Lige så vigtigt, som det er at køre med vinterdæk om vinteren - og sommerdæk om sommeren - så giver det god mening på mange forskellige parametre, at man kører med korrekt dæktryk i samtlige fire hjul.
I dag er det et lovkrav, at nye biler skal være udstyret med dæktryksmåling.
Det betyder med andre ord, at bilen selv melder, hvis dæktrykket ikke er inden for skiven i et eller flere af bilens dæk. Systemet med automatisk dæktryksmåling hedder TPMS, som står for Tire Pressure Monitoring System.
Siden november 2014 har det været et lovkrav, at alle fabriksnye personbiler, der bliver solgt i hele EU (udover Sverige), skal være udstyret med TPMS.
Tjek dæktryk, når du tjekker olie
Omvendt er der ikke stillet noget krav om, at TPMS skal være eftermonteret i ældre biler, hvilket betyder, at der fortsat kører biler rundt på de danske landeveje, som ikke automatisk giver en øjeblikkelig advarsel om lavt dæktryk.
Med andre ord kan det være godt lige et kontrollere dæktrykket med jævne mellemrum, idet et korrekt dæktryk blandt andet har stor betydning for, hvordan køreturen udarter sig.
Man kan eksempelvis lave en regel om, at man kontrollerer dæktrykket, når man alligevel tjekker, om der er olie nok på motoren. Det er både nemt og hurtigt at kontrollere dæktrykket i bilens fire dæk - og det giver god mening både ifølge Falck og FDM.
Dæktrykket betyder meget for sikkerheden
Et forkert dæktryk kan for det første betyde, at bilens evne til at bremse nedsættes. Det har helt indlysende en stor betydning for sikkerheden.
Et andet parameter er selve kørslen, som kan opleves mere "sejlende", hvis et eller flere af dækkene eksempelvis mangler luft. Dermed kan komforten forringes - men også brændstofforbruget kan blive ramt.
Ifølge FDM bliver bilens brændstoføkonomi dårligere på grund af større rullemodstand.
Dyrt for pengepungen at været trykket
Ifølge bilisternes egen forbrugerorganisation kan det koste op mod 13 procent på brændstofforbruget, hvis bilens dæktryk ligger bare 0,5 bar under det optimale.
Det svarer altså til, at en bil, der ellers vil køre 20 kilometer på en liter brændstof, kun vil køre omkring 17,5 kilometer på den samme liter - blot fordi dæktrykket er for lavt.
Et forkert dæktryk, uanset om der er for højt eller for lavt tryk, slider også dækket uforholdsmæssigt hurtigere.
Find tallene i din instruktionsbog
For at kunne indstille ens bil til det korrekte dæktryk, er man naturligvis nødt til at være klar over, hvad det helt konkret er - altså dæktrykket. På langt de fleste biler sidder der et lille emblem eller skilt enten i handskerummet, i dørrammen eller i benzindækslet, hvor det korrekte dæktryk er angivet. Man vil også altid kunne finde de korrekte tal i bilens instruktionsbog, ligesom tallet også kan fremgå på selve dækket. Ofte angives der forskellige værdier, som refererer til, hvor vidt bilen er let, middel eller tungt lastet - og det skal man naturligvis vurdere, inden man giver sig i kast med enten at tappe eller påfylde luft.
Tjek trykket på den lokale tank
Dæktrykket er det samme, uanset om der er monteret vinter-, sommer- eller helårsdæk på bilen.
På den lokale tankstation vil der ofte være mulighed for at påfylde luft - og her gælder det naturligvis om at parkere tæt ved pumpen - med mindre denne kan løftes fri af holderen.
Efter parkering trækkes håndbremsen, motoren slukkes og bilen forlades. På hvert hjul sidder en lille ventil - og på præcis samme måde, som mange kender det fra cykeldæk, så skal man skrue en sort støvhætte af, førend målingen kan foretages.
Lavt tryk er lig med mere luft
Det er vigtigt, at måleapparatet og ventilen bliver korrekt sat sammen - og det må man lige prøve sig frem med. Man er ofte ikke i tvivl, når først sammenkoblingen er foretaget rigtigt.
Når måleren er monteret, kan man se på skalaen, hvor stort eller lavt dæktrykket er. Er det for lavt, skal der mere luft i dækket - og er det for højt, så skal noget af luften suges ud af dækket. Begge dele klarer luftpumpen, der både har en "+"-knap og en "-"-knap.
Visse nyere luftpumpe-anlæg fungerer på den måde, at man taster sit ønskede dæktryk ind, inden man sammenkobler aggregaterne.
Glem ikke at tjekke reservehjulet
Derefter sørger pumpen selv for, at der enten fjernes eller tilføres luft, så det ønskede dæktryk automatisk bliver nået. Handlingen gentages for alle fire dæk - og efter endt måling er det vigtigt, at man husker at montere de sorte støvhætter igen. Har man et reservehjul i bilen, så skal man naturligvis sørge for, at også dette dæk bliver kontrolleret. I mange nyere bilmodeller er man dog gået væk fra reservehjul og har i stedet monteret et kit med lappegrej.
Gamle dæk er dårlige dæk
Som nævnt herover, så kan man nogle gange finde dæktrykket på siden af sit bildæk - og på selve dækket finder man også en række andre informationer, som kan være interessante nok at notere sig. Der er et særligt DOT-mærke, der angiver datoen. Står der eksempelvis 4818 - så betyder det, at dækket er produceret i uge 48 i 2018.
FDM og brancheorganisationen Dækbranchen Danmark anbefaler, at man bruger dæk, der er så nye som muligt. Generelt skal man ifølge FDM holde sig fra dæk, der er ældre end 10 år - og de må gerne være meget yngre.
Der er ligeledes en række andre informationer på bilens dæk - dem kan du læse meget mere om her.