Skorstensgaard er dit autoværksted til service & bilreparation

 

Kniber det med trækkraft, når hesten skal fragtes til stævne eller båden skal op fra vandet - så kan chiptuning klart være en løsning. I denne artikel får du et indblik i hvad chiptuning er, hvorfor det kan være en god ide, og - mindst lige så vigtigt - hvorfor det kan være en mindre god ide.

Er der forskel på chiptuning, alt efter om vi taler en benzin eller dieselbil og er det overhovedet lovligt? Og hvad er chiptuning overhovedet? 

Når en bil chiptunes, ændres der ved bilens system, så motoren styres anderledes.

Bilens software er programmeret til at styre motoren, så den opnår et bestemt moment, antal hestekræfter og brændstoføkonomi, og så den overholder lovkravende om forurening.

Det er muligt at ændre i denne software, så bilen opnår en bedre ydeevne.

Chiptuning: Er det godt eller dårligt?

Der er både fordele og ulemper ved chiptuning.

En hurtigere bil med flere hestekræfter, eller en bedre trækkraft, når campingvognen skal med en tur sydpå, kan for mange lyde som et virkeligt godt argument.

Ulemperne ved chiptuning kan dog anses for at være tungere vejende.

Fordele ved chiptuning:

  • Bilen får flere hestekræfter
  • Motorens effekt øges
  • Gøres det rigtigt, kan bilens brændstofforbrug forbedres.

Ulemper ved chiptuning:

  • Er der garanti på bilen, bortfalder den efter tuning.
  • Udledningen af skadelige stoffer fra bilen øges.
  • Du risikerer at ødelægge bilens motor.
  • Du risikerer, at bilen bliver mindre sikker, fordi den ikke er bygget til den ekstra ydeevne. For eksempel har bremserne, dækkene eller fortøj/bagtøj måske ikke de rette dimensioner eller ballast til at kunne klare mere fart og flere hestekræfter.
  • Der er en stor risiko for, at din bil efterfølgende er ulovlig.
  • Du risikerer at skulle betale en højere afgift for bilen.

Er der forskel på tuning af benzin og dieselbiler?

Stort set alle biler kan chiptunes, hvis de er elektronisk styrede og har et uudnyttet potentiale i motoren.

I de japanske biler, som eksempelvis Toyota og Nissan, har producenten været god til at sikre softwaren, som kan være svær at manipulere med.

Der er forskel på, om det er chiptuning af en benzin eller dieselbil:

1) Ved tuning af en benzindrevet motor med turbo vil det mest markante resultat typisk være en bedre trækkraft.

2) Ved tuning af en dieseldrevet motor vil det mest mærkbare resultat ofte være en forbedret brændstoføkonomi.

Chiptuning benzin:

Er din bil benzindrevet er den mest afgørende faktor for, om den kan chiptunes, at bilen har en turbo-motor. En lille 1,6 motor uden turbo kan der sjældent klemmes mere liv ud af.

Har du derimod en bil, som er den mindste i en serie af biler, der har ens motorer, men forskellige hestekræfter, kan der hentes gode resultater med en tuning.

Chiptuning diesel:

Er din bil dieseldrevet har den med stor sandsynlighed en turbolader. Det har de fleste nyere dieselbiler. Når bilen har en turbolader, er der flere parametre at skrue på, og derfor vil chiptuning af dieselbiler oftest have de bedste og mest mærkbare resultater.

En dieseldrevet bil kan over tid miste hestekræfter. Disse tabte hestekræfter kan en chiptuning i nogle tilfælde hente ind igen, samtidig med, at bilen får en bedre brændstoføkonomi.

Det lyder jo alt sammen godt: bedre trækkraft, flere hestekræfter, bedre brændstoføkonomi… men....

Er chiptuning lovligt i Danmark?

Der findes adskillige virksomheder der lover den bedste eller billigste chiptuning Danmark kan tilbyde, men er det lovlig chiptuning og er det det rigtige valg?

Som udgangspunkt er chiptuning lovligt, hvis du kan dokumentere, at din bil opfylder de til enhver tid gældende miljøkrav.

Disse krav bliver løbende strammet, og da EU for alvor gennemførte stramninger af kravene den 1. september 2018, blev mange helt nye – vel at mærke ikke-chiptunede - biler ulovlige, fordi de faldt for kravene.

Så hvis du gerne vil have din bil chiptunet, uden at du skal frygte ordensmagten, er her...

En tjekliste til dig:

  • Du skal sørge for, at et registreret synsværksted registrerer tuningen som en konstruktiv ændring på bilen.
  • Du skal have fuld dokumentation på, at din bil efter ændringen fortsat lever op til de typegodkendte krav til støj, forbrug og forurening, og dokumentationen skal kunne fremvises ved et syn.
  • Hvis tuningen forbedrer motoreffekten med mere end 20% skal du fra bilproducenten have dokumentation på, at bilen fortsat er sikkerhedsmæssigt egnet.

Disse regler gælder, hvis din bil skal ud og køre på de offentlige veje.

Der gælder ikke de samme skrappe krav, hvis din bil alene skal bruges til race på en lukket bane. Hvis det er tilfældet, kan du underskrive en ”tro og love”-erklæring om, at din bil ikke anvendes på almindelig vej. 

Det er dit ansvar!

Det er ikke svært at finde et værksted, der kan chiptune din bil. Det kan derimod være svært at finde et værksted, der kan gøre det, så din bil stadig er lovlig.

Det er derfor vigtigt, at du - hvis du vælger at få din bil chiptunet – selv stiller krav til værkstedet om, at det efterfølgende kan dokumenteres, at bilen fortsat lever op til de krav der stilles til modellen og typen.

Det er ulovligt at udføre chiptuning på en bil, hvis den efterfølgende larmer eller forurener mere end den må, men selvom det er værkstedet, der har udført tuningen, er det køretøjets ejer, der hæfter for overtrædelsen af Færdselslovens § 67, at bilen er i lovlig stand.

Find mere information om chiptuning

Hvad hvis den brugte bil du købte, viser sig at være chiptunet?

Det er til enhver tid ejerens ansvar, at bilen er lovlig at køre i. Det er det også her.

Det betyder, at hvis din bil findes ulovlig på grund af chiptuning, skal du kunne bevise, at det er den tidligere ejer, der har chiptunet bilen. Ellers står du selv til ansvar.

Du finder alt hvad du bør vide om lovlig og ulovlig chiptuning på Færdselsstyrelsens hjemmeside.