Oppakning af bil om sommeren til kør selv ferie

Kender du følelsen af, at du har glemt noget? For hvad er det egentlig lige, du skal huske ud over, at pakke taskerne med sommertøj, solcreme og veksle til Euro-sedler og ditto mønter? Her får du 34 konkrete tips til, hvad du skal huske, inden din kør selv ferie begynder. 

Alene tanken om at kunne hoppe i det azurblå vand ved Middelhavets kyst, eller sætte sig ved et bord på en hyggelig café i Paris, kan nok få nogle til at træffe en hurtig beslutning om en kør selv ferie. Men er det bare at pakke bilen og så afsted? Eller er det en fordel at forberede sig lidt, før du træder på speederen ned ad den tyske Autobahn?

 

Du skal sørge for at være godt forberedt

God forberedelse betyder, at kør selv ferien kan forløbe lidt lettere, mere økonomisk og uden glemte dokumenter med mere. 
Det kan handle om pas, visum, forsikringspapirer, registreringsattester og det røde SOS-kort. Ja, der er faktisk en hel del, som du skal huske!
Du kan herunder se en liste over de forberedelser, du bør gøre dig, og vi har gjort det hele klikbart, så du nemt og hurtigt kan manøvrere frem og tilbage mellem emnerne.

 

Her kan du finde de mange gode råd

Klik på de enkelte sætninger - så er der råd og vejledninger i massevis:

 

Du kan også hente vores eget tjekskema

Klik på billedet af tjekskemaet og tryk print, hvis du ønsker at printe. Rigtig god ferie, når du når så langt!

Huskeliste til bilferie i Europa

Klargøring af bilen til kør selv ferien

Det er ikke nok kun at pakke bagagen og få fat i de lovpligtige papirer med mere. For hvad vil være mere irriterende end at holde langs motorvejen, fordi bilen mangler olie, eller ikke kan køre mere fordi den mangler kølevæske?
Det er ødelæggende for kør selv ferien sydpå. Heldigvis er der rigtig mange ting, du selv kan kontrollere, inden du kører afsted på bilferie i Tyskland, Frankrig eller Italien. Husk at varme er hårdt for bilen og ekstreme temperaturer - om det er kulde eller varme - påvirker bilens væsker.

 

Olie & oliefilter service

Skorstensgaard mekaniker tjekker olie på bil

Sørg for at bilen har rigeligt med kilometer til næste service, husk også at bilen kan falde for service på grund af tid/dato. Få evt. en ekstra liter olie med i bagagerummet, så du er forberedt hvis den kommer til at mangle olie.

  

Dæk

Slidt dækmønster på bilen

Kontroller at du har dæk på, som har godt med dækmønster endnu, at gummiet i dækket ikke er krakeleret eller revnet og at dæktrykket passer til en fuldt lastet bil. På den måde øger du sikkerheden i nødsituationer og mindsker risikoen for punkteringer. Husk også at kontrollere dæktrykket jævnligt på turen, samt at kontrollere reservehjulet eller nødlapningskittet før du tager afsted.

 

Lys & lygter

Kontrol af baglygter på bilen

Kontroller at alle pærer virker. Er der nogle, der ikke virker, skal de skiftes. Skal du tilkoble campingvogn eller trailer, så husk også at kontrollere alle lys på denne.

Justeringen af forlygter bør også kontrolleres.

 

Du kan vælge at gøre det selv, eller book tid hos dit lokale Skorstensgaard værksted og få det gjort. Så undgår du at blænde modkørende, når der er læs på bilen. Det tager ca. 5-10 minutter at klare det selv.

Sådan justerer du selv bilens lygter:

  1. Hvis din bil har en manuel højderegulering inde ved instrumentbrættet, skal den først stilles på 0.
  2. Parker bilen på et plant område med forlygterne 5 meter fra en port eller væg og vinkelret på væggen.
  3. Mål højden op til midten af forlygterne, og træk 5 cm. fra denne højde - husk tallet, eller skriv det ned.
  4. På porten eller vægen tegnes en tynd vandret streg i den højde du kom frem til under punkt 3.
  5. Med nærlyset tændt, skal den vandrette lys/mørke grænse ligge langs stregen (nærlyset falder 1 cm pr. meter).
  6. Asymmetrisk nærlys har tillige en ca. 15 garders opadgående vinkel i den højre halvdel af lysbilledet i hver side.

