13. oktober 2023

Fronten på en Peugeot 208

Vi undersøger Danmarks mest populære bilmodeller fra et service- og reparationsperspektiv. I denne artikel, som er en del af føljetonen Bilmærkernes Værkstedsbehov, har vi Peugeot 208 i fokus.

Det franske bilmærke Peugeot er elsket af mange på grund af bilernes karakteristiske og moderne design, avancerede sikkerhedssystemer samt ikke mindst deres kvalitet og pålidelighed. Ifølge en rapport udarbejdet af AutoBranchen Danmark i år var der i juli 2023 cirka 238.000 Peugeot biler på de danske veje. Det placerer Peugeot på en fin andenplads lige efter Volkswagen på hitlisten over danskernes favoritbilmærker.

Vi har rådført os med en af vores mekanikere, der har mange års erfaring med Peugeot biler, om, hvilken af det franske bilmærkes modeller, de ser flest af ude på værkstederne, og hvordan servicebehovet ser ud for den. Svaret var klart: Peugeot 208. At den ses så ofte på værkstedet er naturligvis, fordi der kører rigtig mange af dem på de danske veje. Læs nærmere om den populære bil herunder.

 

Den mest populære bilmodel fra Peugeot

Vores afdelingschef i Skorstensgaard Hobro, Bjørn Thostrup Jensen, fik sin automekanikeruddannelse i sidste halvdel af halvfemserne og blev udlært på et autoriseret Peugeot værksted, hvor han efterfølgende arbejdede som mekanikersvend i mange år. Han fik sig også Peugeot-teknikeruddannelsen, som det hed dengang. Derfor kender han enhver detalje på det franske bilhus’ biler, og som gammel Peugeot mekaniker og nu afdelingschef på et frit autoværksted har han set tusindvis af Peugeot 208’er i løbet af sit cirka 30 år lange arbejdsliv som automekaniker. Derfor var han den oplagte person at spørge, da vi skulle dykke ned i Peugeot 208-bilens servicebehov og mekaniske egenskaber.

Peugeot 208 blev produceret som en efterfølger på den populære Peugeot 207. Siden lanceringen af den første variant i 2012 er den udkommet i flere undermodeller og findes i dag i både benzin-, diesel- og eldrevne varianter. Bilen har i mange år været foretrukket af danskerne grundet bilmærkets popularitet blandt bilejere, og fordi Peugeot 206’eren, som er meget magen til 208’eren i udseende og design, har været en af Danmarks mest foretrukne biler.

- Peugeot 208 er en populær bil, der dækker mange behov. Man får for eksempel meget udstyr med i prisen. Derudover er Peugeot i det hele taget et godt og pålideligt brand, fortæller Bjørn Thostrup Jensen, afdelingschef i Skorstensgaard Hobro.

I denne artikel har vi fokus på de første, brændstofdrevne varianter af den populære 208-model, for det er dem, vores mekanikere ser flest af på værkstedet, når vi taler biler fra Peugeot.

 

Peugeot 208 problemer: En mekanikervenlig bil med nogen fejl

Peugeot 208 er som mange andre mini- og mikrobiler fra Peugeot en bil, som er nem at reparere for mekanikerne. Dens komponenter sidder let tilgængeligt inde under karosseriet, hvilket betyder, at reparationerne typisk er overstået inden for kort tid, i og med mekanikeren ikke skal bruge lang tid på at nå ind til dens komponenter og dele.

Men ligesom med alle andre biler, så har Peugeot 208 også nogle børnesygdomme, man skal være opmærksom på, kan opstå.

Herunder har vi opstillet nogle af de ting, du ifølge værkstedschefen Bjørn fra Skorstensgaard Hobro kan støde på, når du køber en Peugeot 208.

Tandremmen har tendens til at smuldre:

Et udbredt fænomen i Peugeot 208 er, at der i nogle af bilerne opstår problemer med tandremmen. Dette gælder dog kun for de benzindrevne varianter af bilen. En tandrem bruges til at drive knastakslen i toppen af motoren. Tandremmen bliver trukket af krumtapakslen. Knastakslen skal være timet præcist og køre halvt så hurtigt som krumtappen for at undgå, at ventiler og stempler støder sammen, hvilket er afgørende for motorens ydeevne og drift.

