Sort bil kører med trailer i EU

Campingferien med campingvognen på slæb gennem Europa, er ligesom kør selv ferie med trailer bag på bilen, brolagt med en masse regler, som ofte justeres. Det er derfor vigtigt at holde sig ajour med ændringer. Især hvis ikke du har et trailerkørekort.

 

Har du ikke et trailerkort?

Har du hidtil kørt uden trailerkørekort? Så skal du væreopmærksom på, at der er en ændring i kørekortsbekendtgørelsen.

Den ændrer trailer reglerne, ved kørsel med trailer i udlandet.Førhen kunne du lovligt vælge bilens største totalvægt, iflg. bilens registreringsattest, som anhængerens totalvægt.Men dog kun hvis du ikke havde trailerkort og hvis du havde erhvervet dit alm. Kørekort inden d. 1. maj 2009. Det gav mulighed for at blive inden for vægtgrænsen, hvis vægten var lavere end anhængerens totalvægt. Denne regel gælder nu kun ved kørsel i Danmark og altså ikke længere ved kørsel i udlandet.

Du kan dog stadig køre med både campingvogn og trailer i udlandet, uden at have et trailerkort. Der er blot nogle udregninger du skal være opmærksom på. Har du ikke træk på din bil, kan Skorstensgaard montere det til fordelagtige priser. Læs mere om mulighederne for at få eftermonteret træk.

 

Hvad skal jeg så være opmærksom på?

Du skal være opmærksom på hvor tung en trailer eller campingvogn, dit kørekort og din bil giver dig lov til at trække. Generelt set kan man stille følgende regler op:

  1. Du må aldrig køre med en anhænger der er tungere end bilen er godkendt til.

  2. Du har altid lov til at køre med en trailer eller campingvogn med en totalvægt på op til 750 kg - hvis din bil er godkendt til at trække denne vægt.Det vil sige at: Hvis din bil er godkendt til at trække en trailer på 500 kg, iflg. tilkoblings-vægten på bilens registreringsattest, må trailerens faktiske totalvægt ikke overstige 500 kg.

  3. Hvis din campingvogn har en tilladt totalvægt på mere end 750 kg. må den samlede vægt for bil og campingvogn ikke overstige 3500 kg.Det vil sige at:Hvis din campingvogn har en tilladt totalvægt på over 750 kg. og faktisk vejer 1500 kg. og din bil vejer 2000 kg., så er det lovligt for dig at køre med.

Husk at alt bagage tæller med i vægten.FDM har på deres hjemmeside en udmærket beregner til at regne ud hvad du må køre med. Du kan finde den på dette link: FDM beregner

 

Har du allerede et BE eller B+ kørekort?

Så behøver du ikke være urolig. Med et B+ kort kan du køre med en vogntogsvægt på samlet 4250 kg. Det gælder også i EU lande. Har du et BE kørekort, kan du køre med helt op til 7000 kg.

HUSK!!! Du må aldrig køre med større last end din bil er godkendt til i forhold til registreringsattesten. Har du et af de ovenstående kørekort, er der derfor ikke grund til at være urolig. Med disse kørekort er du dækket godt ind for de nye og skærpede regler.

Læs også: Kør selv ferie: 34 ting du skal have styr på

 

Hvor hurtigt må man køre med trailer eller campingvogn?

Uanset hvilket kørekort du har, så er hastighedsgrænserne de samme.

Hastighed med trailer eller campingvogn:

  • Byzone = 50 km/t Hvis skiltning tillader højere hastighed, er det højst tilladte hastighed med anhænger maksimalt 70 km/t indenfor byzone.
  • Uden for byzone = maks. 70 km/t Skiltes der med lavere hastighed, er det selvfølgelig den skiltede hastighed der gælder.
  • Motorvej = Maks. 80 Km/t Skiltes der med lavere hastighed, er det selvfølgelig den skiltede hastighed der gælder.

 

Er der forskellige regler i forskellige lande?

Ja det kan der godt være. Men kører du indenfor EU, er de europæiske lande forpligtigede til at anerkende dansk gennemkørsel. Det betyder at myndighederne skal anerkende de øvrige danske regler for kørsel med påhængskøretøj, når et dansk køretøj midlertidigt kører i det pågældende land. Det pågældende lands tekniske krav til køretøjet eller krav til kørekortets kategorier, må ikke kræves overholdt af danskere der midlertidigt er i landet.

Reglerne følger Wienerkonventionen og de fleste europæiske lande har tiltrådt denne aftale. Det er altid vigtigt at undersøge hvilke regler der gælder i et land uden for EU.

Følgende lande er med i Wienerkonventionen:

Albanien

Bulgarien

Belgien

Estland

Finland

Frankrig

Grækenland

Holland

Hviderusland

Irland

Island

Israel

Italien

Kroatien

Letland

Litauen

Luxemburg

Malta

Monaco

Norge

Polen

Portugal

Rumænien

Rusland

Schweiz

Slovakiet

Tjekkiet

Slovenien

Spanien

Storbritannien

Sverige

Tyskland

Ukraine

Ungarn

Vatikanstaten

Østrig

Kilde: retsinformation.dk

 

Generelle regler for påhængskøretøjer

Dit påhængskøretøj, hvad enten det er en campingvogn, trailer eller autotrailer, er underlagt følgende regler:

  1. Anhængeren må højest være 255 cm. bred i tillæg kun være 70 cm. bredere end den bil der trækker den. Det vil sige 35 cm. bredere end bilen i hver side. Husk at bredden regnes inkl. last der f.eks. rager ud over siderne. Men uden sidespejle og evt. lygter og reflekser.

  2. Påhængskøretøjet til en personbil må ikke være længere end maks. 12 meter lang inkl. Last. Samlet set må et sådan vogntog ikke overstige 18,75 meter og må ikke være til gene for den øvrige trafik.

  3. Kører du med en boogietrailer, kan det være en idé at kontrollere vægten. En Boogietrailer er en trailer med 2 aksler, altså 2 hjul på hver side af traileren. Dette gør at totalvægten ofte er højere end på en trailer med 1 aksel. Det betyder man hurtigt kan komme i klemme med vægten og dermed have brug for et trailerkørekort.

  4. Det er ligegyldigt om din bil er registreret med hvide eller gule nummerplader, i forhold til hvilket påhængskøretøj du kører med. Det er afgørende hvad bilen må trække og hvad anhængeren må laste, ifølge de respektive registreringsattester.

  5. Hvis din last rager mere end 1 meter bagud eller mere end 15 cm. ud over siderne, skal lasten afmærkes. Dette kan ved privatkørsel udenfor lygtetændingstiden klares med en lys klud eller lignende.Men er det derimod mørkt, skal afmærkningen bestå af rødt lys bagud og hvidt lys fremad.

Skorstensgaard ønsker dig en god og sikker tur.