Tandrem på bilen

Vidste du, at din tandrem kan forvolde stor skade på din bils motor, og i værste fald være skyld i at motoren må udskiftes? Tandremmen er en meget vigtig del af motoren, men alligevel er mange ikke opmærksomme på den.

 

Hvad gør en tandrem?

En tandrem sørger for at akslen i bunden af motoren kører i samme takt som akslen i toppen af motoren. De to aksler skal køre i samme takt for at undgå, at stempler og ventiler banker ind i hinanden og derved bøjer og bliver ødelagt. Disse to aksler kaldes krumtapaksel og knastaksel. Når de kører optimalt og dermed i takt sørger de for, at motoren forbliver intakt, samt at motorgangen er jævn, og at bilen har en god brændstoføkonomi.

 

Hvad er en tandrem?

Tandremmen er en rem lavet af kraftig syntetisk gummi. Tænderne er på indersiden af remmen, hvor de griber ned i tandremshjulene og på den måde sørger for, at akslerne altid arbejder i samme takt. Det er nødvendigt at vedligeholde tandremmen.

 

Hvornår skal tandremmen skiftes?

Tandremmen kan være svær at finde, da den ofte er gemt under en afdækning i hård plast. Derfor er det en god ide at tage et kig i servicebogen. Her står det typisk anført, hvornår tandremmen sidst er skiftet, samt hvor mange kilometer man kan køre mellem skift.

Ofte kan man køre mellem 60.000 og 120.000 km. imellem tandremmens udskiftning, alt afhængig af bilmærke og model. Men da tandremmen er lavet af gummi, nedbrydes den også med alderen.

Så selv hvis du ikke kører særlig meget, så vil du ofte skulle skifte din tandrem med 4-6 års mellemrum. Intervallet er også angivet i servicebogen.

Hvis ikke du kan se i servicebogen, hvornår tandremmen sidst er skiftet, så kan det være en god idé at få en mekaniker til at kontrollere den. Ved at fjerne afdækningen og undersøge den, kan mekanikeren se tandremmens tilstand. Hvis overfladen er synligt slidt, gummiet flosser, eller der er mærker i remmen, er det på høje tid at få tandremmen udskiftet. Husk altid at kontakte dit værksted, hvis du er i tvivl.

Læs også: Udskiftning af tandrem hos Skorstensgaard

 

Få et tilbud på udskiftning af tandrem

Få tilbud

 

Skal vandpumpen også skiftes?

På nogle bilmodeller driver tandremmen også bilens vandpumpe. Værkstedet vil kunne hjælpe dig med at se om du har en bil, hvor tandremmen også driver vandpumpen. Har du det, vil det typisk være en stor fordel at skifte vandpumpen sammen med tandremmen. Når man skifter tandrem er man nemlig nødt til at afmontere vandpumpen, og derfor sparer man penge ved at klare udskiftning af både tandrem, kilerem og vandpumpe samtidig.

Hos Skorstensgaard betaler man kun for selve vandpumpen - altså reservedelen, hvis den skiftes i forbindelse med tandremmen. Vandpumpen sørger for at pumpe kølervæske rundt i systemet, så motoren ikke overopheder. Den vil også blive slidt efterhånden, og skulle den lige pludselig “sætte sig” - altså opleve modstand, kan den sprænge tandremmen.

Tal altid med værkstedet om hvad de anbefaler til lige netop din bil, så du undgår uventede skader.

 

Hvad kan slide tandremmen hurtigere?

Det er aldrig til at forudse, hvornår en tandrem knækker. Derfor er det utrolig vigtigt at overholde fabrikkens anbefalinger for udskiftningstidspunkt. Der findes dog nogle faktorer, som kan få tandremmen til at slides hurtigere og dermed øge risikoen for, at den sprænger. Du skal være opmærksom på følgende:

Ekstreme temperaturer: Tandremmen er lavet af gummi. Materialet udvider sig ved høje temperaturer og trækker sig sammen ved lave temperaturer, så derfor kan der ved ekstrem varme eller kulde opstå revner og krakeleringer i overfladen.

Olie- eller vandspild: Er der lækket olie eller vand mellem rem og tandhjul, så glider remmen og dermed øges chancen for slid, eller at remmen kan glide helt af hjulet.

For lavt antal kørte kilometer: Tandremmen kan blive stiv, hvis ikke man kører nok - derfor er der et interval på tandremsskift.

 

Hvad sker der, hvis tandremmen knækker?

Hvis tandremmen knækker eller sprænger, vil motorens stempler og ventiler komme ud af takt og derfor hamre sammen. Konsekvensen er, at ventilerne bliver bøjede, og i værste fald kan skaderne på motor, stempler og ventiler være så omfattende, at det ikke kan betale sig at reparere dem.

 

Er der altid en tandrem i bilen?

Det er ikke i alle biler, der findes en tandrem. I stedet for kan der være en taktkæde. Denne er vedligeholdelsesfri og forventes at holde hele bilens levetid, derfor er der ikke nogen serviceintervaller på den.

Men selv om man forventer en holdbarhed som er lig med bilens levetid, så kan det ske at kæden skal udskiftes. Skaderne på motoren er de samme ved en knækket kæde, som ved en sprængt tandrem. Forskellen er at der med en beskadiget taktkæde, kan opstå symptomer, såsom ujævn motorgang eller støj fra motoren. Disse symptomer varsler om problemer, og hvis du oplever det, skal du kontakte dit værksted hurtigst muligt.

 

Hvad koster det?

Der kan være store forskelle på, hvad det koster at få udskiftet en tandrem. Det afhænger af både bilmærke, model og motorstørrelse.

Variationen i priserne skyldes blandt andet, at der er stor forskel på, hvor besværligt det er at komme ind til tandremmen, samt hvor meget der skal afmonteres. Derfor er det ikke muligt at give en pris på udskiftningen, men typisk ligger prisen omkring 3500 - 5000 kr.

Skorstensgaard er altid klar til at give dig et godt tilbud på udskiftningen af tandremmen på netop din bil.

Hold generelt altid godt øje med din bil, om den drypper med olie, vand eller har usædvanlige lyde og kontakt altid et værksted, hvis du er i tvivl.

Skorstensgaard ønsker dig en god tur.