20. september 2023
Danmark tager endnu et vigtigt skridt henimod at forbedre luftkvaliteten i landet. Fra den 1. oktober 2023 vil de eksisterende miljøzoner udvides for at inkludere ældre dieseldrevne personbiler. Siden 1. juli 2022 og indtil nu har miljøzonerne kun omfattet lastbiler, varevogne og busser. Denne udvidelse betyder, at ejere af ældre dieseldrevne personbiler nu skal eftermontere partikelfiltre for at opfylde kravene og få adgang til miljøzonerne. I denne artikel vil vi udforske, hvad disse miljøzoner helt præcist betyder for dig, der ejer en ældre dieseldrevet personbil.
Hvor findes miljøzonerne?
Miljøzonerne er indført i kommunerne Frederiksberg, Odense, København, Aarhus og Aalborg. En lovændring vedtaget den 22. marts 2022 i Folketinget gjorde det muligt for kommunerne at udvide kravene til at inkludere ældre dieselbiler, og disse ændringer træder i kraft den 1. oktober 2023 i de nævnte kommuner. Miljøzonerne dækker områder med betydelig trafik og dermed øget forurening. De inkluderer også områder med høj befolkningstæthed, arbejdspladser samt kultur- og fritidsaktiviteter.
Hvordan påvirker det dig?
Hvis du ejer en ældre dieselbil og ønsker at køre i danske miljøzoner, er det afgørende, at din bil opfylder de nye krav. Din bil skal som minimum være Euronorm 5 eller være udstyret med et partikelfilter. Hvis du er i tvivl om, hvorvidt din bil opfylder kravene, kan du tjekke det her. Det er vigtigt at bemærke, at disse krav gælder for både danske og udenlandske køretøjer.
Hvis du kører ind i en miljøzone, og din dieselbil ikke opfylder kravene, risikerer du en administrativ bøde på 1.500 kroner. Miljøzonerne overvåges ved hjælp af både faste og mobile kameraer, der kan aflæse nummerplader for at kontrollere, om bilen er godkendt til at køre i zonerne. Derudover kan politiet udføre kontrol med zonereglerne.
Husk, at du har mulighed for at videregive bøden til personen, der kørte din bil i miljøzonen. Personen skal dog bekræfte, at de var føreren på det pågældende tidspunkt.
Eftermontering af partikelfiltre
Hvis du ejer en dieselbil, der kræver eftermontering af et partikelfilter, skal dette udføres på et værksted. Det er vigtigt at bemærke, at der ikke er krav om et specifikt partikelfilter. Det vigtigste er at vælge et partikelfilter, der er kompatibelt med din bil. Dette kan indebære, at du må investere i et lukket partikelfilter, der kan bestilles og monteres af en specialiseret partikelmontør.
Åbne partikelfiltre er en mere budgetvenlig løsning, men de opnår ikke samme effekt som de lukkede filtre. Dit værksted vil hjælpe dig med at finde den bedste løsning for din bil. Vær dog opmærksom på, at ikke alle værksteder tilbyder eftermontering af partikelfiltre. Det gør vi blandt andet heller ikke hos Skorstensgaard.
Efter monteringen skal din bil gennemgå et syn, hvor synshallen tester partikelfiltret. Hvis filteret godkendes, registreres det i køretøjsregistret, og du kan trygt begynde at køre i miljøzoner.
Tilskud til partikelfiltre
Der er mulighed for at få tilskud til partikelfiltre på op til 2.000 kroner. Der er dog visse kriterier, der skal opfyldes.
Bemærk, at der kun kan opnås ét tilskud per køretøj. Selvom du opfylder alle kriterierne, vil du stadig kun kunne modtage op til 2.000 kroner i tilskud.
Undtagelser fra reglerne
Selvom kravene til dieselbiler i miljøzonerne er blevet skærpet, er der visse undtagelser. Veteranbiler er fritaget fra kravet om at have et eftermonteret partikelfilter. Nogle ældre dieselbiler har ikke tekniske muligheder for at få monteret et partikelfilter og er derfor også undtaget fra kravet. Yderligere undtagelser kan gælde for beboere i miljøzonerne samt for hospitals- og speciallægebesøg. Men der er specifikke krav og betingelser, der skal opfyldes, før undtagelserne gælder.
Hvis du ikke opfylder kravene for at køre i miljøzonerne, er der også mulighed for at bruge transitruter. Du kan finde information om transitruterne for alle miljøzoner i Danmark her.
Kilde: https://miljoezoner.dk/