Skorstensgaard er dit autoværksted til service & bilreparation

op til 40% billigere end mærkeværkstederne

Rigtig indstillede lygter på bilen gør risikoen for uheld mindre og giver godt udsyn. Men kender du forskel på nærlys, kørelys og fjernlys? Ved du hvordan du selv tjekker lyset på bilen?

Ellers læs med her og få den ultimative guide til lys på bilen.

Du har garanteret lært det, da du tog kørekort og terpede teorien igennem.  Kan du stadig huske reglerne omkring lys på bilen?  Eller er det lidt uklart? 

Her forsøger vi at give dig nogle gode og konkrete råd.  For eksempel hvordan du sikrer dig, at dine lygter er korrekt justeret.  Samtidig opdaterer vi dig på de sidste nye regler omkring lygteføring.

Først lidt nyttig viden

Du får lige lidt tørre tal:

I 2017 blev en større undersøgelse af trafikuheld i Europa gennemført. Den viste at 82% af ulykkerne skete under dårlige vejrforhold. 60% af disse uheld skete om natten. Manglen på lys gør det svært at se forhindringer forude. Det kan også betyde at du bliver mere døsig og mindre opmærksom eller agtpågivende. Lyset er derfor en stor faktor i sikkerheden på vejene.

Lidt flere tal:

25% af alle ulykker i 2017 skete på landeveje. Det vil sige på veje der er dårligt oplyst. Så lyset på bilen spiller en stor rolle i forhold til at undgå uheld.

Sådan kan du selv kontrollere bilens lygter

Det er faktisk nemmere end du tror.

  • Start med at sikre dig at dine lygter er rene og hele- Altså er glassene på lygterne uden revner? - Er reflekserne på bilen hele?
  • Kig ind i forlygterne (sluk lyset først), altså ned på hug og kig ordentlig efter- Er parabolerne hele? (Parabolen er ikke den du har siddende på taget på huset. men derimod de sølvfarvede skærme der sidder inde i lygten. Altså rundt om pæren)- Se efter om de er hele, ikke afskallet eller revnet.
  • Tænd lyset og katastrofeblinket. 
  • Gå herefter en tur rundt om bilen og kontroller at alle lys virker.- Få skiftet de pærer der er sprunget.
  • Tænd for fjernlyset og kontroller at der er lys i begge sider.
  • Kontroller bremselyset ved at bakke op mod en mur, en garage eller lignende og træd på bremsen. Se i bakspejlet om bremselyset lyser muren op.
  • Har du tågelygter på bilen, så kontroller også disse på samme måde.

Så er bilens lygter kontrolleret for om de virker. Hent vores tjekliste, så du nemt kan kontrollere selv.

Sådan justerer du selv forlygterne på din bil

Skorstensgaard anbefaler at du får en fagmand til at justere bilens lygter, med et lygteapparat. På den måde er du sikker på at lygterne er helt korrekt justeret.

Du kan også selv kontrollere om lygterne er korrekt justeret, og selv justere dem, hvis bilen har en manuel højderegulering.

Du kan følge denne guide til at justere højden på bilens nærlys.

Du skal bruge en blyant og en tommestok til at udføre kontrollen. Det tager ca. 10 minutter.

  • Sørg for at stille bilens lysreguleringsknap, så den står på nul, som vist på billedet.
  • Parker bilen på et plant og lige stykke, foran enten en mur, garageport eller lignende.
  • Det er vigtigt at bilen holder helt lige, eller vinkelret på vægen og i en afstand af 5 meter.
  • Foran på bilen, måler du højden fra underlaget til midten af lygten, med tommestokken.
  • Træk 5 centimer fra denne højde
  • Sæt en streg med blyanten på muren, i den højde du har regnet dig frem til via ovenstående.
  • Tænd nærlyset og se om grænsen mellem mørke og lys ligger langs stregen.
  • Juster lyset ved hjælp af højdejusteringen, hvis grænsen ligger for lavt.
  • Nærlyset har også asymmetrisk lys. Det betyder at der i højre side af lyskeglen vil være en opadgående vinkel i lyset på begge lygter.

Kan du ikke se en klar grænse eller virker det hele lidt sløret, så kan det være tegn på at pærerne sidder forkert eller er ved at være slidt.

Du kan altid få værkstedet til at kontrollere både justering og funktionen af lygterne på bilen. Det tager ikke lang tid og så er du sikker på at lyset virker som det skal.

Hvornår er det lygtetændingstid?

Lygtetændingstid er fra solopgang til solnedgang samt når vejr- og lysforhold hæmmer sigtbarheden. Det gælder f.eks. ved regn, sne og tåge, eller ved kørsel gennem en tunnel. I denne periode skal man huske at tænde for både for- og baglygter.

Få tilbud på service her

Kørelys til kørsel i dagslys

De fleste nyere biler har kørelys, som tænder automatisk, i hvert fald foran. Det er et emne der ofte dukker op, både i medier og på sociale medier. 

7 ud af 10 bilister møder biler uden baglyset tændt i mørke eller ved dårlig sigtbarhed.

Vi er nok alle blevet vant til ikke at skulle tænke på lyset. Der er jo lys på, når kørelyset tænder.Det kan vi se ud af forruden, når det er lidt tusmørkt. Vi tænker bare ikke på, at der ikke er lys i baglygterne.

