24. januar 2023

Rusten undervogn på bil

Vi har tidligere skrevet en artikel om, hvor vigtigt det er, at din bil er rustbeskyttet, og hvad du selv kan gøre for at skåne bilen mest muligt. Og netop det er der stor enighed om i branchen, at rustbeskyttelse og undervognsbehandling er godt for din bil, når vi har et skiftende klima i Danmark, da det er især fugt og kondens, der giver rust. Her kan du læse hvad der er op og ned på rustbeskyttelse og undervognsbehandling. Der er nemlig nogle ting, som er baseret på myter, hvor andre er helt reelle.

 

Skal man rustbeskytte og undervognsbehandle en el/hybridbil?

Svaret er ganske kort: ja. Og det er en god idé at gøre det.

En el/hybridbil har ligesom brændstofbiler også mange dele, der kan ruste. El/hybridbiler skal behandles på en lidt anden måde, som kræver omhyggelighed, viden og indsigt. Derfor skal det pågældende rustbeskyttelsescenter vide, hvordan de håndterer en el/hybridbil, da der blandt andet er højvoltskomponenter og batterier, som ikke må sprøjtes. Det er de såkaldte sprøjteskemaer, som oplyser om, hvor der må sprøjtes med rustbeskyttelse, og hvor der ikke må. Derover gør de orangefarvede højvoltskomponenter opmærksom på sig selv ved at fortælle, at der er fare ved netop disse komponenter, og bliver de sprøjtet, forsvinder farven altså. Det er vigtigt at overholde sprøjteskemaerne, da bilen mister al garanti, hvis dele af højvoltssystemet får rustbeskyttelse sprøjtet på.

Ifølge FDM kender man endnu ikke de konsekvenser, det kan have, hvis der sker en varmeudvikling på de oversprøjtede komponenter.

 

Hvornår er det bedst at få rustbeskyttet og undervognsbehandlet sin bil?

Spørger man en mekaniker, vil de højst sandsynligt sige, at man enten tidligst får lavet rustbeskyttelsen seks måneder inden, bilen skal til service eller først engang efter service. Det skyldes, at rustbeskyttelse er en olie eller voksagtig substans, der gør arbejdet med bilen mere besværligt i form af fedtet værktøj og indsmurte klistrede arbejdshandsker.

Teknologisk Institut anbefaler rustbeskyttelse i sommerhalvåret, og at det bliver gjort så hurtigt som muligt mens bilen er ny, samt at gentage rustbeskyttelsen ca. hvert andet år.

 

Skal man gøre noget ekstra ved bilen efter en behandling?

Nej, du skal ikke foretage dig noget efter behandlingen. Et godt tip er, at har du en garage eller carport med et gulv, som du ikke vil have griset til så lad bilen stå ude de første par dage efter en behandling. Bilen kan nemlig godt stå at dryppe lidt rustbeskyttelse de første par dage, og det er noget fedtet stads at få på sit garagegulv.

 

Hvordan er det lige med nye biler og rustbeskyttelse og undervognsbehandling?

Mange nye biler har rustbeskyttelse og fra fabrikkens side og/eller er galvaniseret. Ifølge FDM har bilerne dog stadig godt af at blive rustbeskyttet, da det vil forlænge bilens levetid. Den generelle opfattelse er, at det er altid godt at få behandlet din nye bil – også selvom den kommer lige fra fabrikken, da de ikke er produceret til det danske klima, og at den rustbeskyttelse fra fabrikkens side ikke er fyldestgørende til de vejrforhold, vi har i Danmark.

 

Bortfalder garantien, hvis bilen bliver rustbeskyttet og undervognsbehandlet?

Vi ville ønske, at vi havde et entydigt og klart svar, men det er mere kompliceret end som så. Der er nemlig nogle forbehold, som du skal være opmærksom på. FDM har ytret en holdning vedrørende bilens garanti og rustbeskyttelse, som går ud på, at en bilimportør skal kunne bevise, at en gennemtæring skyldes på baggrund af rustbeskyttelsesmidlet, og at bilen ikke er omfattet af gennemtæringsgarantien, hvis garantien skulle bortfalde fra bilen. Det anbefales, at du altid læser garantibestemmelserne, så du er opdateret på, hvad der gør sig gældende. Det vil her også være en god idé, at du taler med det behandlingscenter, som du vil bruge, hvordan de forholder sig til garantien.

 

Kan man rustbehandle en bil, der allerede har rust?

Både ja og nej. Svaret burde være ligetil, men det handler om hvor meget rust, der er tale om. Som udgangspunkt er det bedste, at en ny bil får rustbeskyttelse fra starten, og at den får kontinuerlige behandlinger gennem dens levetid. Men har du en bil, som har en smule rust, er det som udgangspunkt stadig en god idé at få den behandlet, da rustbeskyttelsen vil lukke af for ilt, og rust kan ikke udvikle sig uden ilt.

Men er du i tvivl om, hvorvidt behandlingen vil være effektiv, hvis der allerede er rust, så er det altid en god idé at køre bilen forbi din mekaniker, så han kan tage en vurdering af rustomfanget. Er bilen gennemtæret, så skal den laves, fordi det ikke vil give mening at ofte rustbeskyttelse og undervognsbehandling af bilen. Det kommer selvfølgelig også an på bilens alder og generelle stand, hvorvidt rustbeskyttelsen vil kunne betale sig. Rådet fra os er, at er du i tvivl, så få lavet en vurdering ved din mekaniker inden, du sender bilen til rustbeskyttende behandling.

 

Læs vores anden artikel om rustbeskyttelse her: https://skorstensgaard.dk/nyheder/viden-om-rustbeskyttelse-og-undervognsbehandling.

 

Kilder:

FDM (https://fdm.dk/alt-om-biler/bilen-hverdagen/vedligeholdelse/det-skal-du-vide-om-rustbeskyttelse)

Teknologisk Institut (https://www.teknologisk.dk/ydelser/rustbeskyttelse/anbefalinger-fra-fdm-og-teknologisk-institut/5755,5