svinghjul bil

Svinghjulet på din bil er ikke et ekstra hjul som du bruger i tilfælde af, at du er nødt til at tage et af de helt store sving. Der er ikke mange, der ved, hvad et svinghjul er på en bil. Mange tror, at det er det hjul, der sidder på campingvogne og trailere og kan hæves og sænkes, for at holde anhængeren plan. Dét kan i hvert fald svinge. Det er korrekt, ja, men det er ikke svinghjulet.

 

Hvad er et svinghjul og hvordan fungerer det?

Svinghjulet sidder monteret på krumtapakslen, som drives af den kraft, der skabes i stemplerne. Denne kraft er ujævn, og for at undgå at bilen ryster, omformer svinghjulet den ujævne kraft til en jævn bevægelse, som får hjulene til at køre rundt. Derudover fungerer svinghjulet som en ”energiakkumulator”. Når drivkraften i stempler og akslen aftager, kan inertien i svinghjulet lagres eller omsættes til energi til den videre fremdrift. Det er den funktion der gør hybridbiler i stand til at skabe energi til batteriet gennem bilens opbremsninger.

 

Værd at være opmærksom på

Svinghjul masseproduceres hos et begrænset antal producenter, og sælges herefter til bilindustrien, og monteres i biler på tværs af brands og modeller. Det er altså ikke de enkelte bilproducenter, der fremstiller svinghjulene til deres bilmodeller. Bilværksteder har gennem de senere år oplevet en stigning i bilejere, der oplever problemer med svinghjulet i deres bil. 

Det er selvfølgelig en udfordring der arbejdes på at rette op på. Som bilejer er det dog en viden der kan øge opmærksomheden på din bils funktion, så det ikke bliver dig, der står med en stor regning, fordi svinghjulet – og typisk også koblingen – skal udskiftes. Det er en regning der kan løbe op i omkring 20.000 til 30.000 kroner hvis du er uheldig.

 

Book en tid hos Skorstensgaard her

Book tid

 

Tegn på slidt svinghjul

Et typisk tegn på, at din bils svinghjul er slidt eller defekt er, at bilen ryster. Mere specifikt er der 3 tegn, du skal være opmærksom på:

  1. Motoren kører ujævnt i tomgang
    Hvis din bil begynder at køre ujævnt i tomgang, skal du være opmærksom. Prøv at træde på koblingen. Hvis det fjerner den ujævne motorgang, bør du få din mekaniker til at kigge på bilen.
    I nogle tilfælde kan du måske endda fornemme en skurrende lyd, når bilen kører i tomgang. Her gælder igen, at du skal prøve at træde koblingen i bund, og hvis det fjerner lyden, så skal du få mekanikeren til at kigge på dit svinghjul.

  2. Bilen vibrerer eller ryster under kørsel
    I starten vil vibrationerne kun kunne mærkes når bilen accelererer, eller du kører i et lavt gear, men hvis slitagen er fremskreden, vil vibrationer og måske endda rystelser også kunne mærkes i højere gear.

  3. Lyde fra koblingshuset
    Hvis du kan høre bankende metalliske lyde fra koblingshuset, når du starter motoren, skal du være opmærksom. Det er sjældent et godt tegn. Det er ikke sikkert, at det lige er svinghjulet. Det kan også være koblingen, der lige banker på, for at fortælle, at den ikke har det for godt. Så lad din mekaniker tjekke det, og eventuelt løse det, hvis der er et problem, enten med svinghjulet eller med koblingen.

 

Hvad kan du selv gøre for at holde svinghjulet sundt?

Jo bedre du er til at bruge og køre din bil hensigtsmæssigt, jo længere levetid har den. Det kommer næppe som en overraskelse for dig.

Når det kommer til at forlænge levetiden på bilens svinghjul, er der nogle helt konkrete ting, du skal undlade at gøre:

  • Lad være med at file på koblingen.
    Lige når din bil rammer koblingspunktet, skabes der fremdrift. Mange bilister har for vane at bruge denne fremdrift til at sætte bilen i gang. Koblingens funktion er dog ikke at skabe fremdrift, men at henholdsvis afbryde og tilkoble forbindelsen mellem motor og hjul.

  • Lad være med at sejtrække
    Jo lavere omdrejninger din bil trækker ved, jo større slid på svinghjulet. Her støder vi ind i en lille udfordring i forhold til nyere biler, hvor der af miljøhensyn og brændstofforbrug anbefales at skifte gear ved relativt lave omdrejninger. Din bils svinghjul vil takke dig, hvis du kører ”længere ud i gearene” – gerne op til 500 omdrejninger længere ud – før du skifter gear.

 

Er der noget vi skal kigge på for dig?

Hvis du går og er bekymret for din bil og den svinghjul, og frygter, at du pludselig står med en meget stor regning, så tag kontakt til os. Vi kender til symptomerne på et slidt svinghjul, og alene ved at du beskriver eventuelle symptomer for os i telefonen, kan vi give dig et ærligt svar på, om du skal køre forbi en mekaniker.


Kontakt os og få et tilbud lige her

 Få et tilbud