Kørelyset er beregnet til kørsel i dagslys og ikke i mørke eller dårligt vejr. Rådet for sikker trafik har udført en undersøgelse. Her svarer 12% af de adspurgte, at de har oplevet en kritisk situation, som følge af slukkede baglygter. Biler foran dig på en mørk landevej, kan være meget svære at se på afstand. Måske endnu sværere at bedømme hastigheden på. 

Du kan som bilist let blive overrasket over en mørk bilist pludselig dukker frem i mørket. Hvis man er lidt døsig og ikke 100% opmærksom, kan det hurtigt gå galt. Det kan manglen på lys jo, som tidligere nævnt, være medvirkende til. 

Nærlys til dagslys og mørke

Nærlyset er vel nok det nærmeste du kommer til en standard indstilling for lyset. Det er godt til lidt af hvert. Nærlys og kørelys er stort set det samme. Forskellen er at når du tænder nærlyset, så tænder baglyset også. Lyset er godt i både dagslys, i mørke og dårligt vejr.

I mørke og dårligt vejr kan det dog være nødvendigt at kombinere med tågelys eller fjernlys. Nærlyset oplyser vejen 30 meter foran bilen og har asymmetrisk lys i højre side. Er det mørkt og ikke tilstrækkeligt gadelys, skal fjernlyset tændes.

Du må ikke bruge eventuelle tågelygter sammen med nærlyset i alm. dagslys. Er det derimod tåget eller regner det voldsomt er dette helt ok.

Fjernlys – når nærlyset ikke er nok

Færdselsloven §33 siger: 

"Fjernlys skal benyttes når førerens synsvidde er utilstrækkelig for sikker kørsel, under hensyntagen til køretøjets hastighed."

Helt konkret betyder det at hvis du kører stærkere end du kan nå at standse inden for lysets rækkevidde, så skal du bruge fjernlys. 

Kører du mere end ca. 50 km/t, bør du skifte til fjernlys. Bremselængden ved 50 km/t på tør og frostfri vej er ca. 25-30 meter alt efter dæk og bil. Fjernlyset må dog ikke genere eller blænde modkørende eller andre der bor eller opholder sig langs vejen. 

Kører du med fjernlyset tændt, bør du skifte til nærlys ca. 200-300 meter fra en bil, lastbil eller motorcykel. Og ca. 100-150 meter fra en cyklist eller knallert.

Når du skifter til nærlys, skal du sætte hastigheden ned så den passer til dit udsyn.

Tågelys – sådan må det bruges

Det er ikke alle biler der har tågelys. De fleste biler har dog som minimum et enkelt tågebaglys. De der har tågelys både foran og bagved, er ofte ikke klar over reglerne for at bruge tågelyset. Nogle bilister bruger kun tågelyset når de ikke kan se en hånd foran sig. Andre kører med tågelyset tændt altid, sammen med nærlys og er ofte kilde til frustrationer hos andre bilister.

Så hvad er reglerne for brug af tågelys? 

Jo, den generelle regel er at du ikke må bruge tågelyset med mindre sigtbarheden er på mindre en 50 m. på grund af tåge eller regn.

Men der er jo sjældent regler uden undtagelser. 

Iflg. færdselslovens §33a, stk. 1, skal du ved kørsel uden for lygtetændingstid (altså i dagstimerne), benytte nærlys/kørelys (kort lys), når du kører i bil. I stedet for nærlys kan du benytte tågeforlygter.

Det vil sige at du ikke må bruge tågeforlygter sammen med nær- eller kørelys, og heller ikke sammen med positionslyset, men udelukkende alene. 

Kører du derimod i lygtetændingstiden (altså når det er mørkt) så må du kun bruge tågelygterne ved tåge eller kraftig nedbør, som for eksempel regn og sne.

Tågebaglygter må kun anvendes i tåge eller ved kraftig nedbør.

Husk at dine tågeforlygter skal bruges til at du kan se bedre under ringe forhold og tågebaglygter er til for at du bedre kan blive set af bagfrakommende biler.

Både tågeforlygter- og baglygter kan blænde dine medtrafikanter. Tågebaglygterne kan ud over dette også gøre det svært at se om du bremser. Så husk at slukke tågelygter når forholdene forbedres.

Vi har samlet alle reglerne i skemaet her til højre.

Xenonlys – hvad er reglerne?

Rigtig mange har fået monteret et Xenonkit i deres forlygter. Men hvad er egentlig reglerne for brug af Xenonlys?

  • Xenon-pæreren skal være godkendt i forholdt til gældende ECE-regulativ
  • Lygte, altså glas og parabol, skal ligeledes være godkendt i forhold til gældende ECE-regulativ
  • Det er ikke tilladt at montere Xenonkit i en nærlyslygte, som ikke er godkendt til Xenon. Heller ikke selvom Xenonkittet er godkendt.
  • Lygter med Xenonlys skal være forsynet med fuldautomatisk niveauregulering og lygtevaskere

Skulle der ske et uheld, hvor uautoriserede eller ikke godkendte Xenonlygter er en medvirkende årsag, dækker din forsikring ikke. 

Skorstensgaard står altid til klar til at råde og vejlede dig omkring din bil.