29. december 2022

Glad mand i bil

Undersøgelser viser, at forbrugerne holder igen med at bruge penge på nyt på grund af høje priser på mad, el og varme – og ikke mindst brændstof. Priserne i bilbranchen er også steget, hvilket betyder at mange bilejere dropper planerne om at købe en ny, brændstofdrevet bil eller en miljøvenlig elbil og vælger i stedet at beholde deres nuværende bil lidt længere.

Har du valgt at beholde din gamle bil lidt endnu? Så er det en rigtig god idé at passe godt på den, så den kan køre i flere år endnu, og du dermed kan udsætte omkostningerne ved at købe en ny bil til en bedre tid. Nogen vil påstå, at du endda hjælper miljøet ved at beholde din benzin- eller dieselbil, i modsætning til den forurening det kan være enten at skrotte den eller investere i produktionen af en splinterny elbil. I denne artikel giver vi dig 8 tips til at holde din nuværende bil kørende i længere tid.

 

8 gode råd til at forlænge din bils levetid

1. Husk at varme bilens motor op

Sætter du i gang, lige så snart du har startet bilen? Det har du måske fået at vide, at du skal holde op med, hvis du ønsker, at din bil skal holde i mange år endnu. Det er der også noget om. Det er en god ide at lade bilens motor varme op, før du jokker speederen i bund. Det gælder også for gearkassen, der har bedst af at komme op i temperatur for at virke optimalt i længere tid. Dette tip gælder især om vinteren, hvilket siger sig selv. Med dette råd slider du ikke nær så meget på motoren og gearkassen, hvilket giver din bil længere holdbarhed.

I en tid, hvor miljøet døjer med meget forurening, kan dette tip dog også gøre skade på miljøet, mens det gavner din bil. Derfor kan du, i stedet for at varme motoren op i tomgang, lade bilen trille afsted med det samme – men i et roligt tempo uden at belaste motoren, indtil den er varmet op. Herefter kan du begynde at køre i din normale hastighed.

2. Tag lange ture i din bil

Din bils motor soder hurtigere til, hvis du udelukkende kører korte ture. Korte ture øger dit brændstofforbrug, hvilket sætter sit præg på din pengepung og samtidig betyder et øget klimaaftryk i form af større CO2-udledninger. Det gælder derfor om at holde din bils motor varm i længere tid ad gangen ved at køre længere ture i den.

Dette råd er især relevant for dieselbiler, hvor motoren lettere soder til, hvis ikke den får lov til at blive driftsvarm på køreture. På sigt vil det kunne ske at motoren går helt ud af drift, så en udskiftning bliver eneste udvej. Derfor anbefales det at komme op over 15.000 km per år i dieselbiler. Hvis man udelukkende kører korte ture, kan man for eksempel også køre nogle kilometer i lavere gear for at rense motoren. Her er en tur på motorvejen i tredje eller fjerde gear et godt tip – det gælder også for benzinbilen.

En tilsodet motor kan betyde en dyr motorrensning hos mekanikeren, eller i værste fald en helt ny motor, til en pris hvor det måske slet ikke kan betale sig at beholde bilen.

3. Tjek trykket og mønsterdybden på dine dæk

Dæktrykket har stor indflydelse på din kørsel. Hvis dæktrykket ikke er på det anbefalede niveau, bliver dækkene slidt, hvilket ødelægger mønsterdybden. Når mønsteret slides for meget ned, får dine bildæk et dårligere vejgreb, da elementer såsom slud og regnvand ikke får mulighed for at blive drænet væk fra dækkets overflade. Lovkravet lyder, at mønsterdybden skal være på minimum 1,6 mm på hele dækket. Men det anbefales at få dem udskiftet, allerede når dybden er nede på 3 mm, og det gælder både vinterdæk og sommerdæk.

Et rigtigt dæktryk er altså vigtigt for, at du kan køre sikkert og optimalt i din bil. På denne måde undgår du både at betale for hyppige udskiftninger af dæk, og du kører mere sikkert i trafikken.

4. Sørg for, at bremserne fungerer optimalt

Bremsernes funktionalitet er et af bilens mest vitale egenskaber. Bremsepedalen skal virke fast og ikke løs. Derudover skal du kunne træde den cirka halvt ned i forhold til dens afstand fra bilens gulv. Det vil altså sige, at din bil skal en tur forbi mekanikeren, hvis du kan træde bremsepedalen helt ned, eller den føles løs og let at træde på.

