Baglys lyser på bilen

Bremserne på din bil er nok dit vigtigste aktive sikkerhedsudstyr. Desværre ved mange ikke hvordan de skal vedligeholdes og at bremsevedligeholdelse ikke er en del af et almindeligt serviceeftersyn – medmindre du selv beder om det. Læs her i indlægget hvad du selv kan gøre for at sikre dine bremser virker optimalt, når du har brug for det, samt hvad du skal være opmærksom på.

 

Bremserne er en sliddel

Bilens bremser er en sliddel. Det betyder at de slides, både når du bremser, men også af vind og vejr. Bremseklodser og bremseskiver er de dele af bremserne der oftest skal udskiftes, da det er her det direkte slid sker. Bremseklodsernes belægning slides sammen med bremseskiven når delene presses mod hinanden. Bremserørene, som bremse væsken løber gennem, er især udsat for rust og gennemtæring, da de løber under bilen. Disse bliver visuelt kontrolleret ved et service, hvilket vil sige der bliver kigget på om de ser ordentlige ud.

Bremsekaliberens stempler der presser bremseklodserne ud, er en bevægelig mekanisme og da den sidder lige bagved hjulet får den også en masse skidt og snavs, der på længere sigt kan nedsætte stemplernes bevægelighed. Den del af bremsesystemet der sider ved hvert hjul, kontrolleres altid visuelt ved et service, men kun visuelt. Derfor anbefaler Skorstensgaard at få udført et bremseeftersyn én gang årligt, hvor bremserne kontrolleres.

 

Hvordan fungerer bremserne så?

Bremserne fungerer ved at når du trykker på bremsepedalen, bliver der presset bremsevæske ud gennem bremserørene til bremsekaliberen, der så presser bremseklodserne mod den med hjulet roterende bremseskiver og dermed bremser bilen.

Nogle biler har tromlebremser ved det bagerste hjulsæt. Tromlebremsen virker helt modsat af skivebremser. I en tromlebremse presses bremseklodserne nemlig ud mod den såkaldte tromle, i stedet for at klemme sammen om en skive. Årsagen til at tromlebremsen primært benyttes til bagbremser, er at tromlebremsen ikke har den samme bremsekraft som skivebremsen og da de fleste biler i dag er forhjulstrukne, har man brug for mere bremsekraft foran end bagved.

 

Vedligeholdelse og service

Selvom du kører din bil ind på et autoværksted til service, så kan du ikke være sikker på at bremserne også serviceres.

Mekaniker udskifter bremseskive på bilen

Typisk vil din bils bremser blive kontrolleret visuelt, når bilen er til serviceeftersyn. Det vil sige at bremserne ikke adskilles, smøres og kontrolleres. Derfor er det vigtigt at du husker at bilens bremser af og til, skal adskilles, smøres, kontrolleres for slid, bremsebelægning og funktion, Skorstensgaard anbefaler bremseservice en gang hvert andet år, hvor bremserne skilles ad, renses og smøres. Funktionen bliver typisk testet på et bremserullefelt, hvor man måler bremsekraften og om bilen bremser skævt.

 

Hvorfor skal jeg vedligeholde bremserne?

Der er flere grunde til at vedligeholde bilens bremser. Den mest åbenlyse er at det er din sikkerhed der afhænger af bilens evne til at bremse i en nødsituation. En anden grund kunne være at bremsernes levetid forlænges, når de adskilles og smøres med jævne mellemrum, det forhindrer nemlig at bremserne sætter sig fast og bliver ødelagt. Endvidere kan en bil der bremser skævt, have et øget slid på dækkene, med en oftere udskiftning af disse til følge.

Der er derfor gode muligheder for at spare penge ved at holde sine bremser i god form.

 

Book tid til bremseeftersyn

Book tid

 

Hvor længe holder bremserne?

Selvom man vedligeholder sine bremser efter alle kunstens regler, så er det vigtigt at huske, bremsernes holdbarhed er individuel. Det vil sige at bare fordi naboens bremser har holdt i 4 år, så er de ikke nødvendigvis bedre end dine. Det kan bare være at naboens køre stil eller kørselsbehov er anderledes.

Holdbarheden afhænger f.eks. af:

  • Bremser man hårdt eller blødt.