Det, der kan ske, er, at tandremmen inde i benzinmotoren har tendens til at smuldre, hvilket kan give dyre skader på motoren. Det gælder især for de biler, der har en 1.2-liters turbomotor. Det kan dog også opstå på Peugeot 208’er med en 1.0- eller 1.2-liters motor uden turbo. Det kan især blive en dyr fornøjelse, hvis fabriksgarantien er overskredet, i og med man derved mister reklamationsretten. En ødelagt tandrem betyder nemlig en ny motor. Og hvad enten du vælger en brugt eller splinterny motor, kan du regne med at det kan koste mange tusind kroner.

Derfor er det vigtigt, at man får lavet service på Peugeot 208 i de intervaller, værkstedet anbefaler, så man kan få glæde af bilen i mange år. Det er netop på grund af tilbagevendende fejl som disse, man bør være omhyggelig med at overholde bilens serviceintervaller. Derudover er det en god idé at holde øje med bilen og reagere hurtigt ved at kontakte en mekaniker, hvis noget lyder eller føles forkert, når man betjener bilen.

En anden vigtig ting i forbindelse med tandremsproblematikken, er, at man bruger den rigtige motorolie. Man kan selv påfylde motorolie som bilejer, ligesom man kan det med andre væsker til bilen såsom køler- og sprinklervæske. Men hvis man vil være helt sikker på at bruge den rigtige olie, kan man også overlade den opgave til mekanikeren, når bilen skal serviceres. Det skal desuden bemærkes, at Peugeot 208 har tendens til at bruge meget olie sammenlignet med andre minibiler. Derfor er det en god idé at holde øje med oliemængden ved at tjekke oliepinden med jævne mellemrum.

- Det gælder for alle biler, at det er vigtigt at bruge den korrekte motorolie. Men med 208’eren er det livsnødvendigt, da tandremmen på benzinvarianten kan tage direkte skade af den forkerte motorolie. Det kan faktisk ende ud i, at tænderne på remmen falder af, og når det sker, så skal man have en ny motor, siger Bjørn Thostrup Jensen, afdelingschef i Skorstensgaard Hobro.

Hvis man er så uheldig, at tandremmen tager fatalt skade, står man som bilejer over for to valg: enten skal man vælge en dyr udskiftning af bilens motor, eller man skal lade bilen skrotte. Heldigvis kan man i langt de fleste tilfælde undgå dette scenarie ved at overholde serviceintervaller og de udskiftninger der anbefales herunder.

Rust på bagbremserne:

Rust på bagbremserne kan forekomme på mange biler af forskellige årsager, især på mini- og mikrobiler med skivebremser. Peugeot 208 er en af de biler, som har tendens til rustdannelse på bagbremserne. Det er dog vigtigt at bemærke, at rust på bagbremser kan opstå på enhver bilmodel, og det skyldes ofte eksponering for vejsalt, luftfugtighed og andre miljømæssige faktorer. Især det danske klima, som kræver meget vejsalt om vinteren, kan være hård mod bilens bagbremser, idet det hvirvler op under kørsel og sætter sig fast på dem, og skaber rustdannelse.

På grund af rustdannelsen kan bremseklodserne på bilen sætte sig fast, fordi de ikke kan køre frit. Så vil bremserne ikke virke optimalt, hvilket naturligvis kan resultere i en farlig situation. Under de regelmæssige serviceeftersyn tjekker mekanikeren bremserne grundigt, og findes der rust, kan mekanikeren anbefale at bremserne bliver renset og smurt. FDM anbefaler i øvrigt, at alle biler får et bremserens minimum en gang om året. 

Problemer med bærearme:

Bærearme udgør en afgørende del af hjulophænget på bilens forhjul og har til opgave at opretholde stabiliteten og styringen af bilen. De spiller dermed en afgørende rolle for bilens køreegenskaber. Peugeot 208-ejere kan komme til at opleve visse udfordringer relateret til bilens bærearme.