Er der ikke en lys/mørk grænse, så kan det være fordi pærerne ikke sidder ordentligt, eller at de er slidt og bør skiftes. Har bilen justerbare lygter, så juster dem en anelse ned, hvis der er meget læs på bilen og husk at stille dem tilbage, når du har pakket ud. Husk også at tjekke blink-, bag- og bremselys.

 

Sprinklervæske

Mekaniker fylder sprinklervæske på bilen

Fyld sprinklervæsken op, så du har klart udsyn på hele turen. På mange tankstationer langs motorvejene i Europa er der også mulighed for at vaske sine ruder.

 

Viskerblade

Skorstensgaard mekaniker skifter viskerblade på bil

Kontroller at viskerbladene er hele og rene, og at de ikke trækker striber over ruden. Hvis det er nødvendigt, så få dem udskiftet, så de bedre kan tage trafikfilm og insekter på turen.

 

Kontrol af aircondition

Aircondition i bilen

Går kør selv ferien sydpå, hvor det er varmt, kan det være en god idé, at få kontrolleret om bilens aircondition køler, som det skal. Et aircondition anlæg i bil kan sagtens køle nok til, at det føles som om, det virker herhjemme i Danmark, men når det udsættes for 30-35 graders varme sydpå, kommer det virkelig på arbejde, og så er det ikke sikkert, det er lige så effektivt.

 

Du kan selv tjekke din aircondition ved brug af et simpelt stegetermometer.

 

  1. Stik stegetermometeret ind i en af luftdyserne, tænd for bilen og for aircondition.
  2. Herefter skruer du op for fuld styrke på luften og kulden.
  3. Efter et par minutter kan du aflæse køleevnen på termometeret.
  4. Temperaturen skal nu gerne ligge omkring de 4-7 grader målt i Celsius.

Er temperaturen højere, lugter anlægget eller kan du høre en form for snøften fra systemet, bør du kontakte et værksted med henblik på et aircondition service. Så er du sikret en behagelig tur, også selvom det er varmt udenfor.

 

Få et tilbud på service af aircondition

 

Husk i øvrigt ikke at stille temperaturen i bilen til ikke at være for lav i forhold til udendørs, da dette kan gøre dig og dine passagerer syge, når i står ind og ud af bilen i skiftende temperaturer.

 

Værkstedskontrol

Med mindre du selv er en haj til at skrue i biler, altså mekaniker, så er der visse ting, det er nødvendigt at køre på værksted for at få tjekket. Bremser er en af disse ting.

Det lyder måske simpelt, at kontrollere om bilen kan bremse, for selvfølgelig kan den da det! Men bremser bilen skævt, hvilket du ikke selv kan mærke, så kan en campingvogn på krogen være en farlig cocktail. Det vil sige, hvor hårdt skal du trykke på bremsen for at bilen rent faktisk bremser. Samtidig er det tryghedsskabende, at køre afsted med nogle bremser du ved, har været adskilt, kontrolleret og smurt.

Du bør også kontrollere:

  • Kølerslanger
  • Luftfilter
  • Kileremme
  • Støddæmpere

De skal være hele, uden krakeleringer og funktionsdygtige. Er de ikke det, så book tid hos Skorstensgaard og få det bragt i orden, før din ferie begynder.

 

Har du brug for at få monteret træk inden ferien, så klarer vi selvfølgelig det. Få mere information omkring montering af anhængertræk.

Klargøring af campingvogn

Bil kører med campingvogn

Måling af kugletrykket mellem campingvogn & anhængertræk

Kugletrykket er forstået som det tryk påhængskøretøjet, campingvogn eller trailer, belaster bilens anhængertræk med. Vogntogets stabilitet afhænger i høj grad af kugletrykket.

