22. marts 2023
Overraskende mange bilister har prøvet at tanke forkert. Selvom moderne biler har en sikring indbygget i brændstofdækslet, kan der alligevel godt ske en smutter i ny og næ for selv de bedste. Skulle fejltankning ske for dig, er vores første råd: start IKKE motoren eller sæt tændingen til.
Som autoværksted giver vi dig her nogle gode råd til, hvad du skal gøre – hvis du opdager, du har tanket forkert, og hvis du allerede har nået at starte bilen og kørt afsted med forkert brændstof.
Fejltankning: diesel på benzinbil
Der er ikke stor sandsynlighed for at fejltanke diesel på en benzinbil. Tankstudsen til diesel er oftest for stor til at passe med påfyldningsstudsen til benzintanken. Har du alligevel forvekslet diesel med benzin og formået at få fyldt en næsten tom tank op med dette, så vil benzinbilen overhovedet ikke kunne starte. Det er dog mindre alvorligt at fylde diesel i tanken på en benzinbil end omvendt. Det skyldes, at dieselolien er med til at smøre lejer og bevægelige dele i brændstofsystemet og motoren, hvorimod benzin renser og udtørrer. Hvis blandingsforholdet mellem de to brændstoffer er halv benzin toppet med halv tank diesel, samt hvis du kun har nået at fylde mere end et par liter på, vil du kunne starte bilen. Du vil dog hurtigt opdage, at bilen vil begynde at ryste, mangle trækkraft og ryge.
Fejltanket benzinbil - hvad skal jeg gøre?
Det du skal gøre, er at ringe til vejhjælp, så du kan få bilen til mekanikeren. Ofte er det nok at tømme tanken, udskifte benzinfilteret og rengøre indsprøjtningssystemet samt tanken og benzinpumpen. Mekanikeren vil fylde et additiv i for at rense tanken efter tømningen. Herefter vil der blive påfyldt nyt benzin på med additivet. Hvis det ikke er en spritny benzinbil, er det ikke altid nødvendigt at gøre noget ved motoren, selvom motoren, hvis du har nået at starte den, har fået diesel. Du vil opleve, at bilen kan ose i nogle dage, indtil dieselen er ude af systemet. Har du ikke nået at starte din motor, er der ingen grund til bekymring, da brændstoffet ikke har nået motoren eller brændstofsystemet.
Mange moderne benzinbiler kan være mere følsomme, og det kan i værste fald blive nødvendigt at udskifte dele i motoren grundet større skader.
Flere typer benzin – hvilken skal jeg bruge?
Det er mest normalt, at vi bilejere hælder benzin blyfri 95, også kaldet E10, på vores biler. Men kommer du til at hælde benzin oktan 100 på, også kaldet E5, er der intet problem i det. Oktan 100 er blot en renere benzin med en højere kvalitet end 95, og det er egentlig bare at forkæle din bil lidt ekstra. Du kan også opleve, at der står blyfri 92 på tankstanderen, som ofte er en billigere benzin. Er bilen nyere end 1990, vil den ikke tage skade af blyfri 92, selvom den er skabt til at køre på 95.
Fejltankning: benzin på dieselbil
Rigtig mange fejltanker benzin på en dieselbil, og det er desværre en noget større problematik, end hvis du har fyldt diesel på en benzinbil. Opstiller vi samme scenarie, uanset om det er en hel tank, halv tank eller en smule benzin, som du er kommet til at påfylde på din dieselbil, vil det påvirke din bil.
Benzin indeholder nemlig ikke olie og smører derved ikke motoren, som diesel gør. Har du tanket benzin på din dieselbil, kan du risikere, at dyser og pumper bliver alvorligt beskadiget.
Fejltanket dieselbil - hvad skal jeg gøre?
START IKKE BILEN – har du ikke nået at starte bilen endnu, altså hvis du opdager det med det samme, må du IKKE tænde bilen. Benzinen har nemlig ikke på dette stadie nået at blive pumpet ind i brændstofsystemet, og derfor er skaden begrænset til tanken. Her vil man blot tømme hele tanken – tilføje et additiv for at rense den og fylde diesel på.
SLUK BILEN – har du startet bilen, så sluk den med det samme. Risikoen for skader afhænger dels af, hvor stor en andel af benzin der er i tanken, og dels af hvor lang tid motoren har kørt med ”blandingen”.
Har du først opdaget, at du har tanket forkert under kørslen, hvor bilen begynder at banke, give motorstøj og motorlampen tændes – så stop bilen med det samme, og ring efter vejhjælp. Det er sådan, at når benzinen begynder at komme igennem brændstofsystemet, så affedtes de elementer, der normalt bliver smurt af dieselolien, og det kan i værste fald resultere i større skader på motoren. Hvor omfangsrigt det skader afhænger af, hvor langt du har kørt med det, om det er nyere dieselbiler og mange andre faktorer. Men der vil som regel være en form for en skade, der skal udbedres.
Dieseltyper: hvilken diesel skal jeg bruge?
Der er forskellige typer såsom almindelig diesel og diesel plus, men ligesom med benzinen, er diesel plus en dyrere diesel med en bedre kvalitet, og er en forkælelse til bilen – men ikke noget, den behøver. Du har sikkert også lagt mærke til, at der sidder en knap med et logo af en lastbil, og skulle du komme til at trykke på denne, har det ingen betydning for det brændstof, der er i slangen – det er det samme, der er til biler. Du vil dog opleve, at trykket er noget større, og det vil sprøjte op fra tanken og højst sandsynligt ramme dig.
Gode råd ved fejltankning
- Start ikke bilen, hvis du har brugt forkert brændstof – ring efter vejhjælp
- Stop bilen med det samme, når du har opdaget, at du har tanket forkert – ring efter vejhjælp
- Pumpen føles ofte fedtet på en diesel pumpe, og diesel kendetegnet er netop, at det er en olie – så mærk efter, inden du tanker diesel, hvis du har en benzinbil.