Det er også en god idé at få tjek på bremseklodserne. Der skal nemlig være belægning på dem, før man kan sige, at bilen har en optimal bremseevne. Når belægningen er totalt nedslidt, så mister bremserne effekten, og det larmer. Det kan du selv tjekke ved at kigge ind til bremseklodserne gennem fælgene, hvor du vil kunne se belægningens tilstand. Hvis der er for lidt belægning på dem, skal du have en mekaniker til at kigge på dem. Ved at få tjek på dine bremser opnår du både bedre sikkerhed under kørsel, og du giver dine bremser – og din bil – længere levetid.

5. Tjek dine støddæmpere

Din bil har støddæmpere både fortil og bagtil. De dæmper, som navnet angiver, stød og sørger for en jævn kontakt mellem bilens hjul og vejen. Hvis dine dæmpere er defekte, vil det medføre, at din bil hopper og vugger ubehageligt, når du kører i den. Din bil vil også have en længere bremselængde, da dit vejgreb bliver forringet. Dermed er det meget vigtigt, at støddæmperne fungerer, som de skal, både for din sikkerhed og for, at din bil kan holde i længere tid.

Støddæmpere kan holde længere, jo bedre du kører. Hvis du ofte kører på ujævne veje eller kører uhensigtsmæssigt ved blandt andet at ræse over vejbump, kan dæmperne få et kortvarigt liv og kræve en tur forbi autoværkstedet. Derfor er det en god idé at være varsom og påpasselig med din kørsel.

6. Tjek bilens væsker

For at din bil kan få en længere levetid er det også vigtigt, at du har styr på bilens kølervæske, bremsevæske – og sidst, men ikke mindst, motorolien. Motorolien er bilens hjerteblod, så den skal være i orden, før din bil kan køre optimalt, og derfor er det vigtigt, du tjekker den ofte. Hvor ofte afhænger af dit kørselsmønster.

Hvis du kører hyppige og lange ture i din bil, bør du tjekke motorolien cirka en gang om måneden. Hvis du ikke bruger din bil så ofte, så kan du nøjes med at tjekke olien med nogle måneders mellemrum. Oliemærket på oliepinden bør være et sted mellem de to markeringer, der indikerer henholdsvis minimumsgrænsen og maksimumsgrænsen.

Det kan også være, olien har fået en lysere farve end normalt samt en skummende og tyk konsistens. Så skal bilen også tilses af en mekaniker, da det er tegn på, at der er kommet anden væske i motorolien såsom kølervæske eller bare vand, som slet ikke bør være der. Det sker meget sjældent – men når det sker, så bør du hurtigst muligt få udskiftet bilens motorolie på et værksted. 

7. Vask din bil ofte

Du bør holde din bil ren både indvendigt og udvendigt, hvis du vil give den et længere liv. Det gælder især bilens ydre. Ved at vaske den ofte er du nemlig med til at forhindre rust og skader i lakken. Lakskader kan gå hen og blive temmelig dyre, alt efter hvor dybt skaden sidder i lakken, og hvor stort et område på overfladen, den dækker. Så frem med spanden og børsten, hvis du vil undgå dyre værkstedsregninger, og forlænge din bils levetid. 

8. Sidst men ikke mindst: Husk bilens serviceeftersyn

Selvom der er mange ting, du kan gøre for at forlænge din bils levetid, så kan tips og gode råd aldrig stå alene. Du bør derfor altid overholde bilens serviceeftersyn, så mindre fejl og skader bliver opdaget og udbedret i god tid inden de bliver værre. Det er især også vigtigt at få udskiftet motorolien i rette tid. De fleste biler bør få et olieskift hver gang, de er til serviceeftersyn.

På ældre biler kan der også opstå fejl på dyser, partikelfiltre og EGR-ventiler, og de bør repareres i tide, det er både ulovligt at køre med disse fejl og samtidig også er miljøforurenende. Det er fejl, som kan gå hen og skade bilens motor, hvis man strækker serviceintervallet for langt. Så husk serviceeftersynet, hvis du gerne vil beholde din gamle bil lidt længere endnu.

 

Læs også:

7 råd til at forbedre din bils miljømæssige ydeevne

Sådan skifter du pæren i din bil

Mobil i trafikken – 6 gode råd til at undgå bøde og klip