11. januar 2024
Vi undersøger Danmarks mest populære bilmodeller fra et service- og reparationsperspektiv. I denne artikel, som er en del af føljetonen Bilmærkernes Værkstedsbehov, har vi Toyota Aygo i fokus.
Toyota tæller lidt over 231.000 biler på de danske veje i følge data fra AutoBranchen Danmarks seneste rapport om danskernes foretrukne biler i 2023. Det bringer det japanske bilmærke på en tredje plads på listen over danskernes foretrukne bilmærker.
I selskab med sine trillingesøstre Peugeot 107 og Citroën C1, der begge deler næsten identisk karosseri med Toyota Aygo, har den cementeret sin position som en favorit. Dens kompakte konstruktion gør Aygo’en særdeles egnet til bykørsel. Bilen er også den af de tre søsterbiler, som Michael Kjær, afdelingschef hos Skorstensgaard Kolding, oftest støder på både på værkstedet og de danske veje. Derfor har vi bedt Michael om at give indblik i service- og reparationsbehovet for denne bil. I artiklen har vi afslutningsvis også fremhævet nogle af fordelene ved disse praktiske, japanske mikrobiler.
Kompakt mikrobil til bykørsel
Den første Toyota Aygo så markedet i 2005 og var på det tidspunkt bilproducentens mindste personbil. Med sine fire siddepladser, et karosseri, der kommer i tre- og femdørsvarianter, samt dens lave pris vandt den hurtigt frem hos især den yngste generation af bilejere. Siden hen er Aygo udkommet i flere, opgraderede varianter, herunder den nyere Aygo X-variant. Den ligger på en pæn 10. plads på top-10-listen over de mest solgte biler i Danmark i første halvår 2023 ifølge AutoBranchen Danmarks rapport.
I denne artikel har vi fokus på de første varianter af den populære, japanske mikrobil, da det er dem, vi ser flest af på vores værksteder, når vi snakker Toyota.
Vores erfarne mekaniker Michael Kjær, som er afdelingschef i Skorstensgaard Kolding, har tidligere arbejdet på et autoriseret Toyota værksted. Michael ved helt ud til fingerspidserne, hvordan Toyotas køretøjer er skruet sammen. Han har haft hænderne nede i et utal af både nyere og ældre Toyota-modeller samt desuden andre bilmærker og -modeller qua sin mangeårige erfaring hos frie værksteder som Skorstensgaard.
Toyota Aygo service behov – en hårdfør bil med få fejl
Når man køber en billigere bil, skal man først og fremmest være opmærksom på, at en bil i den lavere prisklasse oftest er udstyret med billigere komponenter, som kan pådrage sig skader i en tidligere fase end dyrere biler fremstillet af materialer af høj kvalitet. Det betyder dog slet ikke, at det er dårlige biler. Tværtimod.
Toyota Aygo er en meget hårdfør bil, som fungerer stort set upåklageligt. Men selv på den bedste bil kan der opstå problemer, og Toyota Aygo er ingen undtagelse. Den kan med tiden få et par specifikke problemer, som man bør være opmærksom på. Det er dog kun tre af disse fejl, vi betegner som børnesygdomme, og det skal bemærkes, at det kan være isolerede tilfælde. Desuden er det vores opfattelse, at mange Aygo-ejere er tilfredse med deres køb, for det er en god og solid bil til fornuftige penge.
Herunder har vi listet nogle af de mest almindelige fejl, vi oplever, når vi har en Toyota Aygo på liften:
Katalysatorfejl:
En katalysator er et af de vigtige komponenter i en bil. Den renser nemlig bilens udstødning og sørger på den måde for, at der ikke bliver udledt for mange forurenende gasser i atmosfæren. Fejlen i en Aygos katalysator består i, at dens materiale kan revne og krakelere, hvilket nedsætter dens funktion, i og med komponenten bliver utæt og lader udstødningsgasserne slippe ud. Det kan bilejeren opdage ved, at det begynder at larme fra udstødningen bagtil i bilen. Derudover vil der også komme en heftig lugt fra udstødningen, som ofte kan fornemmes helt inde i kabinen.
Når først denne fejl er opstået, er der ikke noget, bilejeren kan gøre udover at køre bilen til et autoværksted. Det er heller ikke en fejl, man kan undgå ved for eksempel at overholde bilens serviceintervaller. Fejlen opstår dog ikke på alle Aygo-biler.
Fejl i udstødningen:
Udover katalysatorfejlen har selve udstødningen også en gængs fejl, som kan plage – ikke alle – men nogle Aygo-ejere. Udstødningen er nemlig knap så stærk på bilen, og vores afdelingschef fortæller, at det er en af de fejl, som bilejerne oftest indleverer deres Aygo på værkstedet med.
- Fejlen indebærer, at komponenter såsom udstødningsrør begynder at korrodere. Det er et problem, man især ser på biler, som næsten udelukkende bruges til bykørsel. Det skyldes, at mikrobiler typisk ikke kører lange ture, og når de ikke gør det, når de ikke at få kørt udstødningen varm på samme måde som biler, der kører hyppige, lange ture på især motorvejen, forklarer Michael Kjær, afdelingschef hos Skorstensgaard Kolding.
