Vi har åbent på alle værksteder

Få et tilbud her

Vi reparerer alle bilmærker. Se hvor meget du kan spare!

Selv om bilsalget gik tilbage med 1149 eksemplarer, er Volkswagen fortsat det bedst sælgende bilmærke i Danmark med en markedsandel på 13,49 procent. Amerikanske Tesla har haft en imponerende fremgang.

Tilbage i 2010 blev der solgt 13.772 Volkswagen-modeller i Danmark, hvilket akkurat var nok til at sikre tyskerne en femteplads. Dengang lå Ford nummer et med 18.953 solgte bilmodeller, mens henholdsvis Peugeot, Toyota og Citroën indtog pladserne som nummer to, tre og fire.
Det femkløver af bilmærker har i store træk udgjort Top 5 hvert eneste år siden - men blot med den forskel, at Volkswagen siden 2011 har været en sikker nummer et.

 

Tilbagegang på 1149 eksemplarer

Salgstallene for 2019 er netop gjort op af De Danske Bilimportører (DBI), og heraf fremgår det, at Volkswagen fortsætter sin imponerende stime af førstepladser. Hele seks VW-modeller var med i Top 20-listen for 2019.

I løbet af det forgangne år lykkedes det således at rulle hele 35.748 tyske bilmodeller ud fra de danske Volkswagen-forretninger, og selv om det er en tilbagegang på 1149 styk i forhold til 2018, så er tallene fortsat imponerende. Faktisk sælges der godt tre Volkswagen-modeller, hver gang der sælges to modeller fra listens næstbedste bilmærke - franske Peugeot.

 

Det næstbedste salg i nyere tid

Salgstallet på 35.748 styk er da også det næstbedste bilsalg for noget mærke i nyere tid - og det er udelukkende overgået at Volkswagen selv, der i 2018 solgte 36.897 eksemplarer. I øvrigt må alle tre mærker på podiet notere en nedgang i salget i forhold til 2018. Peugeot på andenpladsen har et minus på 1357 styk, mens Ford på tredjepladsen er 354 enheder efter. De to mærker ender på henholdsvis 22.402 og 20.557 solgte biler.

 

Flot fremgang til Citroën

Til gengæld kan Toyota på fjerdepladsen varme sig over, at man er gået frem med 1167 styk. Hos Citroën, der i 2017 og 2018 lå henholdsvis nummer otte og syv, er man sprunget ind på femtepladsen med en fremgang på 2143 biler.
Ellers er det bemærkelsesværdigt at Skoda holder ved sin plads som nummer otte, på trods af et mersalg på 2114 eksemplarer. Og så er Tesla rykket helt vildt - fra et 2018-salg på bare 95 styk til hele 2734 modeller i 2019. Langt hovedparten af de solgte elbiler er Model 3, der sidst på året blev kåret som Årets Bil i Danmark 2020.

 

Der er rift om de dyre bilmærker

De såkaldte premium-mærker - Audi, BMW, Mercedes-Benz og Volvo - fortsætter de fine takter, som mærkerne har vist de senere år. Firkløveret solgte således samlet 43.758 biler i 2019, hvilket er en fremgang på 5455 styk i forhold til 2018.

Audi tegner sig med et mersalg på 2456 for næsten halvdelen, mens BMW, Mercedes-Benz og Volvo går frem med henholdsvis 1303, 944 og 752 styk.

(Kilde: DBI-IT)