Skorstensgaard er dit autoværksted til service & bilreparation

 

Hvis turen går til – eller igennem – vores sydlige naboland, så er det en god ide at kende de til enhver tid gældende regler for kørsel i Tyskland. Færdselsregler i Tyskland er på mange områder de samme som i Danmark, men der er også vigtige undtagelser du skal kende til.

Det er svært at komme uden om Tyskland, hvis man er en af de mange kør-selv-glade danskere.

For nogle er Tyskland bare et langt og umanérligt sejt træk på turen sydover. For andre er Tyskland i sig selv destinationen for ferien, og der er da også virkeligt mange skønne steder at tilbringe et par fridage eller en hel ferie.

Hver delstat har sin egen charme, spændende historie og smukke natur at byde på, og tyskerne er glade for de danske turister.

Er din bil ferieklar?
Book tid hos Skorstensgaard

Hvis turen går til – eller igennem – vores sydlige naboland, så er det en god ide at kende de til enhver tid gældende regler for kørsel i Tyskland. Færdselsregler i Tyskland er på mange områder de samme som i Danmark, men der er også vigtige undtagelser du skal kende til.

I denne artikel får du alt hvad du skal vide om kørsel i Tyskland, samt links til andre artikler, så du er så godt som muligt forberedt på turen.

Kørsel i Tyskland - regler du skal kende:

Er I på vej på bilferie i Tyskland er det naturligvis vigtigt at kende regler og love på vejene. Selvom regler og love gælder hele året, er der en smule forskel på, om I er afsted om sommeren eller om vinteren.

Sommer: Traditionen tro er der altid meget vejarbejde i Tyskland i sommerhalvåret. Du kan med fordel læse vores artikel Trafiksituationen i Tyskland, hvor du finder en god guide til, hvordan du holder dig opdateret, både før og under turen.

Hele året er der forskellige restriktioner om kørsel på de tyske veje om søndagen. I juli og august gælder disse restriktioner nogle steder også om lørdagen. Eksempelvis må lastbiler ikke køre på autobahn om søndagen.

Vinter: Det er påkrævet at du kører med vinterdæk eller helårsdæk, når der er vinterføre. Det er ikke tilladt at køre med pigdæk. Snekæder er tilladt så længe du ikke kører mere end 50 kilometer i timen.

Længere nede på siden kan du læse mere om regler for dæk i Tyskland.

Hastighedsgrænser i Tyskland

Når du kører ned af A7’eren i dit sædvanlige på-vej-på-ferietempo, er det ikke usædvanligt, at du lige pludselig har en stor Audi eller Mercedes i bakspejlet med blinkende forlygter, der signalerer ”hau ab!”, og det er naturligt at komme i tvivl om: ”Hvad er hastighedsgrænsen i Tyskland?” 

Kører du i en almindelig personbil uden anhænger, er fartgrænsen 100 kilometer i timen på landeveje og 130 kilometer i timen på motorvejen.

Har du anhænger med er reglerne, at biler, autocamper og varevogne op til 3,5 ton med trailer må køre 80 kilometer i timen både på landevej, motortrafikvej og motorvej. Nogle steder på motorvejen er fartgrænsen dog 100km/t, hvis din anhænger er Tempo 100-mærket.

Biler over 3,5 t med trailer og biler over 7,5 t uden trailer må køre 80km/t på motor- og motortrafikvej. I bebyggede områder dog kun 60km/t. På landeveje og øvrige veje er fartgrænsen 60km/t.

Du har måske hørt nogen sige, at der slet ikke er fartbegrænsninger i Tyskland. På nogle strækninger på den tyske autobahn er der ingen fartgrænser, men du risikerer, at du står med ansvaret, hvis der sker en ulykke.

Vælger du at køre mere end 130 km/t på motorvejen, også de steder, hvor der ikke er fartbegrænsning, er det dit ansvar at bevise, at en eventuel ulykke ikke skyldes den øgede fart.

Betalingsveje i Tyskland

Reglerne for vejskat i Tyskland er endnu ikke trådt i kraft.

Det er varslet, at der i fremtiden vil blive opkrævet ”maut”, hvor du skal købe en vignette som sættes i vinduet, som du kender det fra for eksempel Østrig, men datoen for ikrafttræden er endnu ikke meldt ud.

Det betyder dog ikke helt, at der ikke er betalingsveje i Tyskland.

