Skorstensgaard holder åbent i samtlige afdelinger og har fra dag et taget Corona-situationen yderst seriøst. Der er indført en række procedurer, så bilejerne fortsat kan få serviceret og repareret deres køretøjer, uden at der bliver gået på kompromis med sikkerheden. Det har Erhvervsstyrelsen opdaget - og de anbefaler nu Skorstensgaards metoder som inspiration for andre virksomheder.
Den landsdækkende Skorstensgaard-kæde har taget Corona-situationen alvorligt fra dag et. Allerede natten til torsdag den 12. marts blev der sat en lang række procedurer i søen, som har været med til at sikre, at de danske bilejere fortsat kan få deres køretøjer serviceret og repareret på de 25 værksteder.
- Vi holder åbent i alle vores afdelinger, men vi gør det bare på en lidt anden måde, end kunderne er vant til. Vi har gennemgået alle tænkelige scenarier, og har sat alle sejl til, så det fortsat er trygt at være kunde hos os, fortæller Martin Skorstensgaard, der er driftsdirektør hos Skorstensgaard.
Tiltagene omfatter blandt andet koncepter som ”Kontaktfri Kundebetjening” og ”Take-Away Mekaniker”, og det har vakt behørig opsigt både på de sociale medier og i diverse fora.
Senest har Erhvervsstyrelsen anerkendt den store handlekraft hos Skorstensgaard, og værkstedskædens tiltag bliver brugt som inspiration på Virksomhedsguiden, der sorterer under Erhvervsstyrelsen.
Et kæmpestort skulderklap
- Det er jo et kæmpestort skulderklap, som varmer i de her uger, hvor det er lidt mere op ad bakke, end vi er vant til. Hele vores setup omkring Corona-udviklingen bliver minutiøst beskrevet af Virksomhedsguiden, og det er altid lidt sjovt at se, når andre pludselig beskriver de ting, som vi laver hos Skorstensgaard, påpeger Anders Skorstensgaard, der er administrerende direktør i kæden. Han grundlagde sammen med sin tvillingebror det første værksted for godt ti år siden.
I beskrivelsen bliver Skorstensgaard-brødrene citeret for at sige, at de første Corona-dage var lidt som at køre ind i en tæt tågebanke, hvor der ikke er nogen sigtbarhed.
Martin (til venstre) og Anders Skorstensgaard grundlagde værkstedskæden tilbage i 2009. PR-foto
- Vi kunne dog hurtigt konstatere, at vi måtte smide, hvad vi havde i hænderne og samles i ledelsen. Så det gjorde vi samme aften og nat, som vores statsminister havde holdt sit første pressemøde, fortæller Michael Lauesen, der som kædedirektør udgår det tredje ben i direktionen.
Vi gør alt, hvad vi kan
De tre overordnede udfordringer blev hurtigt indkredset. For det første skulle smitterisikoen blandt medarbejdere og kunder reduceres. For det andet skulle der skabes tryghed for kunderne. Og for det tredje skulle medarbejderstaben tilpasses midlertidig - så vidt muligt uden opsigelser.
- Herefter har vi brugt masser af krudt på at ændre vores markedsføring, så det i højere grad har handlet om kundernes tryghed, end det har handlet om pris. At kunderne roligt kan aflevere og afhente biler i vores værksteder, og at de, der ikke har mulighed for det, kan benyttet sig af vores nye take-away-koncept, forklarer Anders Skorstensgaard.
Først og fremmest blev der indført et ”Kontaktfri Kundebetjening”-koncept, hvor hele flowet omkring kundens besøg på værkstedet blev gjort uafhængigt af fysisk kontakt.
- Vi gør alt, hvad vi kan, for at mindske smitterisikoen, og derfor har vi indført et koncept, som vi kalder for kontaktfri kundebetjening. Når bilen afleveres, så kan kunderne droppe nøglen i vores nøgleboks. Og når bilen atter skal hentes, så kan kunden vælge at benytte ekstranøglen, så lægger vi bare den anden nøgle ind i handskerummet. Har man ikke en ekstranøgle, så har vi også en procedure for, hvordan nøgle kan afleveres til kunden i desinficeret form, understreger Anders Skorstensgaard, administrerende direktør i kæden.
Værkstedet kan selv hente bilen
Dernæst er konceptet ”Take-Away Mekaniker” blevet kørt i stilling på flere værksteder.
- Vi tilbyder at hente og bringe biler, der skal serviceres eller repareres, og det gør vi inden for en radius af 15 kilometer i forhold til værkstedet. Kunderne har taget godt imod konceptet, for så slipper de jo for selv at skulle bevæge sig ned til os, påpeger Martin Skorstensgaard.
Et screendump fra Erhvervsstyrelsens website.
”Take-Away Mekaniker”-konceptet gælder alle ordrer over 500 kroner, og indtil kører konceptet i cirka halvdelen af Skorstensgaards afdelinger.
Hvad angår håndteringen af selve bilerne, så er der iværksat helt stringente processer, hvor samtlige kundenøgler, bilrat, gearstænger, håndbremser, håndtag og øvrige relevante overflader bliver aftørret med sprit - både før og efter reparation.
Se i øvrigt Erhvervsstyrelsens omtale af Skorstensgaard her. Find meget mere Corona-information på Skorstensgaards særlige website.