Maj 2020: OBS miljøzoner og afgifter kan være blevet opdateret efter udgivelsen af denne artikel.
Inden du begiver dig afsted på ferie i Tyskland, skal du kende reglerne for miljøzoner og afgifter i Tyskland og gerne også have overblik over regler og zoner i de større byer. Jo bedre forberedt du er hjemmefra, jo lettere og mere afslappet bliver din tur.
Samtidig er risikoen for at få en mindre glædelig "overhaling" af det tyske Polizei, der måske ikke lige har den store forståelse for, at du "jo bare er dansker" og ikke kender reglerne.
Regel nummer 1 i Tyskland er "Ordnung muss sein", så det får vi på plads i denne artikel. Lad os begynde med spørgsmålet om betalingsveje og vejafgifter i Tyskland.
Den dér vejafgift, som tyskerne har planlagt...
Det er helt rigtigt, at der er planlagt vejafgifter i Tyskland - eller maut, som det hedder på tysk. Hvis du har kørt i eksempelvis Østrig eller Schweiz, kender du løsningen med vignetter i forruden. Det er også på vej hos vores sydlige nabo.
Skal du på ferie?
Book tid på værkstedet
Om det er den samme form for vignette, som Tyskland vil bruge, vides ikke endnu. Men systemet minder - som det er beskrevet - meget om det østrigske system. Det er endnu ikke trådt i kraft, og datoen for den endelige ikrafttræden er heller ikke fastsat, men det kommer i fremtiden.
Du behøver altså ikke et motorvejsmærkat i Tyskland endnu, så er du blot på gennemfart, er det først, når du rammer Schweiz eller Østrig, at du skal have din vignette på plads. Men skal du ind og køre i de større byer, har Tyskland en slags vejafgift for personbiler. Her skal du nemlig have de tyske miljøzonemærker.
Få overblik over de tyske miljøzoner
For at begrænse forureningen i byerne kræves der miljømærkater til miljøzoner i Tysklands større byer. Det betyder, at du skal købe et miljømærke til bilen og dette er pt. den eneste vejskat Tyskland har gældende. Mange danskere ynder at tage weekendophold og miniferier i særligt Hamborg og Berlin, så herunder får du et indblik i zonerne i disse byer.
Miljøzoner i Berlin
Det kræver et miljømærkat at køre i Berlins Umweltzone, som gælder indenfor ”Innere S-bahnring”. Hvis du ikke har købt dit miljømærkat hjemmefra, skal du være opmærksom alt efter hvilken vej du kommer ind i Berlin.
Det kræver et miljømærke at køre:
- Kommer du vestfra gælder zonen fra Westend og Messe Nord.
- Kører du ind i Berlin østfra, gælder zonen fra omkring Ostkreuz og Frankfurter Allée.
- Kommer du nordfra rammer du zonen omkring Gesundtbrunnen og Schönhauser Allée.
- Sydfra gælder zonen fra området omkring Tempelhof og Neuköln.
Miljøzoner i Hamborg
Hamborg har altid haft lidt særstatus i Tyskland, og som en af de eneste storbyer i Tyskland har Hamborg ikke en egentlig ”Umweltzone”. Så her skal vi vide, hvilket miljømærkat Hamborg så kræver. Hvis du kører en el- eller benzindrevet bil, behøver du ikke læse mere omkring Hamborgs miljøzone. Den gælder nemlig kun for dieseldrevne biler. På to veje i Hamborg er der indført forbud mod at køre med bestemte biler. På Max Brauer Allée gælder det alle dieseldrevne køretøjer og på Stresemannstraße gælder det køretøjer over 3,5 ton.
Forskellige miljømærkater i Tyskland, men…
Det vækker almindelig forvirring med de forskellige regler og miljømærker Tyskland har valgt at bruge. Men som hovedregel kan du regne med, at det er det ”almindelige” miljømærkat for Tyskland, du skal bruge, nemlig den grønne vignette. De gode tyskere har dog været så behjælpelige, at de har lavet et website, hvor du kan indtaste din destination, og så kan du se, om det er nødvendigt at købe et tysk miljømærkat.
Der er flere sider du kan søge hjælp på, men dette site er klart det mest brugervenlige!
Er dieselbiler forbudt i Hamborg?
Det spørgsmål dukker ofte op, når danskere undersøger reglerne for kørsel i byerne og hvilken miljøzone Tyskland har gjort gældende i hver enkelt by. Nej - det er ikke forbudt - men der er restriktioner, der kun gælder dieselbiler. Det er ikke en egentlig miljøzone Hamburg har oprettet, men en begrænsning af kørsel med dieselbiler på enkelte strækninger i forstaden Altona.
