Mørket er for alvor over os, og derfor er tiden inde til at få lys i lygterne. Og ikke mindst baglygterne. Mange biler har fortsat ikke automatisk lys i baglygterne - dér skal lyset tændes manuelt. Det er der mange, der glemmer.
Så sent som i aftes kørte jeg bag en Toyota Aygo som jeg følte mig hidkaldet til at blinke med det lange lys ad. Selv om det faktisk ikke er helt lovligt, så vidt jeg er orienteret fra ordensmagtens side. Men den lille japanske model foran mig havde intet lys i baglygterne - og det var fuldstændig mørkt over landet. Derfor blinkede jeg med det lange lys - og aktionen havde da også en lykkelig udgang, idet føreren af den lille Aygo fik sat fuld blus på lamperne bagtil.
Fordel med automatik-funktion
Kort efter parkerede vi begge ved det samme indkøbscenter, og vi havde en kort snak om det trælse i, at der ikke bare automatisk og altid er lys i baglygterne. Den bil, som jeg selv var kørende i, har netop en automatik-funktion, der bevirker, at så snart det trækker op til solnedgang, så tænder lygterne - og herunder kommer der altså også lys i baglygterne. Det er naturligvis noget, som jeg har holdt øje med, for det kan være svært selv at se, hvor vidt baglygterne er tændt.
Et godt trick er at køre forbi nogle store vinduespartier, så kan man få syn for sagen i spejlbilledet.
Det er ikke som i gamle dage
Min bedre halvdels bil har derimod ikke samme funktion, og her skal man altså aktivt sørge for at dreje kontakten til lyset, når netop lyset uden for begynder at fortage sig. Sådan var det også i gamle dage - længe før, at det herhjemme blev påbudt altid at have lys på bilen. Der kørte man med slukkede lygter - både for og bag - i dagtimerne, og så sørgede man selv for at tænde på lyskontakten, når mørket faldt på. For det er altså vigtigt, at man bliver set på vejen.
Ville spare på energien
Ifølge Rådet for Sikker Trafik indførte EU i 2011 en regel om, at der skal være kørelys foran på alle nye biler, også når det er lyst. Men for at spare på den samlede energiregning, så var det ikke noget krav, at der skulle være lys i baglygterne. Det gav vi danske bilister noget af en udfordring, da vi gennem mange år havde vænnet os til, at både for- og baglygter blev tændt, når bilens nøgle blev drejet. Sådan er det ikke med en del nye biler - og det kan afstedkomme farlige situationer i trafikken, fordi det er svært at se biler uden lys i baglygterne.
Sæt dig ind i alle funktionerne
Det kan jeg kun skrive under på - og det kan du sikkert også. Det er vitterligt meget svært at se en forankørende bil uden tændt baglys, og det er uagtet, at der på alle biler er røde reflekser.
Hvis du har købt en ny bil, så er det vigtigt, at du sætter dig grundigt ind i, hvordan lyset og kontakterne virker.
Få eventuelt en anden person til at gå rundt om bilen, så der er styr på, hvordan hvilke lygter tændes - og læs også om indstillingerne i instruktionsbogen. Du kan naturligvis altid få hjælp og vejledning på det nærmeste Skorstensgaard-værksted, som du finder her.
Skal tænde når det bliver mørkt
I juli 2016 blev førnævnte EU-regel ændret. Det betyder, at på nye biler - der er typegodkendt efter den 1. juli 2016 - skal baglyset tænde automatisk, i forbindelse med at nærlyset automatisk tændes. Det sker, når mørket falder på, eller når det er meget gråt i vejret. Omvendt slukkes det igen, når det bliver lyst. Du kan læse meget mere om reglerne på området på Rådet for Sikker Trafiks hjemmeside samt på FDMs hjemmeside.
--
Bemærk: Klummen er udtryk for skribentens holdning.