 

Du kan kontrollere kugletrykket på følgende måde:

  1. Sørg for vognen holder på et vandret og stabilt underlag og sikr hjulene mod at trille
  2. Stil en badevægt under sammenkoblingen (Lad være med at bruge en badevægt i glas)
  3. Placer en stump af et kosteskaft eller lignende i kugleskålen og den anden ende af skaftet på badevægten
  4. Sænk nu campingvognen forsigtigt indtil hele vægten ligger på badevægten
  5. Vognen skal stå vandret, eller i samme vinkel, som den vil have, når den er tilkoblet til bilen
  6. Aflæs vægten

Det mest præcise resultat opnås dog med en dertil udformet kugletryksmåler. Denne fås i flere varianter i diverse campingudstyrs forretninger, til priser fra 79 kr. og opefter. Kugletrykket eller vægten bør ikke overstige 75 kg, da langt de fleste personbiler i Danmark ikke er godkendt til et højere tryk end dette. Der findes også biler, der kun må have 50 kg. i kugletrykket. Vær desuden opmærksom på, at et for lavt tryk på kuglen kan betyde ustabilitet og ændrede køreegenskaber i bilen. Prøvekør gerne vogntoget inden afgang, og mærk efter hvordan det opfører sig ved bremsning og svingning.

 

Rengøring af kuglen på anhængertrækket

Sørg for at kuglen på anhængertrækket er ren og affedtet. Du kan evt. lige rense den af med et stykke finkornet sandpapir. Dette gør, at en stabilisator eller slingrekobling bedre kan hjælpe med at undgå slingren, da den bedre får fat i kuglen.

 

 

Kontrol af campingvognens dæk

Rigtig mange ulykker med campingvogne kunne være undgået med et simpelt tjek af dækkene på vognen. Det tager ikke lang tid, og det kan få alvorlige konsekvenser for både bil og campingvogn, hvis et af dækkene eksploderer under kørsel. Du kontrollerer dækkene på samme måde som på en bil; se på dækket om gummiet er helt og uden revner, se om der er dækmønster nok og kontroller dæktrykket.

 

Pakning af campingvogn

Kør ikke med overlæs! Pak bagage lavest muligt i vognen og det tunge forrest. Jo mere du læsser i vognen, jo mere ustabil bliver den. Hav så meget oppakning som muligt i bilen. Vær sikker på, du ikke overskrider dækkenes bæreevne, og skift evt. til nogle dæk med større bæreevne. Under alle omstændigheder må campingvognens totalvægt ikke overskrides.

Husk: Bilens bremseevne belastes mere med en campingvogn på slæb, og hold derfor ekstra god afstand til forankørende.

 

Lovpligtige dokumenter til din bilferie

 

Pas

Det er en misforstået opfattelse, at man ikke skal bruge pas, når man er på kør selv ferie i Europa. Faktisk skal du medbringe dit pas, da du skal kunne bevise dit statsborgerskab. Det er derfor ikke nok blot med et kørekort eller andet identifikationsbevis. Der er ikke paskontrol ved grænserne i de lande, der er med i Schengen-samarbejdet, men du kan stadig blive bedt om at fremvise et gyldigt pas. Kontroller derfor også gyldigheden på dit pas inden afrejse. Du kan læse mere om fornyelse og bestilling af nyt pas på borger.dk.

Ved grænserne til f.eks. England, Irland, Cypern, Bulgarien, Rumænien og Kroatien er der stadig grænsekontrol. Går bilferien til Norge, Sverige, Finland eller Island, er det ikke nødvendigt med pas på grund af den nordiske pasunion. Læs mere om pasreglerne på EU.dk

 

Kørekort

Det siger måske sig selv, at du skal medbringe dit kørekort, men ikke desto mindre er der mange, der glemmer det og tror, at passet kan bruges, når man bliver stoppet i Europa. Det eneste der beviser, at du har ret til at føre bilen, er dit internationale kørekort (alle danske kørekort er klassificeret som internationale kørekort). Vær også opmærksom på at der kan være skrappere regler for dig, hvis du har haft kørekort i mindre end 2 år.

