23. december 2022

Værkstedsbillede med tekst på

Så nærmer vi os endnu en nytårsaften, og et helt nyt år venter forrude. 2022 har budt på lidt af hvert for os i Skorstensgaard, ligesom den uden tvivl også har gjort det for alle andre virksomheder her under energikrisen.

Vi sidder med opløftende og håbefulde følelser for det nye år, for 2022 har budt på masser af udvikling her i koncernen, og rigtig meget af det er med dig og din værkstedsoplevelse for øje. Det kan du læse mere om herunder, hvor vi opsummerer året, der gik.

Vi ønsker jer alle god jul og godt nytår her fra Skorstensgaard!

Mere og bedre kvalitet

Allerede i 2021 lancerede vi vores nye koncept Syn for sagen, hvor vi som nogle af de første i autobranchen giver vores kunder foto- og videodokumentation. Og her i 2022 har tiltaget rigtig fået fart under vingerne på alle værkstederne. Vi har indført Syn for sagen fordi det altid har været vigtigt for os at skabe transparens for vores kunder – det er faktisk en målsætning hos os. Af samme årsag indførte vi flere kvalitetskontroller i 2021 for at sætte fokus på mere og bedre kvalitet – det betyder at vi nu har en kvalitet på niveau med mærkeværkstederne.

Syn for sagen-konceptet er endnu en milepæl på vejen til at skabe mere gennemsigtighed omkring vores værkstedsdrift. Det er blandt andet også derfor, vi har vinduer ind til værkstedet fra venterummet i mange af vores værksteder. Og det er derfor, vi aldrig går i gang med en reparation, førend kunden har accepteret det.

Rettens godkendelse af vores priskoncepter og kvalitet

I 2021 anklagede vores konkurrenter; De Danske Bilimportører, herunder mærkeværkstederne, blandt andet vores priskoncepter. Det ledte til en retssag i Vestre Landsret, hvor retten godkendte at Skorstensgaards priskoncepter 40% PrisPres og 20% PrisPres samt vores slogan Tyske Værkstedspriser følger markedsføringsloven. De danske bilimportører måtte betale en erstatning på 250.000 til Skorstensgaard.

I dommen fra juni 2022 blev det desuden stadfæstet, at vi må gøre brug af bilmærkenavne på Google, at Skorstensgaards kunder bevarer fabriksgarantien ved service, samt at vores kvalitet er lige så høj som på mærkeværkstederne.

Denne retssag har ikke blot været en sejr for Skorstensgaard-koncernen, men for alle frie, danske autoværksteder og den frie konkurrence i den danske autobranche.

Mere interaktion med bilejerne på SoMe

I 2022 var også året, hvor vi blev meget mere synlige på de sociale medier. Vi ved nemlig, at tillid er en af bilejernes største bevæggrunde, når de skal vælge et autoværksted. Det er vores mål at opbygge et online community, hvor vi kommer bilejerne nærmere og giver et indblik i, hvad der rør sig bag facaden på vores værksteder, samt hvem det er, de overlader deres måske dyrebareste eje til.

Vi får en hel del positiv respons på alt det, vores dygtige kollegaer i Marketing-teamet har bragt i spil i løbet af året. Og det vil der komme meget mere af i 2023 og frem – så glæd jer derude!

Vi øger vores fokus på en mere miljøvenlig værkstedsdrift

Hos Skorstensgaard har vi i de seneste år taget vigtige skridt i en grønnere retning. Selvom vi befinder os i en branche, der nok regnes for alt andet end grønt, er der nemlig en del, vi kan gøre for, at vores værkstedsdrift bliver en anelse mere miljøvenlig. Og i 2022 har vi sat endnu flere initiativer i værk for at bidrage til den grønne omstilling.

Vi har blandt andet sat os selv det mål at reducere spildet af tilskadekomne men gode reservedele, der sagtens kan repareres og genanvendes. Derfor reparerer vi alt, hvad der repareres kan, i stedet for blot at udskifte med nyt. På denne måde har vi for eksempel repareret lige knap 35% af alle indleverede, beskadigede plastkofanger her inden nytår – og det er vores mål at øge dette tal markant i 2023.