En bærearm består af forskellige komponenter, herunder bøsninger, der er afgørende for dens funktionsdygtighed. Over tid kan disse gummibøsninger blive løse, og gummiet kan slippe metallet, der omgiver det. Dette kan resultere i unormale klappelyde, der stammer fra forenden af bilen. Bilen kan også føles løs i styretøjet. Begge dele kan betyde at der er problemer med bærearmene.

- Problemer med bilens bærearme er ikke noget, bilejerne selv kan udbedre. Men de kan forhindre, at det opstår, ved at sørge for regelmæssig vedligeholdelse af bilen. Det er den bedste måde at minimere risikoen for, at større skader opstår. Så giver du nemlig din mekaniker mulighed for at opdage og afhjælpe eventuelle problemer med bærearmene i tide, siger Bjørn Thostrup Jensen, afdelingschef i Skorstensgaard Hobro.

Problemer med bærearmene kan i sidste ende føre til slidte dæk. I så fald kan det også kræve en udskiftning af dækkene.

Så som bilejer er det bedste man kan gøre for sin Peugeot 208 at overholde bilens serviceintervaller, så mekanikeren kan udbedre det, så snart han eller hun opdager problemer på bærearmene. På den måde bevarer man bilens ydeevne og sikkerhed på vejene.

Problemer med AdBlue-systemet på dieselbilen:

AdBlue er et flydende middel, som anvendes i dieselbiler til at mindske miljøskadelige kvælstofilte (NoX) i bilens udstødning. Det er et miljøkrav fra EU til alle bilproducenter, at dieselbiler skal være designet til at kunne mindske miljøpåvirkningen. Derfor er AdBlue altså en vigtig komponent, som skåner miljøet. I dieseldrevne Peugeot 208’er kan der opstå problemer i AdBlue-tanken.

I AdBlue-tanken findes en pumpe, der er ansvarlig for at dosere den nødvendige mængde AdBlue til udstødningssystemet. På en Peugeot 208 kan der opstå problemer i dette område enten på grund af en defekt pumpe eller fejl i den tilhørende styreenhed. Når en af disse komponenter svigter, kan det resultere i utilstrækkelig AdBlue-tilførsel til udstødningssystemet, og det kan føre til forhøjede udstødningsemissioner og potentielle advarselslamper på instrumentbrættet.

Derfor kan det være en god idé at få tjekket bilens AdBlue-system jævnligt, når bilen er på værkstedet. Så sikrer man, at det fungerer korrekt og fortsætter med at opfylde sine miljømæssige formål, samtidig med at bilens ydeevne og pålidelighed også bevares. Her kan man også være sikker på, at eventuelle problemer med AdBlue-måleren, som overvåger mængden af AdBlue i tanken, bliver udbedret.

- Bilejeren kan selv påfylde AdBlue i deres dieseldrevne Peugeot 208. Jeg vil anbefale, at man fylder AdBlue-tanken helt op hver gang. Systemet kan nemlig ikke registrere det, hvis man for eksempel kun påfylder et par liter ad gangen. Derfor vil jeg kraftigt råde bilejerne til at påfylde mindst 5 liter AdBlue, så de undgår problemer. Man skal også være opmærksom på, at bilen ikke vil starte, hvis AdBlue-tanken er tom, siger Bjørn Thostrup Jensen, afdelingschef i Skorstensgaard Hobro.

Man kan påfylde midlet hos tankstationer, der har en AdBlue-stander. Afdelingschefen tilføjer, at det kan være en god idé at lade en mekaniker håndtere påfyldningen for at undgå spild på bilens lak, da AdBlue kan være svært at få af. Mekanikeren kan med sin professionelle håndtering af midlet sørge for, at det ikke sker.