I mange større byer skal du nemlig betale for at få din bil miljømærket. Dette gælder for både benzin, diesel og el-biler, men altså kun, hvis du skal ind i de større byer. Er du alene på gennemfart på vej sydpå, er miljømærket ikke nødvendigt.

Promillegrænse i Tyskland

Reglerne for promillegrænsen er den samme i Tyskland som i Danmark, 0,5 promille.

Dog med to undtagelser. Er du endnu ikke fyldt 21 år eller er det under to år siden, at du har erhvervet dig førerretten, er promillegrænsen et rent 0.

Regler for dæk i Tyskland

Inden I kører afsted på ferie, er det en god ide at vide, hvilke dækregler Tyskland har, og om de er anderledes end i Danmark.

Er der vintervejr, er det påkrævet, at du kører med enten vinterdæk eller helårsdæk.

I 2018 kom der nye regler for vinterdæk i Tyskland.

Er dine vinterdæk produceret efter 1. januar 2018, skal de – for at være godkendt som vinterdæk – være mærket med et bjerg- og snefnugsymbol. Tidligere var det tilstrækkeligt, at dækket havde M+S (mud and snow) symbolet.

Er dit helårsdæk mærket med bjerg- og snefnugsymbolet, er det godkendt til vinterkørsel i Tyskland. Er dit vinterdæk produceret før 2018, er det tilstrækkeligt, at det har M+S-mærket.

Kør altid med nærlyset tændt

Reglerne for lygteføring er, at du har nærlys tændt når det er tåget, sner eller regner meget.

Og så selvfølgelig når mørket bryder frem. Når du kører i en dansk indregistreret bil er det en god ide, at du altid kører med nærlyset tændt, også når det er lyst.

Når du kører bil i Tyskland, er det lovpligtigt, at du har en advarselstrekant i bilen. Det anbefales derudover, at du har en gul trafikvest med tydelige reflekser samt en førstehjælpskasse.

Andre vigtige færdselsregler i Tyskland

Nødsporet på motorvejen må kun anvendes, hvis din bil bryder ned. At løbe tør for brændstof er ikke et nedbrud, i følge tysk lovgivning.

Det betyder også, at du ikke lige må snige dig indenom køen og snige dig hen til den dér Ausfahrt 150 meter længere henne.

  • Elektronisk udstyr skal du lade din ”co-pilot” på passagersædet om at betjene.
    GPS, telefoner og andre tekniske vidundere må ikke benyttes under kørslen. Reglerne i Tyskland er skarpe her. Betjener du elektronisk udstyr under kørslen, risikerer du en stor bøde, og i nogle tilfælde et kørselsforbud.
  • Seleregler: Børn under tre år skal sidde på bagsædet. Vi danskere har ofte de helt små børn siddende i en bagudvendt autostol på forsædet, særligt når vi er den eneste voksne i bilen.
    Den går ikke i Tyskland. Børn under 12 år – eller under 150 cm – skal sidde i en autostol eller på en selepude, der passer til barnets alder.
  • Bøder: Er du så uheldig at få en bøde i Tyskland, kan politiet opkræve beløb over 35€ på stedet.
  • Trafikalarm: Det er forbudt at anvende ”sladrehanke”, der fortæller om fartfælder. Reglen gælder både eksterne systemer som Saphe og Ooono samt bilens eget indbyggede system. Denne funktion skal altså deaktiveres.
    De fleste GPS systemer har deaktiveret funktionen i systemet, men det er førerens ansvar, at sikre sig, at det er gjort.
  • Sandaler: Er du ”sandaltypen”, er der en regel, du skal være klar over i Tyskland. Er du involveret i en ulykke, og du under kørslen har båret løst fodtøj, risikerer du, at det er dig, der kommer til at stå med ansvaret.
    Hvis en forankørende trækker ud foran dig, og du ikke når at bremse, fordi din sandal sidder fast i pedalen, kan ansvaret for ulykken pålægges dig, selvom modparten ikke orienterede sig bagud inden vognbaneskift.
  • Hybrider og El-biler har i Tyskland en særlig nummerplade, som visse steder giver gratis parkering og mulighed for kørsel i busbaner.
    Kører du selv en af disse biler, kan du på et tysk motorkontor købe en ”Blaue E-Plakette” for små 20€, og så får du de samme fordele.

HAR DU MOD PÅ MERE VIDEN?

Læs mere om miljøzoner og -afgifter i Tyskland - og følg med i trafiksituationen i Tyskland her!