Eksempelvis er den normale promillegrænse 0,5 i Tyskland, men har du haft kørekort i mindre end 2 år, eller er du under 21 år gammel, så er grænsen på 0,0!

 

Det blå sygesikringsbevis

Når du skal på ferie, er det ikke længere nok at medbringe det klassiske gule sygesikringsbevis. Du skal også medbringe det blå sygesikringsbevis. Har du ikke det blå sygesikringsbevis endnu, kan du bestille det på borger.dk, og du kan læse mere om, hvor og hvordan du er dækket på Huskdetblaa.dk

Det blå sygesikringsbevis er GRATIS og gyldigt i op til fem år. Det sikrer dig ret til behandling på samme vilkår som borgere i det pågældende land, hvis du kommer til skade eller bliver syg.

 

Registreringsattest til bil

Hvis bilens registreringsattest er fra før 5. dec. 2005, skal du medbringe hele attesten, ellers kan du nøjes med at medbringe del 1. Har du mistet bilens registreringsattest kan du bestille en ny på SKATs hjemmeside.

 

Grønt og rødt kort

Det grønne kort er ikke længere nødvendigt at medbringe, når du kører inden for EU's grænser. Her er din nummerplade bevis for, at du har en gyldig ansvarsforsikring på bilen. Men kører du f.eks. til Tyrkiet, skal du have det grønne kort med.

 

Du skal medbringe det grønne kort i disse lande:

Albanien Aserbajdsjan Bosnien-Hercegovinia Hviderusland
Iran Israel Makedonien Marokko
Moldavien Montenegro Rusland Tunesien
Tyrkiet Ukraine    

Skal du bruge det grønne kort, så skal du kontakte dit forsikringsselskab. Og skulle du ende i et trafikuheld, så husk altid at få en kopi af det grønne kort fra modparten. Det røde kort bliver også kaldt SOS kortet. Det er bevis på, at du har en gyldig kaskoforsikring på bilen. I kortet kan du se, hvordan du skal gøre, hvis du får brug for vejhjælp i udlandet. Du kan bestille det røde kort via dit forsikringsselskab eller downloade det som App til mobiltelefonen eller dit Apple produkt

 

Rejsedokumenter

Det kan være en rigtig god idé at medbringe kopier af opholdsbekræftelser fra hotellet, campingpladsen eller en helt tredje feriedestination, bevis for eventuelle betalinger, samt telefonnumre til overnatningssteder, hvis nu du ikke kan overholde indtjekningstidspunktet, f.eks. på grund af kø eller uheld.

 

DK-Skilt

Har du ikke en såkaldt EU-nummerplade på bilen, hvorpå der allerede er påtrykt “DK”, så skal du have et DK-skilt bagpå din bil. DK-markeringen er lovpligtig og kører du med campingvogn, skal den ligeledes have et DK-skilt på.

 

Har du dyr med?

Husk at få dyrets pas med. Det viser, hvilke vaccinationer dit husdyr har fået, og om det er dækket i forhold til internationale krav. Du kan finde mere info om pas til selskabsdyr - som de kalder det - på Miljøstyrelsens hjemmeside.

 

Planlæg bilferien grundigt hjemmefra

 

Planlægning af ruten

Planlæg hvilken rute du vil køre til feriens destination. Se evt. på denne side hos FDM, hvilke veje der har størst sandsynlighed for kø, hvor der er vejarbejde osv. Find evt. alternative ruter, hvis der skulle opstå udfordringer på den planlagte rute. Planlæg ruten med en fornuftig hastighed og undgå at overvurdere dine egne evner i forhold til, hvor lange stræk du kan køre ad gangen.

 

Planlæg pauser på køreturen

Planlæg hyppige pauser og hold en længere pause for hver 2. time. Har du børn med i bilen, så vil det tage toppen af deres rastløshed, at kunne komme ud og bevæge sig i 20 minutters tid en gang imellem. Er I flere i bilen, som kan køre, så skift evt. fører med jævne mellemrum, da træthed bag rattet øger risikoen for uheld.

 

Sikkertrafik.dk konstaterer at 8 timers uafbrudt kørsel fordobler risikoen for uheld.

