ritmo1980: Opel Kadett 1.31981: Ford Escort 1.3 L1982: Volkswagen Polo1983: Ford Sierra1984: Fiat Uno1985: Opel Kadett1986: Ford Scorpio1987: Peugeot 3091988: Peugeot 405
1989: Fiat Tipo1990: Renault 19 GTX1991: Nissan Primera1992: Citroën ZX1993: Mazda 6261994: Citroën Xantia1995: Fiat Punto1996: Fiat Bravo/Brava1997: Skoda Octavia1998: Alfa Romeo 156
1999: Ford Focus2000: Fiat Multipla2001: Skoda Fabia2002: Peugeot 3072003: Citroën C32004: Mazda 32005: Mitsubishi Colt 5D2006: Seat León2007: Opel Corsa2008: Mazda 2
2009: Honda Jazz2010: Volkswagen Polo2011: Ford C-Max2012: Opel Ampera (el)2013: Seat Mii/Skoda Citigo/Volkswagen Up2014: Skoda Octavia2015: Citroën C4 Cactus2016: Opel Astra2017: Peugeot 30082018: Seat Arona
2019: Ford Focus2020: Tesla Model 3 (el)