Her har koncentrationen af skadelige stoffer i luften været så stor, at man har valgt den lidt alternative løsning i stedet for miljøzoner. Det er ikke alle dieselbiler der er forbudt i Hamborg. Kun de biler, der ikke lever op til Euro 6-normen. Hvis du ikke ved hvilken norm din dieselbil går under, kan du regne med, at hvis din dieseldrevne bil er fra før 2014, så må du ikke bruge den på disse strækninger i Hamborg.
Hvilket miljømærke kan min bil få?
Der findes fire forskellige miljømærkater: Grønt, gult, rødt eller blåt. Udenlandsk indregistrerede biler er inddelt efter deres EURO-norm:
Grønt miljømærkat
Der er reelt set kun ét miljømærke i Tyskland, der giver adgang til miljøzonen i de 60 største tyske byer, og det er grønt mærkat. Du kan som udgangspunkt købe mærkatet, hvis din bil har EURO-norm 4-6. Hvis du ikke ved hvilken norm din bil har, kan du også kigge på datoen for første indregistrering og hvilket brændstof der anvendes:
Diesel:
- Dieselbil eller autocamper < 2,8 ton er registreret første gang efter 31/12 2005.
- Erhvervskøretøj < 3,5 ton registreret første gang efter 31/12 2005.
- Busser, lastbiler og autocamper < 2,5t indregistreret første gang efter 30/9 2006.
Benzin:
- Benzinbil el autocamper < 2,8t er registreret første gang efter 31/12 1992.
- Erhvervskøretøj < 3,5t registreret første gang efter 30/9 1993.
- Busser, lastbiler og autocamper < 2,5t indregistreret første gang efter 30/9 1993.
Gult miljømærkat
Gult miljømærkat gives til dieselbiler, der ikke lever op til kravene for grønt miljømærkat. Kriterierne for gult miljømærkat er, at din dieselbil er kategoriseret efter EURO-norm 3, dvs.:
- Personbil el. autocamper < 2,8t er registreret første gang efter 31/12 2000
- Erhvervskøretøj < 3,5t registreret første gang efter 31/12 2000
- Busser, lastbiler og autocamper < 2,5t indregistreret første gang efter 31/12 2000
Rødt miljømærkat
Rødt miljømærkat gives til dieselbiler, der ikke lever op til kravene for gult miljømærkat. Dvs. indregistreret efter 31/12 1996 og frem til 31/12 2000.
Blåt miljømærkat
For at gøre forvirringen total, har Tyskland også lavet et blåt miljømærkat. Det gives typisk til el- og hybridbiler, som får nogle fordele med gratis parkering og som kan køre ind i de midlertidige zoner, der ind i mellem etableres, når koncentrationen af kvælstof i luften i perioder bliver for høj. Det kan være på grund af ekstraordinært trafikpres, vejrforhold eller lignende.
”Min bil kan ikke få miljømærkat!”
Står du i den situation, at du ikke kan få et miljømærkat til at køre ind i miljøzonerne i de større byer, så er der god hjælp at hente. Zonerne i byerne er tydeligt afmærket. Når du nærmer dig zonen, er det tydeligt skiltet, og du bliver guidet til parkeringspladser, hvorfra du kan vælge Park + Ride ind i miljøzonerne.
Synes du, det er svært at finde rundt i?
Dann gibt es andere Methoden.
Der er lavet en app der hjælper dig til at forstå og få overblik over miljøzoner og miljømærkater i Tyskland og andre EU lande. App’en hedder Green Zones og kan downloades dér, hvor du normalt henter dine apps.
Hvor skal mærkatet sidde og hvor længe gælder det?
Mærket skal placeret på indersiden af forruden i højre side. Mærkatet er gyldigt i hele bilens levetid, så længe det er synligt i forruden og matcher bilens registreringsnummer. Det betyder, at hvis du udskifter din frontrude eller omregistrerer din bil, skal mærkatet fornyes.
Hvor køber jeg miljømærkater til Tyskland?
Vælger du at købe dit mærke hjemmefra, kan du bestille via FDM eller udvalgte synssteder. Vælger du at købe dit miljømærke i Tyskland, kan du i nogle tilfælde få det til en billigere pris. Så skal du svinge ind forbi en TÜV-station eller et DEKRA-værksted i Tyskland.
HAR DU MOD PÅ MERE VIDEN?
Læs mere om bilkørsel i Tyskland generelt - og følg med i trafiksituationen i Tyskland her!