 

Find vej via GPS eller vejkort

Det er en super god idé at indtaste din rute, samt alternative ruter i en GPS eller markere dem på et vejkort. Vælger du GPS, kan du samtidig indtaste adresser på planlagte overnatningssteder og evt. seværdigheder I planlægger at besøge. Husk at sørge for, at din GPS er opdateret, så I ikke udsættes for nye veje, vejarbejder m.m., som ikke er med på kortet.

 

Miljøzoner i Europa

Flere lande i Europa har byer, som indeholder miljøzoner. Vær samtidig opmærksom på, at nogle lande har miljøzoner, som kun aktiveres, hvis luftforureningen bliver for høj. Det kan ligeledes være påkrævet, at du forhåndsregistrerer bilen, for at få tilladelse til at køre i bestemte byer. Det er primært bilens forureningsgrad, der afgør, hvilket miljømærkat bilen får.

Du kan købe miljømærkat til Tyskland hos FDM, men i lande som f.eks. Frankrig og Belgien skal du købe mærkatet på lokale sider. Det kan koste dig 80 Euro, hvis ikke du har et miljømærkat i de tyske byer, hvor dette er påkrævet.

Du skal være opmærksom på krav om miljømærkater i følgende lande:

  

Tyskland Bemærk!!Dieselforbud i visse dele af Hamborg
Italien Bemærk!!Forbud mod kørsel i historiske bykerner.“Zona Traffico Limitato - ZTL” markerer zonegrænsen.
Frankrig

Bemærk!!Mærkatet bestilles på en fransk hjemmeside

og her er der op til 30 dages ventetid.

Belgien

Bemærk!!Primært i Bruxelles og Antwerpen. Ingen miljømærkst,

men forhåndsregistrering via hjemmeside.Pr. 1. oktober 2018 SKAL du registrere din bil inden du kører ind i Bruxelles ellers får du en bøde på 150 Euro, svarende til ca. 1.125 kr. Nr. pladen aflæses automatisk, når du kører ind i byen.

England

Bemærk!!Miljøzoner i London.Biler som ikke lever op til EUnorm IV skal betale

for kørsel i Zonerne.Kaldes T-charge og købes kontant i kiosker og

benzinstationer.

Norge

Bemærk!!Kun lejlighedsvis miljøzoner. Primært i Oslo.

Kørselsforbud meldes ud 24 timer i forvejen og

kan følges på Oslo kommunes hjemmeside

Spanien

Bemærk!!Indtil videre kun i Barcelona. Kun lejlighedsvis ved

for høj luftforurening.Yderligere information via Barcelona hjemmeside

 

Betalingsveje i Europa

Der er flere lande i Europa, hvor du skal betale vejafgift for at benytte vejen. Dette kan enten være i form af et mærkat til at sætte i forruden, eller du skal køre gennem opsatte betalingsanlæg på vejen, ligesom vi kender det, når vi i Danmark f.eks. skal over Storebælt eller Øresund.

Følgende lande har betalingsveje:

England

Omkring London, skal betales på forhånd.

Der kan findes yderligere information her:Betalingsring og betalingsmuligheder

(engelsk hjemmeside)Gebyr for broer og tunneller(engelsk hjemmeside)

Frankrig

Primært motorveje. Der betales for den

strækning, der køres.

Der betales med kontanter eller kort.

Primært via betalingsanlæg.Mere info på Autoroutes hjemmeside

Holland

Kun for enkelte tunneller og broer.

Via betalingsanlæg.

Italien

Ved kørsel på motorvej og kun for den

strækning, du kører.

Der kan betales med kontanter og kort.

Betalingsanlæg ved til- og frakørsel.

Norge

Betales flere steder i Norge, samt ved broer

og tunneller.

Betales med AutoPass, som registrerer kørsel

automatisk og fremsender faktura.Mere info på NorvegFinans

Polen

Ved kørsel på motorveje,

betales på stedet med Zloty, Euro

eller betalingskort.

Schweiz

Vejafgift i form af mærkat.

Mærkatet er gyldigt i 14 mdr. 1 mærkat pr. bil,

pr. campingvogn, pr. trailer, pr. motorcykel.

