4. januar 2023

Opdateret d. 18. januar 2023

Året 2023 er startet, og dermed er der endnu en række nye tiltag for bilisterne. Vi har samlet nogle af de vigtigste informationer for dig som bilejer i 2023. Det er alt lige fra det sidste nye fra færdselspolitiet til miljøzone-regler, leveringstid på nye biler, samt hvordan dit kørselsfradrag kommer til at se ud. Læs bare med her.

 

Pas på! Flere fotovogne

Politiet har oprustet med flere og nyere fotovogne på de danske veje. Politiet har indtil for nyligt haft ca. 82 af de såkaldte ATK-køretøjer, men nu er tallet kommet op på 107 ATK-køretøjer. Det betyder ikke blot, at der vil være flere fotovogne til at blitze bilisterne, når de kommer med for høj fart, men de 25 nye fotovogne har også et langt bedre kamera. De førhen mere grynede fotos vil nu stå skarpere i kvaliteten, og det kommer de danske bilister til at mærke. De køretøjer, som kameraet havde svært ved at få et klart billede af, skal nu være opmærksomme på, at fælden klapper, da nummerpladen vil være tydeligere at se. Udover, at billedkvaliteten er markant bedre, kan de nye fotovogne også tage billeder bagfra. Det betyder, at er der ingen eller ulæselig nummerplade foran til at identificere køretøjet, så bliver der fremadrettet taget et billede bagfra til at identificere køretøjet. Nordsjællands Politi har meldt ud, at i løbet af 2023 vil alle deres fotovogne blive skiftet ud med de nye.

 

Bilernes 3G-netværk slukkes

Mobilselskaberne udfaser 3G-netværket allerede her i starten af 2023. Der skal være mere plads til 4G og det hurtige 5G-netværk. Det er især nyere og moderne biler, der kan blive ramt af dette, da bilernes systemer bruger mobilnetværket til at sende og modtage data f.eks. til alarmopkald, informationssystem og navigationsanlæg. I nogle modeller fra VW, Skoda, Audi og Seat kan det betyde, at systemet i stedet vil slå over på 2G-netværket med en langsommere datahastighed. Det kommer dog helt an på model og årgang. Nedlukningen af 3G-netværket vil ikke have betydning for modeller fra Peugeot, Citroën og Opel. Du kan kontakte bilens forhandler for mere info, og oplever du problemer med bilen, kan du også kontakte dit værksted for hjælp.

 

Nye miljøzoner – risiko for bøder

I løbet af 2023 kommer der nye miljøkrav for dieseldrevne personbiler i kommunerne Odense, Aalborg, Aarhus, Frederiksberg og København. Fra 1. oktober skal du nu have et partikelfilter på din dieseldrevne bil, hvis du skal køre i miljøzonerne i de ovennævnte byer. Du kan tjekke her, om din bil lever op til reglerne: https://mz.miljoezoner.dk/da/lookup/step1. Hvis ikke din bil lever op til reglerne om partikelfilter, risikerer du en bøde på 1500 kr., når du kører i en miljøzone. Et partikelfilter kan monteres på din bil, og du kan kontakte værkstedet for hjælp. Husk, at filteret skal registreres i køretøjsregistret, og det skal gøres af en synshal. Får du et partikelfilter på din dieselbil, vil du kunne spare 1.000 kr. i afgifter om året. Og tjener du mindre end 300.000 om året, vil der være en mulighed for at søge om tilskud til eftermonteringen af et partikelfilter.

 

Kørselsfradraget stiger en smule i 2023

En højere benzinpris har betydet, at Skatterådet allerede i april 2022 forhøjede kørselsfradraget. Rådet forudser, at priserne forsat kan stige, og derfor ser vi i 2023 ind i endnu en forhøjelse af kørselsfradraget. Det er dog marginalt, hvad du reelt kan modtage i kørselsfradrag. Det drejer sig nemlig kun om tre øre mere de første 120 kilometer og blot to øre, hvis du har en kørsel over 120 kilometer, hvilket må siges at være en skuffelse for pendlere. Skatterådet har lavet regnestykket med afsæt i en benzinpris på 15,87 kr. pr liter. Det bliver interessant at følge med i, om Skatterådet vil korrigere kørselsfradraget endnu en gang i løbet af 2023, hvis deres regnestykke ikke synes at holde.

 

Ny bil – men kan den overhovedet leveres?

Der er ikke tvivl om, at mange, der har bestilt ny bil, har måttet vente længe. Forsyningsproblemerne påvirkede ikke kun den danske bilbranche men hele den globale bilindustri. De danske bilforhandlere har derfor ikke haft det let i 2022 – salget på brændstofdrevne biler er faldet med en femtedel. Det ser dog mere optimistisk ud her i 2023, da forsyningsproblemerne synes at være løst. Eksperter udtaler dog, at den danske økonomi er træt, og forbruget er faldet. Alligevel forudser man, at der vil være en lille fremgang i bilsalget for 2023 – især elbiler, samt bilerne vil kunne leveres indenfor rimelig tid.