Vi har også fået 100% grøn vindenergi på alle vores 23 værksteder inklusive hovedkontoret i Kolding, hvilket betyder at den energi, vi bruger, er fuldstændig bæredygtig, når der er vind i vindmøllerne.

Og der er mere i støbeskeen for 2023 og frem. Du kan læse mere om de miljøvenlige tiltag, vi allerede har indført på vores værksteder lige her.

Større lokalt engagement via sponsorater

I 2022 har vi etableret de to sponsorater Elitespire Sponsor og Vi støtter den gode energi – lokalt. Det har vi, fordi vi som koncern ønsker mere lokal tilstedeværelse i de byer, vores værksteder befinder sig i, for det er lokalområder, vores medarbejdere og kunder er en del af.

Med Elitespire Sponsor støtter vi familier med børn, der har ambitioner om at udvikle deres talenter og blive elite inden for en disciplin. Som iværksættervirksomhed er ambition også en helt essentiel del af vores DNA. Derfor står det os nært at støtte ambitiøse ildsjæle med at nå deres drømme og mål. Vi har blandt andet lige støttet to unge søstre fra Vejle, der træner karate sammen og begge drømmer om at blive verdensmestre inden for sporten. De er nogle sande ildsjæle, som vi er superstolte af at støtte i lige netop det, de brænder for.

Med Vi støtter den gode energi – lokalt udvælger vi hver måned en forening i de lokalområder, vores værksteder er en del af. Vi støtter foreningen med et beløb, som blandt andet kan bruges på køb af udstyr.

Nomineret til to AutoAwards-priser

I september modtog vi den glædelige nyhed at blive nomineret til årets AutoAwards. I år blev vi endda nomineret til hele to priser – nemlig Årets Værkstedskæde-prisen og Årets Bæredygtighedspris.

Vi vandt desværre ikke priserne, men det var især et kæmpe skulderklap at blive nomineret til prisen om titlen som autoværkstedskæde med fire andre, succesfulde værkstedskæder. Det var også supermotiverende for os at blive anerkendt til bæredygtighedsprisen, som blev uddelt for første gang her i 2022. Det viser os, at vi har gjort noget helt rigtigt i forbindelse med implementeringen af en mere miljøvenlig værkstedsdrift. Det giver os blod på tanden til at gøre endnu flere grønne tiltag.

Ekstraordinær høj NPS-score

Vi har oplevet en markant stigning i kundetilfredsheden i 2022 – det viser vores seneste NPS-score. NPS (Net Promoter Score) er en parameter for markedsundersøgelser, der sammenligner konkurrerende virksomheder og blandt andet måler kundeloyaliteten. Vi har senest fået en NPS-score på 66 i gennemsnit, hvilket er langt over mærkeværkstedernes gennemsnit, som ligger på 39. Det betyder, at Skorstensgaard er det autoværksted i Danmark, som bilejerne går mest tilfredse fra. Det skal nævnes, at NPS-scoren er baseret på 23 forskellige bilmærker, hvor der måles på de fire kategorier: bilmærke og køreegenskaber, loyalitet over for bilmærket, købsoplevelse samt service af bil på værksted. Derfor tages der forbehold for en 100% sammenligning.

Den høje kundetilfredshed viser også, at kendskabet til Skorstensgaard er stort. Vi ligger som nummer 2 på listen over autoværksteder, der popper op i bilejernes sind, når de bliver spurgt om de autoværksteder, de kender. I de kundeundersøgelser, vi selv foretager flere gange om året, fortæller kunderne, at de kan huske os, fordi vi yder en ekstraordinær god service samt ikke mindst, fordi de synes, vores ydelser er billigere end andre værksteders. Skorstensgaard er altså blandt top-of-mind – det er vi umådeligt stolte af.

Tak fordi du læste med! Vi ønsker endnu engang jer alle en glædelig jul og et godt nytår her fra Skorstensgaard-koncernen, og håber, I også vil være med os i 2023 – og mange år frem. Vi vil i hvert fald gøre vores for fortsat at gøre vores kunder de mest tilfredse i branchen!