Mikrobilers kørselsmønstre kan altså resultere i, at udstødningen ruster, da bilen ikke kommer af med kondensvandet. Dermed er det et problem, som ses på de fleste – hvis ikke alle – bybiler, da for lidt og for kort kørsel stort set altid kan påvirke bilernes udstødningssystem. Heller ikke dette er en fejl, man som bilejer selv kan udbedre eller forhindre i at opstå. Et autoværksted kan dog hurtigt og effektivt løse problemet.
Utæt stoplygte:
Der kan med tiden opstå utæthed i pakningen omkring stoplygten, som sidder i bagagerumsklappen på en Toyota Aygo. Det kan resultere i, at der løber vand ind i bagagerummet. Hvis der ikke gøres noget ved det, vil vanddannelsen med tiden nedbryde interiøret i bagagerummet, herunder de ting og sager, man måtte opbevare i det. Årsagen er, at pakningen med tiden kan blive slidt og mast flad på grund af bilens vibrationer eller blive nedbrudt af vind og vejr.
Man kan ikke selv gøre noget, når det gælder en utæt stoplygte. Det er heller ikke noget, man kan forebygge, så det ikke opstår. Men man kan holde øje med, om bilens stoplygte er ved at blive utæt ved at observere, om der bliver vådt i bagagerummet. Og når problemet opstår, er det heldigvis ikke værre end, at lygten skal udskiftes, hvilket ikke er en dyr reparation.
En ekstremt driftssikker og økonomisk bil
Som du kan læse ovenfor, er Aygo’en en mikrobil med meget få børnesygdomme. Det er en bil, man ikke oplever så mange problemer med, og da slet ikke de grumme af slagsen. Bilen har sjældent behov for kostbare reparationer, og de reservedele, den eventuelt skal bruge, ligger i en overkommelig prisklasse. Det kan Michael skrive under på som mekaniker med tæt på 30 års erfaring. Han har for eksempel endnu til gode at opleve, at der skulle udskiftes motor på en Aygo, hvilket er en af de dyreste reparationer, en bil kan komme ud for. Den har nemlig en god, 3-cylindret motor, som vil holde sig godt i mange år, så længe man sørger for at overholde bilens serviceintervaller.
- Køber man en kompakt mikrobil til bykørsel i den billige prisklasse, så skal man være indforstået med, at kvaliteten ikke vil være i den høje ende af spektret. Toyota Aygo er dog en fantastisk mikrobil til prisen, og det er meget få fejl og problemer, man vil støde på med den. Den er ekstremt driftssikker, har ikke så mange udgifter og er nem at komme rundt i. Vi har for eksempel haft en Toyota Aygo-lånebil, som har kørt over 300.000 kilometer. Den kan altså holde længe, hvis man passer godt på den, fortæller Michael Kjær, afdelingschef hos Skorstensgaard Kolding.
Takket være sin ukomplicerede mekanik og komponenter, kræver bilen desuden minimal tid på værkstedet, i og med den er nem at skille ad og tilgå under reparationer. Oftest resulterer dette også i lavere værkstedsregninger, hvilket er en af de ting der gør Aygo til et økonomisk fornuftigt valg. Det, som især gør mikrobilen populær hos bilejerne, er dens billige pris, og at den er nem at komme rundt i qua dens størrelse. Det gør Toyota Aygo til en fantastisk bybil, som er ideel til kørsel i bymiljøer og parkering i storbyernes trange gader. Derfor kan vi klart anbefale bilen, hvis man er på udkig efter en billig bybil eller studiebil, som ovenikøbet er billig i drift.
Skorstensgaard er klar til at hjælpe dig med at vælge bil
Inden du træffer et valg om, hvilken model, din nye bil skal have, er det en god idé, at du laver lidt research, uanset om det er en Toyota Aygo, du er på udkig efter, eller en helt anden bil. Det kan du blandt andet gøre ved at læse online anmeldelser fra bileksperter, som har gjort analysearbejdet for dig, og snuse til diverse, online fora for bilentusiaster – ved sidstnævnte skal du dog huske at tage de kritiske briller på. Du kan også med fordel rådføre dig med en af vores mange, erfarne mekanikere her hos Skorstensgaard.
Når du har købt bilen, vil vi på det stærkeste opfordre dig til at følge dens serviceintervaller. På den måde kan eventuelle fejl opdages i et tidligt stadie, før de udvikler sig til større og dyre reparationer. Her hos Skorstensgaard kan vi tilbyde dig serviceeftersyn i høj kvalitet og helt uden, at du mister fabriksgarantien. Uanset hvor du befinder dig, er vi her både for at tilbyde dig førsteklassesservice og rådgivning.
Klik her for at se en klikbar liste over alle vores 22 afdelinger, og find det Skorstensgaard værksted, der ligger tættest på dig.
Tag også et kig på nogle af vores andre artikler i denne føljeton, hvor vi indtil videre har haft Peugeot 208 og Volkswagen Passat under luppen.
Læs også:
Bilsyn og synstjek: Alt du skal vide om syn af bil
Opladning af elbil: En guide til ladebokse
Bilmærkernes Værkstedsbehov: Peugeot 208