 

Dieseldrevet vs. benzindrevet Peugeot 208

Selvom Peugeot 208 i dieselversion kan have problemer med AdBlue-systemet, mener afdelingschefen, at dieselbilen performer bedre end benzinbilen. For eksempel kører dieselbilen længere på literen, og den kan klare hyppige ture på motorvejen lidt bedre sammenlignet med den benzindrevne 208, som fungerer bedst til bykørsel efter den erfarne værkstedschefs mening. Problemer med tandremmen ser man som nævnt tidligere heller ikke på dieselbilen.

- Har man en dieseldrevet Peugeot 208, vil man opleve, at den kører langt på literen. Den kører også godt. Så jeg vil klart anbefale, at man vælger den dieseldrevne fremfor benzinversionen. Derudover er den for eksempel en tand større end en gængs minibil. Det gør, at der er mere plads i bilen, hvilket for eksempel betyder mere benplads og bedre komfort. Man sidder godt i en Peugeot 208, siger Bjørn Thostrup Jensen, afdelingschef i Skorstensgaard Hobro.

Man skal dog være opmærksom på, at en dieseldrevet Peugeot 208 fungerer langt bedre til lange ture på højhastighedsveje end til bykørsel. Partikelfilteret vil nemlig stoppe til, og dieselmotoren vil melde fejl, hvis ikke den kommer op på det antal kilometer, der er nødvendig for dens funktionsdygtighed. Derfor kan man sige, at det er en god idé at investere i en dieseldrevet Peugeot 208, hvis dieselmotoren får lov at blive gennemvarm. Det gør den for eksempel, hvis halvdelen af dine køreture foregår på motorvejen, og du kører minimum 30 kilometer pr. tur om dagen. De 30 kilometer gælder dog de varme sommermåneder, mens man om vinteren bør køre længere for at kunne varme motoren tilstrækkeligt op.

En fordel ved Peugeot 208 er også dens praktiske håndfri funktion, der øger sikkerheden under kørsel, da det gør det lettere at håndtere opkald og beskeder uden at skulle kigge væk fra kørebanen. Bilen har også en solid lak, der effektivt beskytter mod rustdannelse og sikrer, at bilen bevarer sit æstetiske udseende i lang tid.

Desuden er det en bil, der er nem for mekanikerne at arbejde med, hvilket kan resultere i færre arbejdstimer og dermed hurtigere reparationer. Den effektive reparationstid kan også bidrage til at holde værkstedsregningen på et rimeligt niveau.

Alt i alt mener afdelingschefen, at den populære Peugeot 208 er en fin bil, som mange bilejere kan få glæde af – naturligvis alt afhængig af, hvordan deres kørselsbehov ser ud.

 

Lav altid en grundig research før du køber bil

Og det gælder for alle bilmodeller. Du kan for eksempel rådføre dig med dit lokale, frie autoværksted, som garanteret har erfaring med de fleste – hvis ikke alle – bilmodeller uanset bilmærke. Hvis du er heldig, kan du måske endda få en mekaniker til at prøvekøre bilen med dig eller udføre en inspektion på bilen, når du skal ud at prøvekøre den – det gælder især for brugte biler. Derudover kan du læse anmeldelser af bilmodellen på diverse fora på internettet, hvor du kan blive klogere på, hvilke børnesygdomme bilen kan have, og om det i dit tilfælde er værd at investere i netop denne bil.

Det skal endnu engang understreges, at det er vigtigt, du overholder bilens serviceintervaller. Det gælder både service på Peugeot 208 og alle bilmærker og -modeller, som findes på markedet. Og det gælder såvel brugte biler som biler, der er købt fra ny. På den måde kan eventuelle fejl og mangler nemlig opdages og udbedres i god tid, inden de vokser sig større og dyrere.

Vores erfarne mekanikere kan sikre dig et Peugeot serviceeftersyn af høj kvalitet. Du kan også altid hente hjælp, råd og vejledning hos dit lokale Skorstensgaard værksted. På denne side kan du se en oversigt over alle 22 Skorstensgaard afdelinger og kontakte det værksted, der ligger tættest på dig.

 

Læs også:

Bilmærkernes Værkstedsbehov: Volkswagen Passat

Værd at se i en Skorstensgaard by: Roskilde

Hvor kan man køre hen i efteråret?