Billede af rusten undervogn

Din bil skal holde i mange år. Og skifter du bil tit, fordi du helst vil køre i en ny bil, så er det selvfølgelig vigtigt, at den bevarer mest mulig værdi. Løsningen kunne være rustbehandling, som ofte vil være en yderst fornuftig investering.

Det danske vejr er ikke altid bare høj sol og tropiske temperaturer. Det er også sne, slud, sjap og ikke mindst salt. Hvis du ofte skifter bil, fordi du helst vil køre i en ny bil, så skal den holde værdien - for kun på den måde kan du optimere værdien på den brugte bil, når du sælger den videre til en ny glad ejer, der samtidig kan være tryg ved, at du har behandlet den bedst muligt. Løsningen er rustbeskyttelse. Uanset hvor godt du passer på din bil, så vil metallet udsættes for tæring.

 

Vigtigt at tænke på rustbeskyttelse

Ingen biler er produceret specifikt til det danske klima, hvor regn, sne, fugt og salt er ekstra hårdt ved bilens metal. Derfor er det ekstra vigtigt, at du tænker på rustbeskyttelse af din bil. Det er også vigtigt at huske, at din bil ruster hele året. Vinteren er naturligvis hårdest ved bilen, både på grund af føret, men også på grund af den større temperaturforskel mellem ude og inde, som øger mængden af kondens i bilen. Du skal altså være opmærksom på rustbehandling hele året rundt.

 

Rustbeskyttelse versus undervognsbehandling

Mange tror, at rust i bilen primært skyldes brugen af salt om vinteren. Salt står dog kun for cirka en fjerdedel af rusttæringen i bilen. Resten skyldes fugt og temperaturforskelle. Disse to vilkår er i sig selv ansvarlige for størstedelen af rusten i din bil, og tilsammen danner de kondens, som kan sætte sig alle steder i din bil – ikke kun i undervognen. Der er forskel på rustbeskyttelse og en undervognsbehandling.

 

Hele bilen - eller bare en del af den?

En undervognsbehandling er en rustbeskyttende behandling både af den synlige og usynlige del af bilens undervogn. En stor og vigtig del er at få rustbeskyttelsen ind i vanger, paneler, skærme, inde i dørene og bagklappen, hvor du har svært ved selv at se og behandle for rust. Rustbeskyttelse er hele den detaljerede beskyttelse af bilen mod rust, som ikke blot dækker undervognen, men hele bilen. Derfor er det vigtigt, at du ikke kun tænker undervognsbehandling, når du tænker rustbeskyttelse. Nedenfor har vi lavet en lille ”guide”, som du kan bruge til rustbeskyttelse af din bil i det daglige. De der små ting du kan gøre, for løbende at sikre din bil bedst muligt mod rust.

 

Guide til rustbeskyttelse af bil

  • Sørg for at der er ryddet op i bilen. Jo mere du har liggende i bilen, jo mere er der til at samle kondens og dermed dug og fugt. Du kan også læse vores artikel om at undgå dug på indersiden af bilruderne her: 
  • Rens dørkarme, gummilister og skærmkanter ved hver vask.
  • Efter hver vask bruges et vaskeskind til at tørre fugt væk.
  • Hold løbende øje med gummilister. Sørg for at de ikke revner. Brug evt. et smøremiddel til gummilisterne.
  • Er måtterne i bilen blevet våde, kan du med fordel lade et vindue stå lidt åbent, når bilen holder i garage. På den måde kan den komme af med fugten.
  • Vask bilen ofte. På den måde kan du bedre sikre, at snavs og skidt ikke får lov at sidde og langsomt ætse bilens lak. Vær særligt opmærksom på fugleklatter og insektrester, der er som gift for bilens lak.

Ovenstående skal gøres hele året.

Når det bliver vinter, skruer du op for indsatsen, så du giver din bil den bedste rustbeskyttelse:

  • Selvom det er hundekoldt, skal du give dig tid til at ”forbehandle” bilen før hver vask. Uanset hvor god en vaskehal du bruger, kan de bløde børster ikke få det hele med.
  • Brug en god autoshampoo og en microfibersvamp til at fjerne det værste snavs inden du kører den i vaskehallen.
  • Når du bevæger dig rundt om bilen i processen, holder du øje med skader i lakken, som du løbende skal sørge for at behandle med ny lak.
  • Ved hver vask giver du bilen et undervognsskyl.
  • Hvis det er muligt, så brug en vaskehal med skumbørster fremfor nylonbørster.
  • Giv din bil rustbeskyttelse jævnligt.

 

Og husk så altid: Undervognsbehandling

Det allervigtigste i kampen mod rust er en god undervognsbehandling. Det er bilens undervogn der er mest udsat for tæring, og derfor også her, du ikke må gå på kompromis, hvis du vil give din bil den bedste rustbeskyttelse. 

 

Hvilken undervognsbehandling er bedst?

Den bedste undervognsbehandling er den, hvor dit værksted tager højde for bilens model, alder, brugsmønster og – ikke mindst – bilens stand. Alle faktorer har betydning for, hvordan bilen undervognsbehandles bedst muligt. Koden til den bedste undervognsbehandling ligger ikke i midlet der bruges, men i metoden. Jo mere grundig behandlingen er, jo bedre der arbejdes ind i krogene, jo bedre.

 

Er undervognsbehandling af ny bil nødvendig?

Det korte svar er ja, for i samme øjeblik din bil tages i brug, slides der på den. Derfor bør du tænke på rustbeskyttelse allerede fra dag 1.

 

Hvor tit skal en bil have undervognsbehandling?

Det afhænger både af brugsmønster og bilmærke. Som udgangspunkt skal du hvert andet år tjekke, om en undervognsbehandling er nødvendig. I nogle tilfælde er en undervognsbehandling kun nødvendig hver tredje år. Hvis du omvendt har et brugsmønster, hvor du kører meget på grusvej eller kører mange kilometer om vinteren, og din bil ikke er af nyeste model, kan det være nødvendigt med undervognsbehandling med kortere intervaller end blot 2 år.

 

Er der forskel på bilmodeller?

Ja, det er der. Et godt udgangspunkt er, at jo billigere din bil er fra ny, jo færre ressourcer er der brugt på beskyttelse af undervognen. Rustbeskyttelse og undervognsbehandling er vigtigt. Gå ikke på kompromis med rustbeskyttelsen af din bil. Hvis du gør, kan det hurtigt blive dyrere for dig end de penge, du har forsøgt at spare. Stil krav til dit værksted, så du ikke kommer til at betale for meget for en behandling, der ikke lever op til de krav du stiller eller de behov din bil har.