9. juni 2023
Denne artikel er første del i vores føljeton Bilmærkernes Værkstedsbehov, hvor Skorstensgaard vil undersøge Danmarks mest populære bilmodeller fra et service- og reparationsperspektiv. Det vil sige, at vi vil fortælle dig om de værkstedsbehov, disse biler har, hvis du skulle overveje at erhverve dig en, eller du allerede ejer en af disse bilmodeller og gerne vil blive klogere på dens behov. I denne artikel har vi Volkswagen Passat i fokus.
Danskernes favoritbilmærke har ikke ændret sig de sidste mange år: det er Volkswagen. Der findes nemlig lige knap 340.000 af de tyske biler på de danske veje i følge en rapport fra 2022, som er udarbejdet af AutoBranchen Danmark. Årsagen kan højst sandsynligvis findes i, at det er yderst pålidelige biler, den tyske bilproducent fremstiller.
Hvordan dét kan være, kan du læse om i denne artikel, hvor vi sætter Volkswagen Passat service behov under luppen. Vi har nemlig besluttet os for at lave en artikelserie om, hvordan værkstedsbehovet ser ud for de mest populære bilmodeller i Danmark. Vi har rådført os med vores mekanikere for at finde svar på dette, for vi har mange mekanikere hos Skorstensgaard, som har opnået stor ekspertise inden for de forskellige bilmærker – nogle af dem har sågar erfaring fra selveste mærkeværkstederne. Læs med herunder for at blive klogere på en af Danmarks mest foretrukne biler.
Værkstedschef i Skorstensgaard er en yderst tilfreds ejermand
Med næsten 30 millioner solgte biler på verdensplan, er Volkswagen Passat en af de mest populære sedanbiler og stationcars til børnefamilier – ikke blot i Danmark men i hele verden. Selvom bilproducenten for nylig har meldt ud, at de stopper produktionen efter 8 generationer af gode biler, er det stadig en pålidelig bil, man kan købe med ro i hjertet. Men ligesom de fleste bilmodeller, kan Passaten også have problemer, som det er værd at være opmærksom på, hvad enten man allerede ejer en Passat, eller man går og overvejer det.
Vi har spurgt Michael Kjær, som er afdelingschef i Skorstensgaard Kolding, om de mest gængse fejl, han støder på, når Volkswagen Passat-biler serviceres på vores værksteder. Michael har 30 års erfaring i mekanikerfaget og har, før han kom til Skorstensgaard for 10 år siden, arbejdet på et autoriseret Volkswagen værksted. Og så er han som VW mekaniker den glade ejer af en brugt Passat fra 2007, som han nu har ejet i godt 8 år. Derfor var han det oplagte valg, da vi ville høre nærmere om den populære bilmodels værkstedsbehov.
Volkswagen Passat service: En mekanikervenlig bil
Volkswagen Passat er først og fremmest en meget mekanikervenlig bil. Det betyder, at det er temmelig nemt at tilgå de forskellige komponenter i bilen, når den er en tur forbi værkstedet. Det betyder samtidig også, at du i mange tilfælde kan forvente at få din bil repareret inden for kortere tid sammenlignet med biler, hvor komponenter og dele ligger godt gemt bag bilens karosseri. I visse biler bliver mekanikeren for eksempel nødt til at fjerne hele forlygten blot for at skifte en udgået pære, hvor den proces blandt andet er meget ligetil på en Passat.
Derudover er Passat en bil med en god værkstedshistorik, hvilket vil sige at det ikke er store fejl og problemer, mekanikerne støder på. Nogle af de få fejl, som kan opstå i denne bilmodel, kan du læse om lige her:
Emissionsfejl i EGR-systemet:
EGR-køleren afkøler udstødningsgasserne, før de recirkuleres ind i bilens indsugning via EGR-ventilen. I en Passat dieselbil kan man opleve, at EGR-systemet soder til på forholdsvis kort tid, og det finder man som bilejer hurtigt ud af, eftersom advarselslampen vil lyse på instrumentbrættet. Fejlen kan medføre nedsat ydeevne og motorproblemer.
Man kan selv mindske risikoen for, at problemet opstår ved at bruge additiver, som er et tilsætningsstof, der kan sikre en jævn forbrænding, så EGR-køleren ikke soder til. Man kan også undgå det ved jævnligt at køre lange ture i bilen. Det gælder nemlig om at holde bilen varm. Hvis du primært bruger din Passat til bykørsel, kan du eventuelt køre en kort tur på motorvejen en gang om måneden.
Dyser, der er gået løse:
Dysernes opgave er at sprøjte brændstoffet ind i motorens forbrændingskammer. I en Passat kan dyserne blive løse, og i nogle tilfælde deformerer monteringshullerne i topstykket. I disse tilfælde vil motoren ikke kunne lave det optimale komparationstryk, hvilket vil resultere i en dårlig forbrænding, og motoren vil køre dårligt.