  • Kører man mange eller få kilometer.

  • Korte eller lange ture.

  • Bykørsel eller motorvej.

 

Kan jeg selv gøre noget?

Der er mange ting man selv kan gøre for at passe på sine bremser også selvom man ikke selv kan skifte bremserne. Udover at sørge for at få udført bremseservice, så kan du forlænge bremsernes levetid ved engang imellem at bremse hårdt, selvfølgelig når der ikke er bagvedkørende eller lignende. I biler hvor der bremses hårdere, bliver bremserne holdt rene for støv rust og lign. Fordi bremseklodserne presses hårdere mod skiven. Da de bagerste bremser ikke aktiveres ved bløde opbremsninger, kan det også her gøre at du lige får dem slidt rene.

Bagbremserne kan også renses ved at du, når du f.eks. kører stille og roligt på en P-plads, trækker håndbremsen en lille smule, så du lige kan mærke at bremsen får ved. Lige hold spændingen ca. 30 sekunder og slip igen. Ved bykørsel har du mulighed for at forudse en evt. nedbremsning og evt. benytte dig af motor nedbremsning. Samtidig vil mindre vægt i bilen betyde at bremserne ikke skal bruges helt så hårdt, hvis man sørger for at minimere vægten i bilen ved f.eks. at tømme bagagerummet.

Hos Skorstensgaard kan du altid få råd og vejledning omkring dine bremser.

 

Jeg kan høre en skurrende lyd når jeg bremser?

Der kan forekomme nogle symptomer på at du skal have kontrolleret bilens bremser eller have udført et bremseservice. En skurrende lyd ved kørsel kan have flere årsager. Er det f.eks. en svag skurren, som forsvinder ved kørsel, så er det normalt ikke noget at bekymre sig om, men kan som regel opstå hvis bilen har stået stille et par dage efter en tur i regn, så kan der have sat sig lidt skidt og overfladerust, som hurtigt køres af.

Er der derimod tale om en høj skurrende lyd, som ikke forsvinder ved kørsel, så kan det være tegn på at bremseklodserne er slidt eller at bremserne hænger. Det vil normalt være en god ide at kontakte et værksted og få udført et bremseservice. Inden du besøger værkstedet, kan du evt. prøve tidligere nævnte råd om at trække håndbremsen let mens du kører stille og roligt. For at se om det er nok til at lyden forsvinder.

 

Bilens bremser sidder fast efter parkering?

Hvis bilen har været parkeret nogle dage med håndbremsen trukket, måske i frostvejr, kan du opleve at du skal give mere gas for at komme frem eller tilbage, selvom håndbremsen er sluppet. Herefter hører du måske et klonk, hvorefter du kan køre helt normalt.

Det er typisk bremserne der har hængt lidt og har det oven i købet været frost og fugtigt, kan bremseklodserne have siddet fast til bremseskiverne. Det kræver normalt ikke værkstedsbesøg, men oplever du efterfølgende skurren eller andet unormalt, så bør du kontakte dit værksted.

 

Lampen for håndbremsen bliver ved at lyse?

Lyser lampen for håndbremsen, selvom du har sluppet håndbremsen, så kan det være fordi der mangler bremsevæske eller at bremsevæsken er slidt.

rød advarselslampe af bilens bremsesystem

Bremsevæsken skal skiftes jævnligt, da det er en hydraulisk væske og slides med tiden. Væsken har en begrænset levetid og efterhånden bliver kogepunktet lavere og dermed fungere væsken ikke som den skal og man kan opleve bremsesvigt. Det er derfor altid godt at kontakte et værksted der let og enkelt kan kontrollere bremsevæsken for både niveau og kogepunkt.

 

Konklusionen er derfor

Husk at vedligeholde bilens bremser, vær opmærksom på symptomerne som beskrevet og er du i tvivl så kontakt værkstedet. Bremserne er den absolut største aktive sikkerhedsfunktion i bilen, det er derfor vigtigt at sørge for de serviceres efter forskrifterne.

 

Få et tilbud på bremseeftersyn 

Få tilbud

 

Skorstensgaard ønsker dig en god og sikker køretur.

Kilder: Autobutler. (2016), Automobileksperten. (2013), FDM.dk. (2016), TV2. (2015)