Mærkat kan købes via FDM

Sverige

Kun på 2 veje ved Motala og Sundswall.Ingen kontant betaling, opkræves automatisk.

Betalingsring ved Stockholm og Gøteborg.

Spanien

Vejafgift på motorveje.

Der kan købes en automatisk betalingsenhed,

Telepeaje eller Via T, på nogle tankstationer.

Østrig

Ved kørsel på motortrafikveje og motorveje.

Motorvejsmærkat købes hos FDM inden ferien.

Husk i øvrigt at gemme kvitteringerne for betalt afgift, så du har dokumentation for betalt afgift, hvis der efter ferien skulle lande en bøde eller indkrævning i din postkasse.

 

Pak bilen korrekt

Hvis du pakker bil og campingvogn korrekt, øger du sikkerheden i tilfælde af hårde opbremsninger eller ved uheld. Forkert pakket bagage kan gøre det svært at styre bilen ved en nødopbremsning, og i værste fald kan det ryge frem i bilen og forvolde stor skade på passagerer.

Vi giver dig her gode råd til at pakke bilen korrekt, før du kører på bilferie:

  1. De tungeste ting skal ligge nederst og så langt fremme mod bagsædet som muligt.
  2. Hav ikke ting liggende løst i kabinen eller oven på bagagen (en ½ liter Cola bliver 30 gange så tung, hvis den ryger gennem bilen under en kollision).
  3. Har du en stationcar uden afdækning til bagagerummet, kan du med fordel montere et gitter, der forhindrer, at bagagen kan ramme bagsædepassagererne i baghovedet.
  4. Pak bilen så du har fri adgang til de ting, du kan få brug for i pauserne, f.eks. drikkevarer og mad.
  5. Tagboks egner sig bedst til lettere ting. Bemærk også at en tagboks forringer brændstoføkonomien væsentligt.

Når bilen er lastet tungt med bagage og bagsædet fuldt besat med passagerer, så er det vigtigt, at dæktrykket er tilpasset denne belastning. Samtidig er det en god idé at sænke farten en anelse i forhold til hvad du normalt ville gøre, da bremselængden ofte bliver forringet, når belastningen på bilen øges. Hold også mere afstand til forankørende.

 

Bakspejl & sidespejle

Brug dine spejle ekstra godt på bilferien rundt i Europa. Der bliver ofte kørt noget stærkere og anderledes, end danskerne er vant til, i f.eks. Tyskland. Det er derfor vigtigt, at du pakker bilen, så du har et godt udsyn via både side- og bakspejl.

 

Sikkerhedsudstyr

Reglerne for det sikkerhedsudstyr der skal være i din bil afhænger af, hvilke lande du kører på ferie i. Vi har lavet nedenstående tabel, så du nemt og hurtigt kan se, hvilke regler der er i de forskellige europæiske lande.

 

Sikkerhedsveste, advarselstrekanter m.m.

Få et hurtigt overblik over, hvad du skal have med i bilen på kør selv ferien i Europa.

 

Danmark Advarselstrekant lovpligtig. Brandslukker, forbindingskasse og sikkerhedsveste anbefales
Frankrig Advarselstrekant og sikkerhedsveste til alle i bilen lovpligtig. Alkotester anbefales
Holland Advarselstrekant anbefales
Irland Advarselstrekant anbefales
Italien Advarselstrekant og sikkerhedsveste til alle i bilen lovpligtig
Kroatien Advarselstrekant, forbindingskasse og sikkerhedsveste til alle + ekstra pærer er lovpligtig. Husk også en ekstra advarselstrekant til din campingvogn
Luxembourg Advarselstrekant og sikkerhedsveste til alle i bilen lovpligtig
Norge Advarselstrekant lovpligtig. Brandslukker, forbindingskasse og sikkerhedsveste anbefales
Polen Advarselstrekant, brandslukker og sikkerhedsveste lovpligtig. Forbindingskasse anbefales
Portugal Advarselstrekant lovpligtig. Sikkerhedsveste anbefales (Har du lejet en bil, som er indregistreret i Portugal er sikkerhedsveste lovpligtige)
England Advarselstrekant og forbindingskasse anbefales
Schweiz Advarselstrekant lovpligtig og SKAL være inden for rækkevidde
Spanien Advarselstrekant, sikkerhedsveste reservehjul og udstyr til hjulskifte (hjulnøgle/donkraft) er alt sammen lovpligtig. 
Sverige Advarselstrekant lovpligtig. Brandslukker, forbindingskasse og sikkerhedsveste anbefales
Tjekkiet Advarselstrekant, forbindingskasse og sikkerhedsveste er lovpligtig
Tyskland Advarselstrekant lovpligtig. Forbindingskasse anbefales
Østrig Advarselstrekant, forbindingskasse og sikkerhedsveste er lovpligtig

