pickup fra Toyota

KLUMME: For lidt mere end 20 år siden blev den såkaldte elgtest noget nær verdensberømt, da en svensk testkører fra magasinet Teknikens Värld, udførte den særlige undvigetest med den dengang helt nye Mercedes-Benz A-klasse.

Begrebet elgtest dækker over en seance, hvor en testkører med konstant hastighed kører ligeud, indtil man møder to kegler. Herefter slippes speederen og rattes drejes mod venstre – hvorefter rattes drejes mod højre, så man ligesom rammer den oprindelige kørebane igen. Man skal forestille sig, at man skal køre uden om en forhindring, der pludselig er dukket op. Testen fortsætter med øget hastighed, så længe det er muligt – og det er typisk et sted mellem 80 og 100 kilometer i timen. Her vil bilen begynde at skride ud, så en undvigemanøvre ikke er en option.

 

Stjernebilen væltede faktisk

Tilbage i 1997 skete der det, at den omtalte Mercedes-Benz væltede under elgtesten. Det afstedkom, at den tyske producent tilbagekaldte samtlige A-klasse-eksemplarer – og bilen blev først frigivet, da der var blevet monteret ESP-system i modellen. Det var en meget stor omkostning for Mercedes-Benz-koncernen – men det fik den konsekvens, at ESP-systemerne – eller ESC, som vi kalder det i dag – lynhurtigt blev standard-udrustning i større biler.

 

ESP er blevet standard i bilerne

Og inden for få år blev det også et must i små biler – og i dag er det nærmest ikke muligt at købe en bil uden det elektroniske stabilitetsprogram.
Jeg har været med til elgtest adskillige gange. Og hvis man ser bort fra, at det jo er en undvigemanøvre, som man er ret godt forberedt på, så er det en fin måde at fastslå, hvor agil den enkelte bilmodel er. Faktisk er det helt reelt en dobbelt undvigemanøvre, der er tale om.

 

Enhver bil kan vælte rundt

Man siger, at man kan få alle biler til at vælte – og det er sikkert rigtigt nok. For et par år siden var den store pickup fra Toyota (billedet) - en Toyota Hilux - tæt på at vælte under en elgtest.
Det tog den japanske producent meget alvorligt, og man ændrede hurtigt ESC-systemet i alle bilerne. Det kan godt være, at chancen – eller risikoen – for at møde en elg er nærmest ikke-eksisterende herhjemme, men så er der jo mange andre farer derude i trafikken. Og kan man ikke bremse, så kan man jo forsøge sig med en undvigemanøvre.
--
Bemærk: Klummen er udtryk for skribentens holdning. 
Eventuelle kommentarer eller spørgsmål kan rettes til PR-ansvarlig Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..