Defekte dyser:
Vi ser indimellem, at elektronikken i dyserne kan gå i stykker. I de tilfælde vil motoren ikke starte. Man kan nøjes med at skifte den dyse, der er defekt, men har bilen kørt mange kilometer, og vil man ikke risikere at stå med samme problem med en af de tre resterende dyser kort tid efter, skal man overveje at få udskiftet alle fire dyser, når mekanikeren er i gang.
Som bilejer kan man ikke gøre noget for at mindske risikoen for, at disse dysefejl opstår, hvad enten dyserne er blevet defekte, eller de er gået løse.
Rust på bagagerumsklappen:
Hvis man har en Passat, som er produceret mellem 2006 og 2012, kan man opleve, at bagagerumsklappen på bilen kan ruste. Det kan man blandt andet mindske ved at vaske bilen ofte samt ved at få bilen hulrums- og undervognsbehandlet løbende.
Bærearme kan korrodere:
Bærearmene er sliddele og udgør de dele af bilen, som bærer bilens vægt og absorberer stød fra vejen under kørsel. I Volkswagen Passat kan bærearmene især i bilens bagparti korrodere i deres bøsninger og sætte sig fast. Derfor er det en god idé at få behandlet bilens undervogn, når den lige er blevet købt og ikke har været ude at køre endnu. På den måde bliver bærearmene mere robuste i forhold til vind og vejr, og der vil gå lang tid, før de begynder at irre til. Det skal dog nævnes, at det er et meget almindeligt problem hos biler uanset mærke og model. Alle biler vil på et eller andet tidspunkt få lignende skader på sliddele.
Det er vel at bemærke, at Passat-modellen som nævnt er blevet produceret i otte generationer, hvilket vil sige at den er blevet forbedret mindst otte gange. Et eksempel på en forbedring er, at tidligere generationer har haft alvorlige problemer med holdbarheden i DSG-gearet – et automatgear med dobbelt kobling, som sikrer hurtige gearskift. Det har Volkswagen dog fået styr på i de senere generationer, og hvis du sidder inde med en bil, som er fremstillet i 2014 eller senere, er der stor sandsynlighed for, at du ikke vil støde på dét problem. Dermed kan man også gå ud fra, at den tyske bilproducent har udbedret andre, lignende børnesygdomme som dem, vores afdelingschef i Skorstensgaard Kolding har nævnt.
God familiebil med mange fordele
Som Passat-ejer har Michael Kjær meget godt at sige om den populære bilmodel, for der er en del positive egenskaber ved en Volkswagen Passat – ja, mange, ifølge afdelingschefen. Det er en rigtig familiebil med gode sæder og en rummelig kabine, som kan klare lange ture på motorvejen. Derfor vil den fungere som en god bil til børnefamilier, der også bruger bilen til at pendle i hverdagen. Kilometertælleren på Michael Kjærs egen Passat har for eksempel været oppe at runde 500.000 kilometer for nylig.
- Passaten har suverænt gode køreegenskaber, og den er behagelig at køre lange ture i. Derudover er det en rummelig bil med god siddekomfort. Volkswagen er i det hele taget et solidt og driftssikkert bilmærke, som altid har haft ry for høj kvalitet. Min egen Passat kan sagtens klare et par år mere endnu. Så jeg skal i hvert fald ikke kigge på nye biler lige foreløbigt, fortæller en tilfreds afdelingschef i Skorstensgaard Kolding.
Og som nævnt er det en mekanikervenlig bil, hvilket er en fordel både for mekanikerne – og for dig som bilejer, eftersom du kan forvente hurtigere reparationer.
Uanset bilmodel – altid god idé med grundig research
Endelig skal vi gøre opmærksom på, at det ikke er alle, der ejer en Volkswagen Passat, som oplever de problemer, vi har nævnt her. Mange bilejere giver udtryk for, at de er tilfredse med deres køb og har haft overvejende positive oplevelser uden større udfordringer.
Ikke desto mindre er det altid en god idé at rådføre sig med eksperter, læse anmeldelser af bilen samt foretage en grundig inspektion og prøvekørsel af den bil, du overvejer at investere i – hvad enten bilen er splinterny eller brugt. Desuden kan det være nyttigt at konsultere en mekaniker eller bede om en uafhængig bilinspektion, hvis du gerne vil få en mere detaljeret vurdering af bilens tilstand, inden du træffer en beslutning.
Du kan også få hjælp og vejledning hos dit lokale Skorstensgaard værksted, for du behøver ikke at køre din Passat forbi et VW værksted for at få kvalitetsservice. På denne side kan du se en oversigt over alle 22 Skorstensgaard afdelinger og kontakte det værksted, der ligger tættest på dig.
Sidst – men slet ikke mindst – vil vi gerne understrege, at det er altafgørende, at du overholder intervallerne for Volkswagen Passat service. På den måde udskyder og minimerer du risikoen for mange af de problemer, der er forbundet med denne bilmodel.
Læs også:
Guide: Sådan reagerer bilen ved slidte dæk