Bilen siger mærkelige lyde

Har du prøvet det, at du, når du starter din bil, eller måske midt under kørslen, hører en lyd fra din bil, som ikke burde være der? Det er svært ikke at stivne af frygt for den potentielle værkstedsregning, ikke? Og det er ikke specielt hensigtmæssigt, særligt ikke når du kører.

 

Hvad gør du, når bilen siger lyde?

Hvis der pludselig kommer lyde fra bilen, som du ikke plejer at høre, så er det en god ide, at starte med lidt ”troubleshooting”, det vil sige at forsøge at finde ud af, hvor lyden kommer fra. For at kunne gøre det, skal du køre på en lang, lige vej med plan overflade (asfalt) og der må ikke være anden trafik. Det kan for eksempel være i et industrikvarter i weekenden eller om aftenen.

 

Hvis støjen kommer under kørsel, kan du begynde at teste:

  1. Kommer lyden fra gear eller kobling? Start med at koble ud. Hvis det er kobling eller gear den er gal med, så vil lyden i langt de fleste tilfælde forsvinde eller mindskes, når du kobler ud. Hvis lyden fortsætter, er det altså højst sandsynligt ikke gear eller kobling. Det næste du skal prøve, er at:

  2. Kommer lyden fra motoren? Accelerér og herefter sluk motoren under kørslen. Er lyden der stadig? Så er det nok heller ikke motoren, den er gal med. I de fleste tilfælde vil en lyd fra motoren forsvinde, når motoren slukkes. Hvis lyden forsvinder, når du slukker for motoren, kan du springe videre til punkt 5. Når du udfører denne test er det vigtigt at huske på, at bilen bremser og styrer anderledes, når motoren er slukket. Mens du nu triller, skal du teste:

  3. Kommer lyden fra bremsesystemet? Træd på bremsen. Du skal måske træde lidt ekstra hårdt til, fordi bremseassistenten ikke fungerer med motoren slukket. Forstærkes lyden i bilen når du bremser? Så er det bremserne, du skal have tjekket efter.

  4. Kommer lyden fra affjedringen? Hvis din bremsetest ikke gav dig yderligere at mistænke bremsesystemet for, er det ved at være tid til at teste affjedringen. Hvis det er affjedringen, den er gal med, vil du som regel have haft en mistanke på et tidligere tidspunkt, da bilen i langt de fleste tilfælde vil ”beklage sig”, når du stiger ind i bilen. Men test alligevel. For at gøre det skal du først og fremmest sikre dig, at der ikke er andre trafikanter i nærheden. Kør med ca. 40 kilometer i timen, og drej nu rattet fra side til side, som om du kører slalom. Hvis det er ophæng eller affjedring den er gal med, vil lyden typisk forstærkes ved denne øvelse.

Test om støjen også kommer under tomgang:

  1. Kør ind til siden. Har du stadig ikke fundet fejlen, så skal du nu køre ind til siden. Bring bilen til standsning, træk håndbremsen og lad motoren køre i tomgang. Træd nu godt speederen et par gange, så du gasser motoren op. Hvis du kan høre hvis lyden tager til – eller du i øvrigt hører usædvanlige lyde fra motoren – er det med stor sandsynlighed motoren, drevet eller generatoren, den er gal med.

 

Når du holder stille og starter bilen

  • Knirke- og klukkelyde, eventuelt skramlen, når du sætter dig ind i bilen: Stødabsorberingen i bilen har det skidt, og du skal nok til at have skiftet dine støddæmpere. Hvis dette er tilfældet vil du, når du kører, have en følelse af, at bilen har ratslør. Den kan også have tillagt sig nogle lyde, når du drejer bilen.

  • Skurrende eller slibende lyd, når du tænder for motoren: Der kan være udfordringer med bilens lejer eller remdrev. Det behøver ikke nødvendigvis at være i stykker, det kan bare være skidt, som du nemt selv kan fjerne.

  • Høj hylende eller knirkende lyd fra motoren, når du starter: Tjek din kilerem. Den har en meget karakteristisk hylende lyd i nogle sekunder, umiddelbart efter, at du har sat motoren i gang.

 

Når du kører

  • Langvarig piven/knirken under kørsel: Tjek din bremsekaliber. Den mangler muligvis smørelse.

  • Rytmisk slibelyd: Det kan være din kobling, der har det skidt. Træd koblingen i bund. Hvis lyden forsvinder er det koblingen der er slidt.

  • Lav fløjtelyd under kørsel: Det kan meget vel være din gearkasse, der er løbet tør for olie.

  • Metallisk slibende lyd ved opbremsning: Det er dine bremser, der har det skidt, og du skal hurtigst muligt køre til din mekaniker, og få bremsesystemet tjekket.

  • Klonk-lyd når du drejer: Hvis din bil siger klonklyde, når du drejer, kan det være din drivaksel, den er gal med. Det kræver en mekaniker hurtigst muligt.

  • Bilen knager når du drejer: Det kan være din trækaksel eller tårnlejet.

  • Klonklyd ved bump: Hvis bilen siger klonklyde, når du kører over et bump, skal du tjekke om udstødningen sidder som den skal. Herefter tjekker du bærearm og fjedrene ved hjulene. Hvis det ikke er udstødningen, der slår i mod bunden af bilen, kan det være affjedring eller hjulophænget, der klager.

 

Vi forstår din bil!

Hvis du ikke er helt så bilkyndig, som du gerne vil være, så slå et smut omkring et af vores værksteder. Vi er nemlig trænet i at forstå hvad din bil siger. Nogen af vores medarbejdere er faktiske så gode, at vi kalder dem ”Bil-hviskere”. De forstår ganske enkelt bilerne på et helt andet plan. Kom forbi med din bil, og vi skal fortælle dig, hvad den siger.

 

Du kan booke en tid lige her

Book tid