Vinteren er den tid på året, hvor flest danske bilister oplever udfordringer med deres bil. Derfor har vi skrevet en artikel, der bringer dig på forkant med de typiske problemer, der kan opstå, når vejret bringer sne, frost og våde veje.
Startbesvær
Når frosten sætter ind, oplever mange startproblemer. I langt de fleste tilfælde skyldes det, at frosten kan tage noget af spændingen på bilens batteri, som betyder, at det bliver sværere at starte bilens motor.
Om vinteren er det derfor altid en god idé at have startkabler liggende i bilen - både til at hjælpe sig selv men måske også andre, der ikke har været lige så forudseende.
Kablerne skal forbindes korrekt, hvilket vil sige, at pluspolerne på bilerne forbindes først, og herefter sættes det andet kabel til stel (gerne på motoren) på begge biler. Det er vigtigt, at det er plus til plus og stel til stel. Har man ikke styr på, hvad man laver, kan man risikere at kortslutte en masse elektronik. Du kan også investere i en såkaldt booster, som er et genopladeligt batteri til bilen.
Skift bilens kølervæske
Hvis du vil være på den sikre side, så skift bilens kølervæske. Bilens kølervæske vil som regel være sikret mod frost men ligesom alle andre væsker, så nedbrydes kølervæsken og dermed sænkes frysepunktet med tiden.
Der er Glykol i kølervæsken, som skal sikre motoren mod frostgrader. Der skal helst være ca. 50% glykol i kølervæsken for, at den er effektiv, og man bør derfor få kontrolleret væsken 1 gang årligt, især hvis vinteren byder på en skiferie, hvor bilen ofte kan komme til at stå i minus 20 grader.
Batteri tjek
Hvis dit batteri på bilen ikke længere er helt nyt, risikerer du, at bilen i frostvejr mister så meget spænding, at du kan få startproblemer. Derfor kan du med fordel vælge at lade dit batteri indimellem.
Batterier er i moderne biler servicefri, men derfor kan du stadig opleve, at batteriet med tiden mister effekt - enten på grund af alder eller på grund af brug.
Kører du mange korte ture, bliver batteriet hurtigere drænet og vil have godt af en længere tur en gang imellem. Desværre er det stort set umuligt at få batteriet ladet helt op ved at køre en lang tur, og derfor kan det være en god idé at lade bilen jævnligt stå natten over med en lader, så batteriet er fuldt opladet på de kolde morgener.
Man kan købe ladere i prisklasser fra 250 kr. og op til omkring 2000 kr.
Sprinklervæske
Sørg for at din bil har masser af sprinklervæske, og at det er frostsikkert.
Det er vigtigt, at når man kører bil uanset årstiden, at man har frit udsyn. Især om vinteren kan det være en udfordring at holde ruderne rene for saltrester og trafikfilm fra vejene. Der bruges rigtig meget sprinklervæske om vinteren, men man skal være opmærksom på, at sprinklervæske godt kan fryse til is, hvis ikke det er frostsikret.
Så kører man afsted om morgenen og skal hjem sent på aftenen, kan det være blevet hård frost i mellemtiden, og kører man så rundt med sommer sprinklervæske på bilen, så kan det ende galt, fordi der ikke kan komme noget ud af dyserne til at rense ruden. Så sørg for at bruge sprinklervæske, der er frostsikret ned til ca. minus 21 grader.
Olie i frostvejr
På en normal dansk vinter behøver du ikke gøre dig bekymringer om motorolien. Men i tilfælde af en usædvanlig kold vinter eller hvis du drager på skiferie i egen bil, skal du være opmærksom på, at motorolien kan ændre ændre sig ved meget lave temperaturer.
Motorolien kan blive særdeles tyktflydende ved lave temperaturer, det betyder, at man skal skåne motoren, indtil olien er blevet varm. Tag eventuelt en snak med værkstedet om det kan betale sig at skifte til en olie med en lavere viskositet. Det kan være relevant, hvis temperaturen nærmer sig minus 20 grader eller koldere.
Tal med en mekaniker? - find afdeling her
Dug og frost på ruderne
Alle ved, at hvis ikke ens bil holder i garage, så kan man risikere at skulle sætte 5-10 minutter af til at skrabe bilen fri for frost. De fleste glemmer dog, at dug på indersiden også skal være væk, før man kører. Så hvordan gøres det hurtigst muligt?
Det anbefales ikke længere at starte bilen og lade den stå i tomgang, da det forurener mere end ved kørsel, samtidig bliver motoren ikke hurtigere varm af at stå i tomgang. Har du aircondition i bilen, kan du med fordel tænde denne, når du har skrabet frosten af ruderne, det udtørrer nemlig luften i bilen, og dermed forsvinder duggen hurtigt.
Husk at vente med at skrue blæseren op i hastighed, før bilen er varm, så skal motoren nemlig bruge mere kraft og dermed mere brændstof på at blive varm. Har du en garage, så spar dig selv for tiden om morgenen og kør bilen ind om natten, ellers kan du med fordel dække ruderne til med pap eller et overtræk.
Vi har også lavet en artikel omkring dug på indersiden af bilruden - Du kan læse den her
Tomgang kan skade motoren
Selvfølgelig vil man gerne hurtigt afsted og bruge mindst muligt tid på at skrabe bilen ren om morgenen, og det kan være fristende at lade bilen stå i tomgang. Men det skader ikke kun miljøet, det kan også skade din motor. Derfor bør du køre så snart, du har startet motoren, så bliver motoren i øvrigt også hurtigere varm.
Frost og isslag
I nyere biler kan lufttemperaturen oftest aflæses, men desværre er temperaturen i luften sjældent den samme som på vejoverfladen. Vejoverfladen kan være væsentligt koldere end luften, og det sker der ikke noget ved, hvis blot vejen er tør.
Er vejen derimod fugtig eller ovenikøbet våd, så kan det lynhurtigt blive isglat. Det er også her, der er stor risiko for at opleve sort is. Kører du på sort is, vil der typisk være helt stille, da der ikke kommer støj fra dækkene. I det tilfælde må du aldrig bremse - men let foden fra speederen og lad bilen komme ned i fart.
Isslag (ikke at forveksle med islag) er noget af det mest lumske, man som bilist kan komme ud for. Varmen på forruden betyder nemlig, at nedbør kan ligne almindelig regn, men det kan risikere at være isslag. Isslag er det mest glatte føre, man kan komme ud for, og det bedste er at holde ind til siden og vente på, at det er væk. Skal man absolut køre videre, skal det forgå med stor forsigtighed.
Kørsel om vinteren
Generelt lyder rådene til kørsel om vinteren, som følger:
- Kør efter forholdene
- Vær opmærksom
- Øg afstanden til forankørende (gerne til det dobbelte)
- Kør afsted i god tid
- Benyt vinterdæk, når temperaturen generelt er under 7 grader
- Fornuftigt udstyr i bilen
Om vinteren kan det være en god ting, at have lidt ekstra udstyr med i bilen, hvis f.eks. man kører fast, oplever driftsstop eller punkterer. Det kan f.eks. give mening at have følgende med:
- Tæppe til at holde varmen, hvis man skal vente på vejhjælp
- Sammenfoldelig skovl, til at grave bilen fri
- Reservehjul og donkraft samt værktøj til at skifte hjul
Husk, at skal man på ferie i udlandet, kan der være regler, som er anderledes end i Danmark. Undersøg regler i det land turen går til eller kig på FDM’s hjemmeside.
Skorstensgaard ønsker dig en god og sikker tur.