17. marts 2023
I februar meldte vi ud om vores nye skoleprojekt Faglærte Forbilleder, der skal trække flere unge til uddannelserne inden for mekanikerfaget ved hjælp af værkstedsbesøg for folkeskoleelever. Det første besøg har nu allerede fundet sted i en af vores afdelinger – og det har været intet mindre end en kæmpe succes!
Fagfolk, politikere, medierne – alle taler efterhånden om det: vi har alt for få faglærte i Danmark, og erhvervsskolerne skal uddanne flere, hvis ikke vi skal mangle endnu flere hænder i fremtiden. Det kræver handling at løfte den opgave, og det er ikke kun politikerne og skolerne, der har et ansvar – virksomhederne, der skal oplære og ansætte de faglærte, skal også ind i kampen.
Det var netop derfor, vi som værkstedskæden Skorstensgaard etablerede vores skoleprojekt Faglærte Forbilleder for knap to måneder siden. For som autoværksted er vi lige så afhængige af, at flere unge får øjnene op for de mange uddannelser, erhvervsskolerne har at byde på. Vi har lige haft den første folkeskoleklasse på besøg på værkstedet ved vores hovedkontor i Kolding.
8.C fra Østerbyskolen ”i lære” på Skorstensgaard værkstedet
Det var 8.C fra Østerbyskolen i Vejen, der blev de første folkeskoleelever til at afprøve vores skoleprojekt. Samarbejdet blev så småt sat i gang allerede på det første møde med skolen tilbage i januar, hvor både skolelederen og et hold udskolingslærere kom med på råd for at gøre projektet så inspirerende som muligt for eleverne. Formålet var, at eleverne skulle få hands-on erfaring med værkstedsledelse samt fagområderne personvognsmekaniker og karosseritekniker, der kræver hver sin uddannelse.
Under værkstedsbesøget udviste eleverne stor entusiasme og var meget engagerede på de tre poster, de kom forbi på værkstedet. De fik lov til at prøve kræfter med flere discipliner inden for mekanikerfaget, hvor de både fik banket buler i reservedele hos vores karosseriteknikerne og rettet bulerne ud igen. Hos mekanikerlærling Nicklas Mouboe Gildhoff, som er regionsmester for personvognsmekanikerlærlinge i Region Syddanmark, strammede eleverne bolte op med topnøgler og kortsluttede bilpærer, så det slog gnister. Og de fik også lov til at tage imod kunder i indskrivningen sammen med afdelingschefen.
Alberte Normann Jessing, som er klasselærer for 8.C, fortæller om den positive tilbagemelding, hun har fået fra sine elever efter forløbet.
- Mine elever blev rigtig glade for, at de fik lov til selv at have hænderne nede i reservedele og værktøjer. De satte stor pris på, at de kom ind og se selve værkstedet i stedet for bare at høre lidt om det, og der var endda nogle af dem, der efterspurgte lidt mere tid på nogle af posterne. De synes også, det var spændende at møde medarbejderne på hovedkontoret, hvor de også fik hilst på medejer og grundlægger Martin Skorstensgaard og hørt om, hvilke oplevelser han selv har haft i faget, fortæller Alberte Normann Jessing, klasselærer for 8.C på Østerbyskolen.
Pigegruppe løb med prisen for bedste videoprojekt
Efter besøget havde klassen en uge til i grupper at lave en video om en af de tre arbejdsfunktioner, de fik afprøvet på vores værksted. Kreativiteten fik frit løb, da eleverne skulle lave video, og fredag den 10. marts blev vindervideoen kåret af vores marketingafdeling. Det foregik på 8.Cs klasseværelse på Østerbyskolen i Vejen, hvor vi kiggede forbi for at udnævne vinderholdet og overrække prisen, som bestod af en stor kurv fyldt med lækre sager målrettet de 15-årige.
Det blev pigerne Emma, Freja, Laura og Malou, der vandt prisen for bedste video. De havde fokus på arbejdsområdet afdelingschef, men havde også givet plads til en mekaniker i videoen. Ved prisuddelingen var en journalist fra Erhverv+ Sydjylland også til stede, idet avisen ville bringe en historie om de første folkeskoleelever, der fik prøvet kræfter med vores nye skoleprojekt. Klasselærer Alberte Normann Jessing kan se et stort potentiale i projekt Faglærte Forbilleder. Hun fortæller, at hendes elever har fået øjnene op for, at en erhvervsuddannelse har mange muligheder at byde på.
- Jeg synes, det fungerede rigtig godt, at forløbet bestod af flere dele i form af præsentation af projektet på skolen, selve værkstedsbesøget og til sidst videoproduktionen samt prisuddelingen tilbage på skolen. Der var gjort et grundigt forarbejde i forhold til at forberede eleverne på, hvad de ville blive mødt med. Jeg synes især, det har været et godt forløb, fordi eleverne fik en opgave i form af videoproduktion. Det engagerede dem en hel del. Projektet har gjort, at mine elever har fået øjnene op for, at der er andre veje at gå i verden end bare at vælge gymnasiet, og at man faktisk også kan meget med en erhvervsuddannelse, siger Alberte Normann Jessing, klasselærer for 8.C på Østerbyskolen.
Vi har allerede to andre skoler i pipelinen og er ved at planlægge det næste værkstedsbesøg, som vi forhåbentlig kan realisere inden sommer.
Læs mere om projekt Faglærte Forbilleder, og se både en video af 8.Cs besøg på vores værksted i Kolding samt introvideoen til projektet her.
Læs også:
Skorstensgaard-lærling efter DM i Skills: Det er fedt at være et forbillede