Hånd holder ved automatgear i bil

I denne artikel kigger vi nærmere på automatgear. For hvorfor overhovedet vælge et automatgear? Hvordan virker automatgear, hvad betyder bogstaverne og hvad er ulemperne ved at have automatgear. En automatisk gearkasse kan være helt fantastisk. Lad os starte med fordelene – som nok er den primære grund til, at mange vælger at købe en bil med automatgear.

 

Fordele ved automatgear

Der er flere fordele ved at have en automatisk gearkasse i sin bil. Først og fremmest giver det en mere jævn og afslappet kørsel, fordi bilen selv sørger for at skifte til det rigtige gear. Mange bilejere, der tilbringer mange timer i bilen, vælger automatgear. Det gør det langt nemmere ved for eksempel bykørsel eller hvis du kører med campingvogn. En anden fordel er også en forbedret brændstoføkonomi. Når bilen selv finder det rigtige gear til forholdene, vil det automatisk vælge det gear, hvor motoren yder bedst. Det kan mærkes på brændstofforbruget. Her giver det god mening at kigge på, hvordan en gearkasse fungerer – og i særdeleshed, hvordan en automatisk gearkasse fungerer. 

 

Hvordan virker automatgear

Vi starter med den helt simple gennemgang. Tænk på gearet på en racercykel. Gear betyder tandhjul. Jo mindre tandhjul, jo flere omdrejninger skulle du træde med pedalerne. Derfor skal der være mulighed for at skifte til et større tandhjul, for at du kan trække bedre, når du træder i pedalerne. Cirka sådan fungerer det også i en bil. Lidt mere teknisk, men forklaringen holder for forståelsens skyld.

 

Få et skarpt tilbud på service her

 

Med en manuel gearkasse skal du selv mærke (og i særdeleshed: høre), når motoren har brug for at skifte gear. Du kobler ud, så du fjerner trækket på tandhjulet, og flytter trækkraften op på et større gear. Forskellen mellem manuelt og automatgear er teknologien. I den automatiske gearkasse ved bilen hvornår den skal skifte til det næste gear. Det kræver en del avanceret teknologi, hvorfor en bil med automatgear både er dyrere i indkøb og reparationer.

En vigtig ting i forhold til at køre med automatgear er, at her er det selve gearkassen og samspillet mellem de mange dele, der gør arbejdet og dermed slides mest. I et manuelt gear er det naturligvis gearet der styrer trækkraften, men det er i højere grad kun koblingen der slides. Derfor er regningen for reparation af en automatisk gearkasse ofte noget større, end regningen for reparation af det manuelle gear, der i de fleste tilfælde kan nøjes med skift af en kobling.

 

Automatgears-ABC

Et klassisk spørgsmål, når en uerfaren for første gang sætter sig i en bil med automatgear: Hvad betyder bogstaverne? Det er ret vigtigt at vide, særligt nu, hvor vi har været omkring de dyre regninger. Så lad os prøve at undgå dem. 

Vi starter med de enkelte bogstaver: P, R, N og D.

Automatgear i bilen

P står for Park – altså parkering. I P kan bilen ikke trille, og i nyere biler, kan du ikke forlade bilen, uden den står i P. R står for Reverse – bakgear. N står for Neutral – frigear.

Hvis du skal skubbe eller trille bilen, er det dette trin du vælger. En væsentlig forskel i forhold til biler med manuelt gear er, at du ikke skal sætte bilen i N, når du kører ned af bakke, og øjner en mulighed for at spare brændstof. D står for Drive, og her er der en ret vigtig forskel i forhold til manuelle gear. I det du sætter bilen i D, aktiveres trækkraften.

Måske klog af skade kan de fleste biler med automatgear ikke sættes i D, uden at der trædes på bremsen. Så triller du ikke nogen vegne.

Enkelte modeller har også et S, som står for Sport. Det er det, du fra biler med manuelt gear kender som drive-mode, hvor du kan vælge mellem forskellige typer kørsel.

 

Hvad betyder DSG, CVT, EDC, PDK…. ?

Forskellige bilproducenter har leget med udviklingen af automatgearkasser, og det har givet en (lidt forvirrende) liste af bogstavkombinationer, som i virkeligheden blot dækker over forskellige typer automatgearkasser.

DSG er blevet lidt af et navn, når vi taler automatgear. Bogstaverne står for Direkt Schalt Getriebe. Da VW i 2003 lancerede DSG-gear blegnede de øvrige producenter. En DSG gearkasse har en dobbelt-kobling, der kan skifte gear hurtigere og mere glidende end nogensinde før. Særligt campister og andre med hang til store anhængere klappede i hænderne.

DSG gearkasser ses i dag i Mercedes-Benz, BMW og i Volkswagens biler VW, Audi, Skoda. Og så er der lige Porsche, der også hører under VW. Her var DSG gearet selvfølgelig ikke nok, så her udviklede man PDK gearet. Porsche Doppel Kupplung. Teknisk set fungerer den som DSG, men for én, der har investeret i en Porsche, er det noget helt andet. Unikt for Porsche.

Nu er vi kommet til fransk teknologi. Fransk er fint, og for at signalere at vi er lidt finere, har vi her EDC-gearet. Efficient Double Clutch. Du havde muligvis forventet et fint, fransk navn, men hos Renault, der har skabt EDC-gearet, var det fint nok, at de gennem navnet signalerede effektivitet.

CVT-gearet er en smule anderledes. CVT står for Continuous Variable Transmission. På dansk kaldes det ”Milliongear”, fordi denne type gearkasse er trinløs. CVT-gear findes i bl.a. Honda og Subaru og i en elektrisk version i Toyotas hybridbiler.

 

Ulemper ved automatgear

En bil med automatgear er markant dyrere end en tilsvarende bil med manuel gearkasse. I bund og grund siger det sig selv, fordi en automatisk gearkasse kræver en mere avanceret teknologi. Det var ulempe nummer 1, og den betyder så også ulempe nummer 2: Reparationer er dyrere.

Sidst men ikke mindst er der en ulempe ved en automatisk gearkasse, som mange glemmer… Indtil de har kørt en bil med automatgear i glat vinterføre. Du har ikke helt den samme kontrol over bilen, når det er glat. Det bedste råd er dog ret simpelt: Vær forsigtig med foden på speederen i sne og glat føre.