 

Gode råd - værd at vide

Til sidst giver vi dig gode råd, der er værd at huske, når du kører på kør selv ferie i Europa. Du kan finde gode råd om parkering samt bødestørrelse for ulovlig parkering i "Hvordan undgår du parkeringsbøder på kør selv ferien"

Eller læs gode råd til turen i "11 gode råd til kør selv ferien med børn på bagsædet"

 

Flet rigtigt på motorvejen

I Danmark er det i praksis altid føreren af det bagerste køretøj, der skal give plads ved indfletning på motorvejen, men i udlandet kan der gælde helt andre regler. I Tyskland er der langt de fleste steder ubetinget vigepligt for den bilist, der vil køre ind på motorvejen.

Orienter dig derfor godt på skiltene, før du kører ud på motorvejen.

 

Hold afstand, hold afstand, hold afstand

Uanset hvor kør selv ferien tager dig hen, kører du højst sandsynligt i en tungt læsset bil og bremselængden er derfor større. For både din egen og dine medtrafikanters skyld, så hold god afstand til forankørende. Det mindsker risikoen for sammenstød ved pludselige opbremsninger.

 

Lad de stressede bilister slippe forbi

Lad stress blive derhjemme og lad være med at stå fast på din ret i trafikken. Det er ganske enkelt farligt. Lad de bilister, der ligger og presser bagfra overhale dig, så snart det er muligt, og lad være med at bruge din energi på dem.

Nyd at du er på vej på ferie!

 

Underholdning til børnene

Børn i bilen på kør selv ferien

Børn kan hurtigt blive rastløse og turen sydpå, med spænding og alt hvad dertil hører, kommer til at virke meget lang. Sørg derfor for noget underholdning til turen og pak f.eks. nogle små pakker med lækre snacks og små stykker legetøj, som du kan give ungerne på bagsædet, når irritationen opstår.

Ideer til lege i kan lave på turen kunne være:

  • 20 spørgsmål til professoren
  • Tæl biler
  • Hvad må man have med over grænsen?
  • Digt historier i fællesskab
  • Gæt en dyrelyd
  • Gæt et ordsprog
  • osv.

Motorstop på en trafikeret vej

Får du motorstop på motorvejen eller en anden trafikeret vej, så få familien ud af bilen, ud på den anden side af autoværnet eller godt ud i vejkanten og få så alle mand iført sikkerhedsvestene. Tilkald herefter vejhjælp.

 

Katastrofeblink ved kø og hård opbremsning

Dit katastrofeblink kan være forskellen på en sikker nedbremsning og en påkørsel bagfra. Start katastrofeblinket, hvis du er den bagerste i en stillestående kø, eller hvis det er nødvendigt med en hård opbremsning. Sluk først katastrofeblinket, når bilen bag dig har tændt for sit.

 

Vejhjælp

Advarselstrekant på vej

Sørg for at have et vejhjælpsabonnement, der også dækker dig i udlandet. Det er dyrt, hvis du får brug for hjælp og ikke har et abonnement. Har du kaskoforsikring på bilen, så få det røde kort med eller download appen “rødt kort” til din mobiltelefon.

Find Rødt Kort app'en til Android her Find Rødt kort app'en i Apple App Store her Så er det nemt at finde information om, hvordan du skal forholde dig.

Skorstensgaard ønsker dig god tur og god ferie.