Når du skal køre i bil i udlandet, bør du altid sætte dig grundigt ind i love, regler og almene kørselsforhold i det pågældende land. Mange danskere tror, at de samme regler gælder, når bare vi er i EU eller i vores nabolande i norden. Dette er dog langt fra virkeligheden, og du risikerer at komme til at bryde nogle regler, hvis du blot gør som du ”plejer”.
Lad os starte med en gennemgang af færdselsregler i Norge. Herefter får du en række gode råd, baseret på andre bilisters erfaringer i landet.
Færdselsregler i Norge
1) Fartgrænser
I byer og bymæssig bebyggelse er fartgrænsen i Norge 50 kilometer i timen som i Danmark, ligesåvel som du kan finde zoner, hvor fartgrænsen er yderligere nedsat til fx 80 kilometer i timen. På landevejene er fartgrænsen 80 kilometer i timen, med mindre andet er angivet.
På motorvejen i Norge er fartgrænsen maksimalt 110 kilometer i timen. Kører du med campingvogn eller trailer, må du maksimalt køre 80 kilometer i timen, hvis anhængeren har egne bremser. Hvis den ikke har egne bremser, er den maksimale hastighed 60 kilometer i timen.
2) Promillegrænse
Promillegrænsen i Norge er 0,2 promille, altså lavere end i Danmark. Tilsvarende er straffen højere, hvis du kører med spiritus i blodet.
3) Lovkrav til udstyr
Der er alene lovkrav omkring advarselstrekant i bilen. Det anbefales dog at du også medbringer gul sikkerhedsvest, førstehjælpskasse samt ekstra pærer til bilens lygter. De dokumenter du skal have med i bilen, er dit kørekort, bilens papirer og hvis bilen er lejet, skal du til enhver tid have lejekontrakten med i bilen. Hvis dit kørekort er udstedet udenfor EU (eller EØS) skal du have kørekortet ombyttet til et midlertidigt kørekort i Norge.
4) Sikkerhedssele og børnepude
Alle i bilen skal anvende sele hele tiden. Børn under 135 cm – eller 36 kg – skal sidde i en autostol, der passer til højde og vægt.
5) Lygteføring
Nærlys skal være tændt hele tiden.
6) Dæk
Pr. d. 15. november (16. oktober for Nordnorge) er der i Norge krav om 3PMSF-mærkede dæk på styrende foraksler og drivhjul, samt krav om M+S-mærkede dæk på ikke drivende hjul og hjul på trailere og påhængsvogne. Der skal være min. 3 mm. mønsterdybde på vinterdækkene.
7) Hvad er reglerne for snekæder og pigdæk i Norge?
Fra d. 1. november er der krav om at have snekæder med i bilen, og kæderne skal være tilpasset hjulenes tommer. Hvis du har en vogn med trailer, skal mindst 7 kæder være til rådighed. Køretøjer der er tungere end 3,5 t GCW skal have snekæder med, i perioden hvor det er lovligt at benytte pigge. Pigdæk er tilladt fra den 1. november og indtil den første søndag efter påske.
8) Mobiltelefon
Det er ikke lovligt at have mobiltelefonen i hånden under kørsel.
Kørsel i Norge om vinteren
Under afsnittet om dæk ovenfor, har du læst om reglerne for vinterdæk, snekæder og pigdæk.
Da vinteren i Norge kan være rigtig hård, og efter sigende er mere end én dansker havnet i en situation hvor de ikke har været tilstrækkeligt forberedt på kørsel i Norge. Faktisk har vores gode venner mod nord en liste over ”typiske danskerfejl”. For broderskabets skyld har de derfor lavet en liste over forbehold du – som bilist i Norge – kan tage, så du får den bedst mulige oplevelse:
- Fejl: Dårligt udsyn gennem forruden...
Løsning: I snevejr (og temperaturer under 5 grader) bør du holde forruden kold, så du sikrer dig det bedst mulig udsyn. En varm rude får først sneen til at smelte, hvorefter den fryser igen omkring vinduesviskeren. - Fejl: Dødt batteri...
Løsning: Inden du tager afsted på vinterferie i Norge, er det en god ide at sikre, at batteriet er godt. Den hårde kulde i Norge kan være rigtig hård ved bilens batteri. - Fejl: Tilfrosset brændstofsystem...
Løsning: Hvis du kører i en dieselbil, så sørg for at fylde norsk diesel på bilen allerede når I kører over grænsen. Den norske diesel er tilpasset den hårde kulde. - Fejl: Kører fast i sneen..
Løsning: I kraftigt snevejr og kørsel i sne, skal du holde dig i hjulsporene, for at minimere risikoen for, at du kører fast i sneen. Hav tæpper, mad og en sneskovl med i bilen, særligt, hvis I skal krydse fjeldet. En powerbank til mobiltelefoner er også en rigtig god ide.
Kørsel i Norge om sommeren
Hvis I er i Norge udenfor vintersæsonen, kan I stadig risikere at møde vintervejr, hvis I krydser fjeldet. Særligt i april, maj, september og oktober. I disse måneder kan dalene opleve sommerlige temperaturer, mens fjeldene bliver lukket pga. sne.
En anden klassisk ”danskerfejl” om sommeren, er overophedning af bremser og motor. Norges fjelde er ufatteligt smukke om sommeren, og den rå og uspolerede natur tiltrækker mange turister, også dem, der ikke er helt vant til bjergkørsel. En god tommelfingerregel er, at du skal køre i det samme lave gear ned af bjerget, som du gjorde op af bjerget. Det reducerer risikoen for overophedede bremser. Derudover skal du – både på op- og nedturen – sørge for at holde øje med motorens temperatur.
Husk at det samtidig er en rigtig god ide at få bilen efterset inden kør-selv-ferien. Du kan altid booke tid online eller få et gratis tilbud på service og reparation lige her på siden.
Og så lige et tip til at få mest muligt ud af turen i egen bil i Norge:
Den smukke og rå natur, som vi talte om tidligere, er noget af det Norge er mest kendt for. Derfor har man sørget for at gøre de største oplevelser lettere tilgængelige for turisterne. Der er etableret hele 18 turistruter i Norge, hvor du på ruten bliver bragt helt tæt på de store oplevelser og mest ærefrygtindgydende udsigter. Hold øje med de ”Nasjonale Turistveger” og få en helt fantastisk oplevelse af det fantastiske land, Norge.